AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #1 Skrevet 6. oktober 2022 Er det jeg som er sær eller er det flere som syns dette er litt sårt? Hvis det er et eller annet og folk sier «du» til mannen stedetfor «dere», når det er snakk om noe som angår begge, da blir jeg litt lei meg. Anonymkode: 1ed73...514 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #2 Skrevet 6. oktober 2022 Hvilke tema gjelder det da? Anonymkode: fa245...c9e 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #3 Skrevet 6. oktober 2022 I hvilken sammenheng? Skjønner ikke hvordan det er sårende, men har du er eksempel? Blir du overkjørt som at der er mannen som svarer for dere begge og bestemmer alt? Anonymkode: 989a9...909 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #4 Skrevet 6. oktober 2022 For eksemplel hvis noen sier «huset ditt».. det er jo vårt hus. Teit eksempel, men jeg blir litt såret, for jeg er veldig obs på dette overfor andre folk, og sier «dere» når det er naturlig.. man er jo et team. ts Anonymkode: 1ed73...514 5 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #5 Skrevet 6. oktober 2022 Det har jeg aldri opplevd tror jeg. Anonymkode: e1c21...576 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #6 Skrevet 6. oktober 2022 Jeg ville gjerne også hørt eksempler før jeg klarer avgjøre helt, for jeg kan ikke huske å ha reagert på dette som jeg kan huske.. Enkelte å eventuelt huske med eksempler dog Anonymkode: d7827...6a8 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #7 Skrevet 6. oktober 2022 Patriarkatet vet du, der det er normalen å henvende seg til mannen som overhodet og undergrave kvinnen. Legg merke til at det også er vanlig å si "han" når man snakker om en lege, advokat, politibetjent, bankansatt etc selvom man ikke vet kjønnet. Det er en uting og jeg retter alltid på folk som gjør det. Tar også ordet når noen sier du til mannen for å understreke at jeg er tilstede og min mening også teller, og har heldigvis en oppegående mann som også er flink til å inkludere meg og svare "vi" selvom noen sier du til han Anonymkode: c9215...06d 8 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #8 Skrevet 6. oktober 2022 Vil understreke at det ikke er mannen som sier eller gjør dette, men andre folk perifert. ts Anonymkode: 1ed73...514
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #9 Skrevet 6. oktober 2022 Jeg reagerer på det ja. Blir ikke helt fra meg, men synes det er koselig å bli inkludert, og jeg synes det er koselig når mannen min blir inkludert. Var streng med moren min på det etter jeg ble sammen med mannen, for hun sa konsekvent bare «du» istedenfor «dere», så jeg følte hun ekskluderte mannen. Hun tenkte ikke over det, ikke mannen heller, bare jeg som er sær🥲 Anonymkode: 2ab29...d28 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #10 Skrevet 6. oktober 2022 mye man skal reagere på idag... Tørr nesten ikke å prate med folk lenger jeg, for alt blir jo tolket i verste mening bestandig 🙄 Anonymkode: 57f8d...e57 11 1 5
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #11 Skrevet 6. oktober 2022 Er du sikker på at de som henvender seg slik vet at du er sammen med noen da? Advarsel: nå kommer jeg til å være litt krass: Folk mener ikke noe vondt med dette. Jeg skjønner virkelig ikke problemet altså. Folk mener ikke noe vondt med dette. Huset "deres" er jo også "ditt" hus, er det ikke? Eller er det mannen som eier huset? Hvorfor er det leit for deg å bli oppfattet som et individ i stedet for kun en halvdel av et par? Anonymkode: 03e16...fef 10 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #12 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): For eksemplel hvis noen sier «huset ditt».. det er jo vårt hus. Teit eksempel, men jeg blir litt såret, for jeg er veldig obs på dette overfor andre folk, og sier «dere» når det er naturlig.. man er jo et team. ts Anonymkode: 1ed73...514 Jeg skjønner ikke hvorfor det sårer at noen sier huset ditt til ham, hvis de faktisk henvender seg direkte til ham om noe om huset. Hvis de sa dere, ville det vel vært fordi de skulle snakke med dere begge om det? Jeg sier slett ikke alltid dere til folk selv om de er par eller samboere/gift eller for den saks skyld i familie med noen andre jeg også kjenner. Tror jeg sier sånn 50/50 du og dere til folk der jeg kjenner flere enn 1 av familiemedlemmene. Mange liker ikke at man drar inn alle hele tida. Anonymkode: fa245...c9e 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #13 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): For eksemplel hvis noen sier «huset ditt».. det er jo vårt hus. Teit eksempel, men jeg blir litt såret, for jeg er veldig obs på dette overfor andre folk, og sier «dere» når det er naturlig.. man er jo et team. ts Anonymkode: 1ed73...514 Jeg reagerer ikke på slikt. Jeg reagerer mer på at man plutselig skal gå fra "du" til "dere" i alle sammenhenger. For det første er vi individer selv om vi er et par, og det er jo hans hus like mye som det er mitt hus. "Er dere gravide?" er blant annet noe av det mest idiotiske jeg hører. Anonymkode: 5d4d5...2d5 11 5
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #14 Skrevet 6. oktober 2022 Skjønner deg kjempegodt. Kunne ikke falt meg inn å si du eller ditt til en person som er i et parforhold, med mindre det er helt åpenbare du/ditt-saker som; Skal du være med på den festen med jobb? Så fin du er på håret! Synes det er svært merkelig at ikke mannen korrigerer dette; Skal du selge huset ditt? VI skal selge VÅRT hus! Skal du på ferie i år? VI skal på ferie til Sverige! Reagerer forøvrig også hver gang menn som er åpenbart gift eller samboer, snakker om jeg og meg, fremfor vi og oss. Anonymkode: 77a97...ac6 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #15 Skrevet 6. oktober 2022 Dette synes jeg er sært å reagere på. Anonymkode: 8063c...e22 8
Adrenalina1 Skrevet 6. oktober 2022 #16 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): mye man skal reagere på idag... Tørr nesten ikke å prate med folk lenger jeg, for alt blir jo tolket i verste mening bestandig 🙄 Anonymkode: 57f8d...e57 Enig. Folk har blitt så forbanna hårsåre og lettkrenka. 5 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #17 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Patriarkatet vet du, der det er normalen å henvende seg til mannen som overhodet og undergrave kvinnen. Legg merke til at det også er vanlig å si "han" når man snakker om en lege, advokat, politibetjent, bankansatt etc selvom man ikke vet kjønnet. Det er en uting og jeg retter alltid på folk som gjør det. Tar også ordet når noen sier du til mannen for å understreke at jeg er tilstede og min mening også teller, og har heldigvis en oppegående mann som også er flink til å inkludere meg og svare "vi" selvom noen sier du til han Anonymkode: c9215...06d Tullball. Anonymkode: e1c21...576 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #18 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Er det jeg som er sær eller er det flere som syns dette er litt sårt? Hvis det er et eller annet og folk sier «du» til mannen stedetfor «dere», når det er snakk om noe som angår begge, da blir jeg litt lei meg. Anonymkode: 1ed73...514 Så lenge folk snakker til mannen din, og det er mannen din de kjenner (ikke deg), så er det ikke noe rart å si "du" til han, vel? Han er jo et (forhåpentligvis!!) oppegående og selvstendig menneske, som ikke trenger å defineres av hvilket forhold han er i? Anonymkode: 2d9d8...ac3 6
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #19 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): For eksemplel hvis noen sier «huset ditt».. det er jo vårt hus. Teit eksempel, men jeg blir litt såret, for jeg er veldig obs på dette overfor andre folk, og sier «dere» når det er naturlig.. man er jo et team. ts Anonymkode: 1ed73...514 Ja, teit eksempel. En kollega av meg har pusset opp kjøkkenet og la ut bilde på Facebook. Jeg skrev i kommentarfeltet at kjøkkenet hennes var blitt fint? Burde mannen hennes være såret? Anonymkode: 989a9...909 5
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #20 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så lenge folk snakker til mannen din, og det er mannen din de kjenner (ikke deg), så er det ikke noe rart å si "du" til han, vel? Han er jo et (forhåpentligvis!!) oppegående og selvstendig menneske, som ikke trenger å defineres av hvilket forhold han er i? Anonymkode: 2d9d8...ac3 Man respekterer at mennesker er i et forhold enten man kjenner partneren deres eller ei. Forholdet er en del av personen, så det å ikke respektere forholdet er som å ikke respektere personen. Det blir som å spørre om noen skal reise hjem til Stavanger, når man vet at de ikke kommer fra Stavanger. Her er det ikke den personen som blir spurt, som ikke er oppegående, det er den som spør, som ikke er oppegående. Det er klassisk for de som prøver seg på opptatte mennesker, at de fokuserer på at det opptatte mennesket er et selvstendig individ. De eier ikke respekt for forholdet. Anonymkode: 77a97...ac6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå