Gå til innhold

Jerntabletter/jerndråper ved jernmangelanemi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har slitt med jernmangel i flere år, og bør ta tabletter. Problemet er at jeg er så voldsomt dårlig på å ta dem, fordi jeg får så vondt i magen.. diare og kvalme. 

Men nå er jernstatus helt krise lavt, og jeg må få gjort noe med det. Er trøtt hele tiden, fryser, rask puls osv. Har jernmangelanemi og er anbefalt å ta tilskudd. 

Hvilket tilskudd egner seg best for å unngå å bli dårlig?

Anonymkode: 897c1...187

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tåler Niferex, om jeg tar dem med mat (og det kan man med disse). 

Ved lavt jern måtte jeg ta i sikkert nesten 1 år før lagrene kom seg, og nå tar jeg hver menstruasjon. 

Anonymkode: 97dd2...9bb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ved lavt jern måtte jeg ta i sikkert nesten 1 år før lagrene kom seg, og nå tar jeg hver menstruasjon. 

Da skal jeg teste disse. Jeg har et brett igjen med aminojern hvor jeg tar 2 stk med middag nå, så når den pakken er tom skal jeg gå over til niferex, slik at det blir en høyere dose. Takk for svar! 

Skrevet

Skulle til å anbefale aminojern. Jeg har tålt den godt. Men ser at du tar den nå. Lykke til med å finne en type du tåler! Håper du blir bedre snart!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tok duroferon, tåler du de? De er jo veldig sterke, men har høy dose jern ☺️ det er heeeeelt forferdelig med lavt jern, føler med deg! Men bare få det i deg så blir det bedre 

Anonymkode: 8cd47...6a0

Skrevet
Bergknapp skrev (Akkurat nå):

Skulle til å anbefale aminojern. Jeg har tålt den godt. Men ser at du tar den nå. Lykke til med å finne en type du tåler! Håper du blir bedre snart!

Jeg tror jeg har testet det meste tidligere, også niferex.. Men klarer aldri å fullføre. Jeg har riktignok alltid tatt på tom mage da det er det jeg har fått beskjed om, men nå skal jeg teste med mat også. Håper det hjelper. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tok duroferon, tåler du de? De er jo veldig sterke, men har høy dose jern ☺️ det er heeeeelt forferdelig med lavt jern, føler med deg! Men bare få det i deg så blir det bedre 

Det er vel den eneste typen jeg ikke har prøvd tror jeg! ikke hørt om, skal sjekke ut.

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg merker ingenting med Duroferon 100 mg. Var innlagt på sykehus i vinter og ble fortalt (fra sykehusapoteket) at det er disse sykehuset anbefaler. Fikk kun beskjed om å innta dem med C-vitamin for å lette opptaket. Har til vanlig problemer med tarmene, men merker som sagt ingenting til disse tablettene. 

Anonymkode: dd3c2...2f5

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg merker ingenting med Duroferon 100 mg. Var innlagt på sykehus i vinter og ble fortalt (fra sykehusapoteket) at det er disse sykehuset anbefaler. Fikk kun beskjed om å innta dem med C-vitamin for å lette opptaket. Har til vanlig problemer med tarmene, men merker som sagt ingenting til disse tablettene. 

Vil bare legge til at jeg til vanlig tar de på tom mage med litt appelsinjuice og av og til noen biter med paprika. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Oi! Kanskje jeg skal gå for disse da istedenfor Niferex. Leser at disse er depottabletter, så selv om dosen er høy så fordeles "forbruket" jevnt utover. 

Skrevet

Ja gjør det, og husk å ta de hver dag. Og gjør det til du får fyllt godt opp. Et godt tips er å også sjekke b vitaminer og d vitamin. Jeg var lav på disse for noen mnd siden, og selv om det ikke kan sammenlignes med jernmangel, så var jeg meget sliten og besvimte nesten litt noen ganger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg fikk niferex 100mg og streng beskjed om å enten ta på tom mage eller minst 2 timer før et stort måltid og ikke rett etter et. At de har dårligere virkning om en tar de med mat. Det står også om de på felleskatalogen. 

Anonymkode: db63a...c8f

Skrevet

Jeg tar Nycoplus Ferro-Retard 100mg depottabletter. Har svært lite magevondt, tar tablett morgen og kveld og har gjort det i mange uker nå. Tar sammen med c-vitamin eller et halvt glass appelsinjuice, min 1 time før eller 1 time etter måltid. 

Hvor lav ferritin har du? Min var på 14. 

Anonymkode: dcb9c...fd7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2022 den 22.03):

Da skal jeg teste disse. Jeg har et brett igjen med aminojern hvor jeg tar 2 stk med middag nå, så når den pakken er tom skal jeg gå over til niferex, slik at det blir en høyere dose. Takk for svar! 

Jeg får faktisk skikkelig ordentlig magevondt av aminojern 🤷‍♀️ 

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg fikk niferex 100mg og streng beskjed om å enten ta på tom mage eller minst 2 timer før et stort måltid og ikke rett etter et. At de har dårligere virkning om en tar de med mat. Det står også om de på felleskatalogen. 

Nei, det stemmer heldigvis ikke ifølge produsenten :) Har også sjekket med farmasøyt som undersøkte:

https://relis.no/sporsmal_og_svar/relisdb/2-2730

Uansett bedre med litt lavere opptak enn å ikke klare å ta dem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg får faktisk skikkelig ordentlig magevondt av aminojern 🤷‍♀️ 

Nei, det stemmer heldigvis ikke ifølge produsenten :) Har også sjekket med farmasøyt som undersøkte:

https://relis.no/sporsmal_og_svar/relisdb/2-2730

Uansett bedre med litt lavere opptak enn å ikke klare å ta dem. 

Åh helvete takk for opplysningen! Det var en sann plage å ta de pillene og så vente i flere timer på mat. I en periode måtte jeg ta 300mg for dagen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...