Gå til innhold

Synes det er flaut å få barn med donor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg befinner meg i følgende situasjon: jeg er kvinne, fyller 36 i løpet av året, er singel, og har ingen potensiell mann i sikte. Jeg har for øvrig ikke hatt en kjæreste før heller. 

Jeg har vært litt frem og tilbake på om jeg ønsker barn, og har vel nå mer eller mindre kommet frem til at jeg ønsker barn. Men tiden begynner virkelig å renne ut. 

En mulighet er jo å bruke donor. Men jeg synes dette er så flaut. «Klarte ikke å få meg en mann, så måtte dra til Danmark».

Dette er jo noe jeg må forholde meg til under hele graviditeten, og også gjennom hele livet til barnet. 

«Gratulerer med graviditeten! Jeg visste ikke at du hadde kjæreste?» 

På sykehuset: «hvem er far?»

«Mamma? Hvem er pappaen min?»

osv osv.

Jeg kan jo ikke akkurat unngå akkurat den detaljen om hvem far til barnet er. Og jeg synes rett og slett det er pinlig å si at det er en donor. 

Er det jeg som overtenker dette? Eller er dette et reelt tema?

Hva er deres tanker rundt dette, både dere som har fått barn med donor, og dere som ikke har det? Eller dere som vurderer det? 

Jeg har ellers alt på stell til å få et barn, og får god hjelp når det trengs av blant annet foreldre som lengter veldig etter barnebarn. 

Anonymkode: 0f998...14a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke å dra til Danmark lengre, og det er blitt mye mer vanlig enn før. Ikke la denne frykten stå i veien for drømmen om å bli mamma💕

jeg respekterer nesten donormødre mer, for det er tøft å være helt alene med barn fra fødsel. Det må du være forberedt på

Anonymkode: 5144b...7ef

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener. Jeg hadde sikkert tenkt lignende selv. Men drit i det da. Alle vet jo hvor vanskelig det er å finne en partner. Og når man har barn med en partner det det kjempevanskelig også. Alle skjønner jo at man må ta et valg når man kommer i en viss alder. Når man har andre voksne rundt seg går det fint an å oppdra et barn alene. Da slipper man alle uenigheter med en partner også. 

Anonymkode: e5969...c77

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du trenger ikke å dra til Danmark lengre, og det er blitt mye mer vanlig enn før. Ikke la denne frykten stå i veien for drømmen om å bli mamma💕

jeg respekterer nesten donormødre mer, for det er tøft å være helt alene med barn fra fødsel. Det må du være forberedt på

Anonymkode: 5144b...7ef

Enslige får vel ikke donor i Norge?

Anonymkode: 134dd...c8b

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kjenner ei som fikk ved Haugesund. 

Anonymkode: 2c5fb...591

Skrevet

Det er langt mindre flaut å ha donor-pappa enn å være i et forhold som knelet fullstendig av svangerskap/fødsel. Vi gikk fra hverandre da baby var 6 måneder.

Det er flaut, det!!

Anonymkode: 9047b...e53

• Liker 8
  • Hjerte 3
Skrevet

Skjønner at du tenker at det kan være flaut, men helt ærlig: Jeg hadde aldri sett ned på det, eller tenkt at du har tatt et rart valg. 

Jeg har diagnosen PCOS, og har fått beskjed om at veien til å få barn kan være vanskelig. Før jeg møtte samboeren, var spermdonor et mulig valg for min del. Jeg snakket åpent om det til både venner og kollega, og har kun blitt møtt med positive reaksjoner. Ingen store eller kritiske spørsmål til det.

Folk har forskjellige veier til å bli foreldre: Den «naturlige måten», adopsjon, surrogat, fosterhjem, spermdonor, IVF osvosvosv.. Både med og uten partner. Lesbiske par bruker spermdonor for å bli foreldre 🤷🏼‍♀️ Ingen av delen blir sett på som flaut. 

Spørsmål om barnefar kan besvares kort som «Han kommer ikke til å være til stede», eller at «dette er noe jeg gjør alene». Detaljen om spermdonor kan du utelukke, om du vil 😊

Følg drømmen din! Du kommer ikke til å angre uansett. Lykke til ❤️

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Joda

Anonymkode: f88d7...ce0

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en kollega som venter barn med donor! Hun sa som så at barn kan jeg kun få i en liten del av livet mitt, mann kan jeg finne nårsomhelst:) Gidder ikke stresse med å finne en mann og kanskje få barn med noen som ikke er egnet til å være hverken partner eller far.

Anonymkode: d801d...74f

• Liker 6
Skrevet

Jeg er i lignende situasjon, og tenker også i de baner. Ser av en eller annen grunn spermdonorer som narsissistiske incels som sitter og venter på at noen «dumme kuer» skal insemineres og dedikere livet på å oppdra deres avkom, sånn at de kan befolke verden med sine gener… Blir litt kvalm, og tenker på «aliens» fra filmene med samme navn. 

Men er egentlig teit å tenke sånn, for venninna mi gjorde dette, hun er super, babyen likeså, og det gikk helt strålende!

Anonymkode: 3069d...2d8

Skrevet

Jeg kjenner 3 kvinner som har fått barn med donor av ulike grunner. De er alle 3 intelligente, ressurssterke kvinner, med utseendet på sin side så det siste jeg tenker om dem er at de ikke klarte få seg noen mann selv om de kanskje ikke fant en mann de ønsker å leve med, som har et gjensidig ønske om familieliv i tide. Det er så mange flotte single kvinner at dette bare ikke er noe å la seg begrense av.

Anonymkode: 6f661...9f0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ble lovlig i 2021 tror jeg. 

Sosialdarwinisme kan ikke brukes mot kvinner men bare menn, er budskapet fra den politiske eliten. 

Anonymkode: 10452...af7

Skrevet

Det var ikke måte på hvor positivt alle svarer her, som om det ikke fins noen negative sider ved dette.

Nå har kvinnebevegelsen og diverse andre i årtier hatt som mål å få far til å delta mer i omsorgen av barn og være en sentral figur i barnas oppvekst, ikke minst gjennom at far nå har en betydelig del av permisjonen.

Jeg er overbevist om at barn som vokser opp med to tilstedeværende foreldre har det bedre og får en bedre oppvekst enn barn som vokser opp med en enslig forelder. Det fins alltids et og annet unntak, men barn av enslige foreldre er overrepresentert på mange av de negative statistikkene.

En ting jeg ikke skjønner er at mange sammenligner det å få donorbarn med de som blir gravide etter tilfeldig sex. Det er selvsagt uheldig for barn å vokse opp og ha en fraværende far som aldri ønsket seg det barnet. Men hvordan kan det være så mye bedre å aktivt velge å få et barn som aldri vil få vite hvem faren deres er, og som med stor sannsynlighet ikke vil få noen farsfigur i livet?

Anonymkode: ba8bf...5c8

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvordan kan det være så mye bedre å aktivt velge å få et barn som aldri vil få vite hvem faren deres er, og som med stor sannsynlighet ikke vil få noen farsfigur i livet?

Hvis man får donor fra norsk sykehus kan barnet få vite farens identitet når den blir 15. Andre land har anonym donor. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det var ikke måte på hvor positivt alle svarer her, som om det ikke fins noen negative sider ved dette.

Nå har kvinnebevegelsen og diverse andre i årtier hatt som mål å få far til å delta mer i omsorgen av barn og være en sentral figur i barnas oppvekst, ikke minst gjennom at far nå har en betydelig del av permisjonen.

Jeg er overbevist om at barn som vokser opp med to tilstedeværende foreldre har det bedre og får en bedre oppvekst enn barn som vokser opp med en enslig forelder. Det fins alltids et og annet unntak, men barn av enslige foreldre er overrepresentert på mange av de negative statistikkene.

En ting jeg ikke skjønner er at mange sammenligner det å få donorbarn med de som blir gravide etter tilfeldig sex. Det er selvsagt uheldig for barn å vokse opp og ha en fraværende far som aldri ønsket seg det barnet. Men hvordan kan det være så mye bedre å aktivt velge å få et barn som aldri vil få vite hvem faren deres er, og som med stor sannsynlighet ikke vil få noen farsfigur i livet?

Jo, men det er jo alle klar over. At farsfigur/morsfigur er viktig.

Det er derfor folk venter med donor til tiden virkelig renner ut og en partner fortsatt ikke er på plass. 

Ingen tror det er uproblematisk, derav den lange ventetiden i håp om å finne partner. 

Meeeeen ja.

Jeg personlig hadde ikke valgt donor i form av meg som eneforsørger fordi risikoen er så ekstrem om man selv skulle bli syk. Så jeg personlig hadde gått for en nøye utvalgt singel heterofil eller homofil mann i samme situasjon, og solid juridisk kontrakt som sikret samvær osv. Det er det tryggeste for barnet. Men altså: NØYE utvalgt. 

Barn alene er veldig risikabelt. 

Skrevet

Du må selvfølgelig gjøre det, og gjør det til din og barnets helt spesielle historie. Hun/han kommer uansett ikke til å være den eneste i klassen med en forelder. Dettte kommer til å gå helt fint ♥️ 

Ikke hør på "KrF representanter" som snakker om at det er best med to foreldre. Nå til dags er det heldigvis et stort mangfold av ulike familietyper. 

Anonymkode: abf2c...c3e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest Sladderkjerring
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I all verden… vis meg den statistikken! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke hør på "KrF representanter" som snakker om at det er best med to foreldre. Nå til dags er det heldigvis et stort mangfold av ulike familietyper. 

Hvorfor har barn to foreldre? Dere ateister tror vel fortsatt på evolusjon? 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Ble lovlig i 2021 tror jeg. 

Sosialdarwinisme kan ikke brukes mot kvinner men bare menn, er budskapet fra den politiske eliten. 

Menn kan jo finne seg ei som vil bære frem sitt barn

Anonymkode: 78ee9...608

• Liker 1
Skrevet
DundreMilfin skrev (3 minutter siden):

Jo, men det er jo alle klar over. At farsfigur/morsfigur er viktig.

Det er derfor folk venter med donor til tiden virkelig renner ut og en partner fortsatt ikke er på plass. 

Ingen tror det er uproblematisk, derav den lange ventetiden i håp om å finne partner. 

Meeeeen ja.

Jeg personlig hadde ikke valgt donor i form av meg som eneforsørger fordi risikoen er så ekstrem om man selv skulle bli syk. Så jeg personlig hadde gått for en nøye utvalgt singel heterofil eller homofil mann i samme situasjon, og solid juridisk kontrakt som sikret samvær osv. Det er det tryggeste for barnet. Men altså: NØYE utvalgt. 

Barn alene er veldig risikabelt. 

Enig i alt du skriver her. Har selv donorbarn, dog ikke som aleneforsørger. Men for å svare på det ts spør om, så har jeg aldri tenkt på at det er flaut. Tanken har aldri streifet meg engang. :)

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...