Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sagt at jeg vil ha epidural så fort jeg kan. Men virker denne frem til man skal presse? Hvordan oppleves pressingen med denne? Vil ikke se for meg smertefri fødsel om det ikke er realiteten 

Anonymkode: 491c6...ff4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den virker nesten med en gang, du vil bare kjenne at du må presse(at du må på do følelse) og presse er mer befriende enn å holde igjen😂

du kjenner når hodet og skuldre skal ut at du føler det strukket, men det er nok ikke i nærheten av hva helt naturlig fødsel føles ut som.

smerte 2/10 epidural 10/10 uten

Anonymkode: 6bffc...e54

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den virker nesten med en gang, du vil bare kjenne at du må presse(at du må på do følelse) og presse er mer befriende enn å holde igjen😂

du kjenner når hodet og skuldre skal ut at du føler det strukket, men det er nok ikke i nærheten av hva helt naturlig fødsel føles ut som.

smerte 2/10 epidural 10/10 uten

Så godt å høre ☺️! Hvilken cm fikk du satt epidural? Leser noen plasser at den bare varer mellom 2-3 timer? Stoppet fødsel opp hos deg? 

Skrevet

Min epidural tok vel omtrent alle smerter i flere timer, fra 5 til 9 cm ca. 

Men pressfasen hadde ikke epiduralen noe å si, det var sykt vondt. Kan ha blitt verre faktisk siden jeg måtte få riestimulerende drypp mot slutten og da kom pressriene veldig kjapt (men tok likevel kjempelang tid å få ut ungen)

Likevel glad jeg hadde epidural for hadde nok ikke taklet så bra å ha rier slik de var på 4-5 cm i de timene som det tok til 9-10 cm (husker ikke nøyaktig men tror det var rundt 8-10 timer)

Anonymkode: ecd1a...417

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Så godt å høre ☺️! Hvilken cm fikk du satt epidural? Leser noen plasser at den bare varer mellom 2-3 timer? Stoppet fødsel opp hos deg? 

Epiduralen henger fast i ryggen så de kan pumpe inn mer om den går ut :) 

Anonymkode: ecd1a...417

Skrevet

Jeg fikk epidural på 5cm og virket etter 15-20 min. Ekstremt stor forskjell og tok 6-7 timer derfra til pressing. Du kjenner smerter, men laaangt fra hva smertene er før epiduralen. Keg gikk rundt, bøyde meg i alle stillinger og hadde det bra! Pressefasen var veldig vondt uansett, men jeg fikk påfyll på epidural etter fire timer fra første dose og så pudendal-blokker på pressfasen så kjente ingenting når de endte med å klippe litt, samt sugekopp. Men du kjennet trykket. Det er det som er en veldig rar og vond følelse. Herlige greier. 

Anonymkode: 63fb9...415

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tipper rundt 5 cm, fødsel stoppet ikke (2 fødsler)

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er spinalbedøvelse du tenker på da tenker jeg, det er en engangsdose som varer i rundt 1-2 timer. 

Anonymkode: 3d9a6...d76

Skrevet

Har en med en og en uten, den med kjente jeg ingen smerte. 

Anonymkode: 49749...cf6

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har sagt at jeg vil ha epidural så fort jeg kan. Men virker denne frem til man skal presse? Hvordan oppleves pressingen med denne? Vil ikke se for meg smertefri fødsel om det ikke er realiteten 

Den virker så godt som den treffer... Det er ikke alltid den treffer helt 100%. Min traff nokså godt, kjente bare litt takvise smerter på venstre side. Men ble nummen i hele høyresiden av kroppen.

Da det ble tid for å presse så virket den ikke lenger. Og den tar uansett ikke smertene fra "the ring of fire". Og den hjalp overhodet ikke på smertene fra da de dro ut babyen med sugekopp, for det var grusomt.

Anonymkode: 7d1ca...074

Skrevet

Funket sånn passe for meg, men måtte ha maksdose og bolus etter bolus for at det skulle virke, og jeg kunne fortsatt kjenne riene ganske godt innimellom. Den mistet helt effekten ved 6-7 cm, og da var det lenge igjen av fødselen. Vet ikke om det var epiduralen sin feil, men jeg hadde dårlig fremgang og var i fødsel i 30 timer. Måtte ha riestimulerende drypp, og måtte ha maksdose der også, så da fikk jeg spinalbedøvelse, som varte i litt under 2 timer. Jeg ble lammet fra livmora og helt ned i tåspissene, men det var nydelig for da kjente jeg absolutt ingenting av riene.

Etter spinalbedøvelsen ble det noen timer med satans helvete på jord fordi babyen var stjernekikker og stanget i bekkenet, og jeg ikke kunne få mer bedøvelse. Hadde hylgrått meg til et keisersnitt om jeg visste på forhånd at fødselen skulle bli sånn 🙃

Anonymkode: 8e451...a87

• Hjerte 1
Skrevet

Er nok individuelt. Har hørt historier om folk som hadde det veldig vondt til tross for epidural, men jeg ble veldig positivt overrasket. Tok virkelig _alle_ smertene, selv om nedpress og den «dirrende» følelsen av riene vedvarte. Klarte endelig å slappe av midt i det som til da hadde vært en forferdelig langtekkelig fødsel med mye smerter og ubehag som gjorde at jeg ikke klarte å konsentrere meg skikkelig. 

Måtte dog skru ned på epiduralen da det var tid for å presse, så mye/alt av smertene kom tilbake igjen. Men da følte jeg meg litt mer opplagt, siden jeg hadde fått en pause, også kom de litt gradvis tilbake, så jeg klarte å holde meg avslappet selv om det ble vondt igjen. 

Anonymkode: ed703...b0d

Skrevet

Fikk epidural på 9 cm. Funka etter mindre enn 10 min. Smerten gikk fra 9/10 til 2/10. Var en befrielse. Fikk kost meg med epidural i to timer før det ble pressing. Opplevde ikke pressinga som noe smertefullt. Kjente det ja, men ikke i nærheten av riesmertene.

Anonymkode: d741d...33c

Skrevet

Det er individuelt. Jeg syns ikke fødsel egentlig var så vondt men fikk tilbud om epidural fordi jeg hadde gått veldig mange timer (over 36timer) med rier uten at det skjedde noe særlig fremgang. Så jeg fikk epidural på 5cm og jammen var jeg på 10cm en 2 timer senere ca. Etter jeg fikk epidural kjente jeg nesten ikke en ting. 

Anonymkode: b7b0e...9cd

Skrevet

Jeg kjente fremdeles riene, men før epiduralen, lå jeg i bro og skrek av ekstreme smerter. Fødselen gikk raskt, men epiduralen rakk å virke. Pressfasen var helt nydelig, til tross for at babyen måtte tas med sugekopp, men det føltes produktivt og befriende ut og kunne presse. 

Anonymkode: 037af...ca8

Skrevet

Min epidural tok alle smertene! Kjente ikkje en ting, heilt magisk! Men, den stoppa også opp fødselen heilt. Hadde fått 6 cm opning på 3-4 timer, var fortsatt på 6 cm 8 timer seinare. Eg kjente ingenting av smerter, men du blir jaggu sliten alikevel. Hadde nok valgt epidural igjen til tross for dette.

Anonymkode: 00e2f...154

Skrevet

Fikk epidural når pressefasen stagnerte. Opplevde at smerter forsvant men opplevde samtidig at alle fødekreftene som hadde jobbet forsvant. Jeg følte ikke riene nesten og presser på kommando. Det ble veldig annerledes enn uten når kroppen presset av seg selv. Hadde valgt uten igjen 

Anonymkode: 5e758...a32

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Funket sånn passe for meg, men måtte ha maksdose og bolus etter bolus for at det skulle virke, og jeg kunne fortsatt kjenne riene ganske godt innimellom. Den mistet helt effekten ved 6-7 cm, og da var det lenge igjen av fødselen. Vet ikke om det var epiduralen sin feil, men jeg hadde dårlig fremgang og var i fødsel i 30 timer. Måtte ha riestimulerende drypp, og måtte ha maksdose der også

Anonymkode: 8e451...a87

Som å lese om min fødsel. Var i fødsel i 36 timer. Fikk epidural ved 3 cm og måtte også ha bolus eller bolus. Virket godt frem til 6-7 cm. Den slo dessverre ut riene så jeg måtte ha drypp og de skrudde ned epiduralen. Det var virkelig helvete på jord

Anonymkode: f72d6...310

Skrevet

Smertefritt er høyst sannsynlig ikke realiteten.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk epidural når pressefasen stagnerte. Opplevde at smerter forsvant men opplevde samtidig at alle fødekreftene som hadde jobbet forsvant. Jeg følte ikke riene nesten og presser på kommando. Det ble veldig annerledes enn uten når kroppen presset av seg selv. Hadde valgt uten igjen 

Anonymkode: 5e758...a32

En mellomting var nok tilfelle for meg, for mine rier var ineffektive hele fødselen også uten epidural.

Men hos meg hadde de nok på et nokså lavt nivå, for smerter hadde jeg virkelig - men med epidural klarte jeg puste og jobbe mer MED kroppen. 

I selve siste fase var den skrudd av. 

Du får jo heller ikke epidural (og burde ikke heller ha) om du ikke MÅ - og det er gjerne for endel fra 7 cm og utover. 

Det er endel komplikasjoner som gjør det dumt å velge om du ikke virkelig trenger det.

Som ineffektive rier/behov for drypp. 

Skulle jeg blitt medisinert til å bli helt smertefri hadde vel neppe barnet kommet ut, det krevde jo enorme krefter fra min side da babyen liksom bare skled opp igjen for hvert press 🤷‍♀️

Skrevet
DundreMilfin skrev (49 minutter siden):

Smertefritt er høyst sannsynlig ikke realiteten.

En mellomting var nok tilfelle for meg, for mine rier var ineffektive hele fødselen også uten epidural.

Men hos meg hadde de nok på et nokså lavt nivå, for smerter hadde jeg virkelig - men med epidural klarte jeg puste og jobbe mer MED kroppen. 

I selve siste fase var den skrudd av. 

Du får jo heller ikke epidural (og burde ikke heller ha) om du ikke MÅ - og det er gjerne for endel fra 7 cm og utover. 

Det er endel komplikasjoner som gjør det dumt å velge om du ikke virkelig trenger det.

Som ineffektive rier/behov for drypp. 

Skulle jeg blitt medisinert til å bli helt smertefri hadde vel neppe barnet kommet ut, det krevde jo enorme krefter fra min side da babyen liksom bare skled opp igjen for hvert press 🤷‍♀️

Jeg fikk epidural fra 7 cm, da var smertene så intense og og stod litt fast på 7 cm. Gikk fint etter det. Etter en stund pressa jeg ut ungen på 20 min. 

Anonymkode: 49749...cf6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...