Gå til innhold

Katt som dør plutselig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er det noen her som har mistet katten sin brått og uventet, uten at det var påkjørsel? Fant pusen min død i hagen rett ved luka si, uten noe som helst ytre skader eller andre unormale ting. Det var kun litt blodig væske fra ene neseboret (ikke blod). Forgiftning er egentlig utelukket da hun var helt fin på kvelden og spiste mat, og med tanke på at hun var helt stiv når jeg fant henne på morgenen, må hun ha dødd tidlig på natta. Kunne ha obdusert, men dette visste jeg ikke før det var for sent. Så nå vil dette plage meg resten av livet og jeg er selvsagt helt knust… Tenkte jeg kunne høre om andre har opplevd det samme og hva var årsaken om dere fant ut av det?

Anonymkode: 9ce8f...482

• Hjerte 5
Skrevet

Blodig veske fra nese/munnhule kan dessverre tyde på påkjørsel/spark som medfører indre blødninger. Har selv sett en katt dø på under 1min løpende mot huset sitt etter påkjørsel. Nådde ikke frem for det går så fort. Kondolerer! Fant selv min katt død i sengen sin i sommer. 

Anonymkode: e77af...f58

• Hjerte 6
Skrevet

Pus har nok blitt truffet av en bil når det var blodig væske.

Beklager virkelig sorgen❤️

Anonymkode: 6e44f...2b9

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Ja. Han var en relativt ung katt, og naboen så ham bare falle død om på vei ned fra en liten haug i hagen.  Dyrlegen mente det trolig var akutt hjertesvikt. 

Og klem til deg, det er så veldig, veldig trist når sånt skjer ❤

Endret av Elle Melle
Skrevet

Så trist ❤

Anonymkode: 25535...c4d

Skrevet

Trolig påkjørsel ja. Kondolerer❤️

Anonymkode: d4f35...9b8

Skrevet

Ene pusejenta mi i 2019 fant jeg død utenfor skapdøra på soverommet etter jeg kom hjem fra jobb ropte på henne men hun kom aldri og jeg skjønte at noe hadde skjedd sånt er så utrolig vondt føler med deg ❤️ mistet selv en pus den 28.09.2022 som ble 16 år fikk urnen hennes i går søsteren til hun fra 2019 kondolere så mye ❤️ ❤️ 😿 

• Hjerte 1
Skrevet

Takk for svar alle ❤️ Grunnen til at vi heller ikke tror det er påkjørsel er fordi det er et lite stykke fra veien og ned hit, og det er fryktelig rart hun gikk forbi luka og ikke inn luka om hun hadde hatt vondt eller følt seg dårlig. Jeg regner med hun hadde blitt redd om hun hadde blitt truffet av en bil, da hadde hun vel gått inn og ikke gått forbi også ut på plenen. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar alle ❤️ Grunnen til at vi heller ikke tror det er påkjørsel er fordi det er et lite stykke fra veien og ned hit, og det er fryktelig rart hun gikk forbi luka og ikke inn luka om hun hadde hatt vondt eller følt seg dårlig. Jeg regner med hun hadde blitt redd om hun hadde blitt truffet av en bil, da hadde hun vel gått inn og ikke gått forbi også ut på plenen. 

Det at hun gikk forbi luka eller ikke reagerte slik dere forventer kan ha vært at hun var forvirret eller ikke tenkte helt klart i sekundene rett før døden inntraff. Det er vel mest sannsynlig at det har gått rimelig fort og at hun ikke har lidd. Hvis det hadde tatt lenger tid ville hun nok kommet inn i huset og gjemt seg under f.eks. sofa e.l.

Så trist å miste pus. Kondolerer. ❤️

Anonymkode: d4496...8cb

Skrevet

Huff 😥 Kan pus ha fått i seg noe giftig?

Anonymkode: aff37...576

Skrevet

Min katt døde inne rett foran øynene mine. Hun var bare 4 år. Obduserte henne ikke men snakket med vet. og de mente det kunne være akutt hjertesvikt eller hjerneslag.

Anonymkode: d5159...e31

Skrevet

det kan vel hende at katten har blitt påkjøprt av en bil eller noe, men at katten hadde klart å krype et lite stykke før den døde av skadene? 

Anonymkode: 9864c...dd5

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Huff 😥 Kan pus ha fått i seg noe giftig?

Anonymkode: aff37...576

Altså, timene fra hun var frisk til død er så kort. Kan heller virkelig ikke skjønne hva hun isåfall skulle blitt forgiftet av med så rask og brå utvikling. Ingen diaré, oppkast eller fråde.

Har snakket med veterinær og forklart hele situasjonen. Akutt hjertesvikt var en mulig årsak. Hun mente den røde væsken fra nesa mest sannsynlig var blodig væske fra lungene. 

Skrevet

Veterinær mener det er akutt hjertesvikt, det kan det godt være, da går det veldig fort. Helt plutselig slutter hjertet å slå og da tar det ikke lange tiden før det er over.
Det er lov å håpe at det gikk fort uansett årsak og at pus ikke led unødvendig ❤️

Noen ganger får man heller ikke noen gode svar selv MED obduksjon. Det kan ha vært et tilfeldig illebefinnende.
Prøv å slå deg til ro med at pus hadde et godt liv så lenge den var hos deg. ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...