Gå til innhold

Lære seg fransk

mammaemma

Anbefalte innlegg

Noen som har lært fransk? Har utviklet en lidenskap til språket og har ekstremt lyst til å lære det. Men har jo ingen «spesielle grunner» til å lære meg det eller situasjoner jeg får bruk for det i. Kan jeg holde det ved like om jeg f. eks ser franske filmer, leser bøker osv, om jeg skulle lært meg det? Noen med tips eller erfaringer? Hva er den mest effektive måten å lære seg fransk på og hvordan få det til å sitte/ikke glemme alt?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den mest effektive måten å få språket til å sitte på, og ikke glemme det? BRUK det. Om det så er når du handler i butikken, hvis noen av de ansatte kan fransk. I butikken jeg jobbet i for en del år siden, var det en stamkunde som begynte å snakke engelsk med meg. Bare sånn takk, vær så god, ha en fin dag etc. Jeg svarte på engelsk uten å tenke over det, og det ble en koselig og morsom greie der vi la om til engelsk mens jeg ekspederte.

Fransken jeg lærte på videregående har jeg derimot ikke opprettholdt/fått like store muligheter til å bruke like mye, så der har jeg glemt det meste. Synd, for i år har det vært mye franske turister i området her. :p  

Anonymkode: 1ed46...3a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Begynte å lære meg fransk for 6 år siden. Bare for gøy. Er ganske flytende nå selv om ikke alt er perfekt. 
Man holder det ved like ved å stadig lære mer, se filmer, lese bøker osv. Man kan også delta i språkutvekslingseventer og dra på ferie til frankofone land. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver med selvstudium i fransk siden jeg har flyttet til et fransktalende-ish land. I tillegg til Duolingo har jeg også hatt stort utbytte av TV5 Monde sitt frankkurs, som er gratis og som du finner her:

https://apprendre.tv5monde.com/fr

Anonymkode: 9c661...ea6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "bruker" det heller ikke, og føler det er en kontinuerlig, evigvarende læreprosess. Det hjelper jo å ta ferier og langhelger i Frankrike, men stort sett opprettholdes kunnskapen og forståelsen ved å se på franske filmer/serier uten teksting, høre franske podcaster, lese franske magasiner på nett osv. Som det så trenger jeg ikke språket, bare liker det veldig godt. 

Anonymkode: 069bc...9f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snok1 skrev (7 timer siden):

Fransk kan ikke være verdens vanskeligste språk å lære, franskmenn behersker det jo….

Moroklumpen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Duolingo. Lavterskel innsats. Jeg startet med det i begynnelsen av pandemien og er nå snart oppe i en streak på 1000 dager. Vil ikke miste streaken så er tvunget til å kjøre en liten økt på 5 minutter hver dag. Jeg hadde riktignok fransk på skolen (for hundre år siden), men det husker jeg fint lite av fordi jeg aldri har fått praktisert det. Sliter fortsatt med å forstå noe som helst når det prates fort, men forstår ganske mye om jeg får franske undertekster.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker både fransk, russisk, tysk og engelsk og jeg har daglig nytte av språkene igjennom gaming. Kommer godt med i yrket også. Skal du lære et språk så må du bruke det aktivt. Å lytte til det er ikke nok. Du kan oppnå en viss forståelse men ikke bruke det. Franskmenn har en tendens til å misforstå med vilje om du ikke snakker rent nok, men heldigvis øker engelskkunnskapene hos de også.

Anonymkode: 57486...207

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Moroklumpen!

Takk!

(Fransk er ikke veldig vanskelig, altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har ikke lært meg Fransk men går ut fra at det er mulig bestilte ett ledningsnett til tilhengerfeste på bilen min fra Frankrike og fikk sjokk da jeg fikk svar tilbake på Norsk  Euro4x4Parts :) visste seg at det var noen Nordmenn som jobbet der så fikk disse oppgitt som kontaktpersoner :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en del på forskjellige emsiss kanaler før. Det lærte meg mange uvanlige ord...

Da tenker jeg ikke på Putins navn, men "mon mec", "ouais", "lass moi kiffer".

Åh, det minner meg på en musikkvideo jeg ikke har sett på år og dag.
Den er bra, hvis en har sansen for samfunnskritikk og sånn.

https://www.youtube.com/watch?v=zEXFNL8l5V4

Anonymkode: 6775d...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maskinfører skrev (19 minutter siden):

Nei har ikke lært meg Fransk men går ut fra at det er mulig bestilte ett ledningsnett til tilhengerfeste på bilen min fra Frankrike og fikk sjokk da jeg fikk svar tilbake på Norsk  Euro4x4Parts :) visste seg at det var noen Nordmenn som jobbet der så fikk disse oppgitt som kontaktpersoner :) 

Wow! :tommelopp:

Anonymkode: d885b...955

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Wow! :tommelopp:

Anonymkode: d885b...955

Yepp en får jo det når de ser en Nordmann som må bruke Google oversetter 🙂 han var var Stavanger men hadde bodd mange år i Frankrike så går ut fra at han snakket fransk der nede 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (Akkurat nå):

Yepp en får jo det når de ser en Nordmann som må bruke Google oversetter 🙂 han var var Stavanger men hadde bodd mange år i Frankrike så går ut fra at han snakket fransk der nede 🙂 

Vi kan snakke Norsk hva er spørsmålet sa han kan ikke en døyt fransk eller engelsk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Duolingo 🤩 Jeg har lært mye fransk via Duolingo. Jeg glemte endel fransk da jeg flyttet til Tyskland og lærte meg flytende tysk. For en tid siden lastet jeg ned Duolingo unlimited og har blitt bedre enn jeg hadde håpet på. Det er rom for å bli bedre, men jeg klarer helt fint å lese bøker og å holde samtaler på fransk. Jeg vil absolutt anbefale unlimited selv om det er dyrt. Da slipper du å vente i timesvis eller gjøre repetisjoner på ting du allerede kan for å få nok hjerter til å fortsette progresjonen og øvelser 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...