Gå til innhold

Kan jeg klare dette regnestykket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inntekt netto samlet 35000 i mnd. Alene med to tenåringsbarn 16 og 18 år. 13000 i lånekostnader pr mnd for å bli gjeldfri om 10år. Da er jeg 63år gammel. 11000 går til faste utgifter pr mnd til strøm (beregnet strømutgifter som nå), abonnenter, kommunale avgifter, forsikring, bompenger osv. 14000 igjen til mat, gaver/høytider, disel til en bil, annet til bilen. 2 tenåringsbarn, men de flytter om ca anslått 2-4år..?

Går dette? Kan jeg evt beregne lengre tid på lån ut over 63år? Leiligheten har verdi på ca 6mill. Pr. nå har jeg ca 1.6mill i lån. Mye egenkapital, men må jo betale for lånet.

Abonnementer er nettaviser, Spotify og nettflix og trening for barna. Men sikkert mer jeg må bidra med når de flytter.

Anonymkode: 18306...272

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt går det. 
Men først: har du reforhandlet lånet i 2022? Dersom ikke: sett i gang.

Har du sett over forsikringer? Er det noen du ikke trenger? Er du forsikret dobbelt? Har du reforhandlet dem i 2022? (Dersom ikke - reforhandle!) Har du kuttet ut alle abonnent du ikke trenger? Har du tenkt på om du MÅ gjennom bomringen så ofte som du er gjennom den? Sykler ungene til sine aktiviteter, eller kaster du bort tid og penger på å gjøre dem uselvstendige? (I så fall: kjøp to sykler. La dem sykle.) Har du sett over strømforbruk? Byttet leverandør? Kuttet der du kutte kan? Er det over 18-19 grader inne? Vasker du klær flere ganger i uka? (I så fall: kutt litt mer på strømforbruk så du er nede på normalt for det vestlige Europa). Sykler eller går du til det du sykle og gå kan til? Husk at trim forlenger livet. Er det mindre enn 30 minutter til butikk eller jobb - kom deg dit til fots eller sykkel som hovedregel, og bruk bilen den dagen migrene eller mensen eller annet helserelatert slår deg ut.

Mat og medisiner til 3 personer på 14000 går helt fint. Og det er ikke mer dere trenger. Ja, muligens et nytt sett sokker og undertøy en gang hvert skuddår. 

Abonnementer? Kutt alle avisene. Få ungene til å betale for sine med lommepenger og sommerjobb. Hen på 18 bør ha en ekstrajobb som dekker klær og annet unødvendig. 

Går det ikke? Vel, da selger du. Er ikke krise å bytte seg ned til en rimeligere bolig, så ikke fremstill det som krise for deg selv.

Anonymkode: 98d93...ea7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selvsagt går det. 
Men først: har du reforhandlet lånet i 2022? Dersom ikke: sett i gang.

Har du sett over forsikringer? Er det noen du ikke trenger? Er du forsikret dobbelt? Har du reforhandlet dem i 2022? (Dersom ikke - reforhandle!) Har du kuttet ut alle abonnent du ikke trenger? Har du tenkt på om du MÅ gjennom bomringen så ofte som du er gjennom den? Sykler ungene til sine aktiviteter, eller kaster du bort tid og penger på å gjøre dem uselvstendige? (I så fall: kjøp to sykler. La dem sykle.) Har du sett over strømforbruk? Byttet leverandør? Kuttet der du kutte kan? Er det over 18-19 grader inne? Vasker du klær flere ganger i uka? (I så fall: kutt litt mer på strømforbruk så du er nede på normalt for det vestlige Europa). Sykler eller går du til det du sykle og gå kan til? Husk at trim forlenger livet. Er det mindre enn 30 minutter til butikk eller jobb - kom deg dit til fots eller sykkel som hovedregel, og bruk bilen den dagen migrene eller mensen eller annet helserelatert slår deg ut.

Mat og medisiner til 3 personer på 14000 går helt fint. Og det er ikke mer dere trenger. Ja, muligens et nytt sett sokker og undertøy en gang hvert skuddår. 

Abonnementer? Kutt alle avisene. Få ungene til å betale for sine med lommepenger og sommerjobb. Hen på 18 bør ha en ekstrajobb som dekker klær og annet unødvendig. 

Går det ikke? Vel, da selger du. Er ikke krise å bytte seg ned til en rimeligere bolig, så ikke fremstill det som krise for deg selv.

Anonymkode: 98d93...ea7

Takk for svar. Har boliglåns rente på 2.99 nå, øker til ca 3.50 effektiv rente i november. ( Sbanken, Flexilån under 50% boliglån). Har en grei strømavtale frem til januar, Som jeg avtalet i januar 2022. Har varmepumpe og ingen elektrisk ovn i huset. Varmekabler på ett bad og i kjellerstue, som må stå litt på for å unngå kjellerlukt. Bruker portabel oljefyrovn på soverom når det er på det kaldeste på vinteren.

Bompenger er ca 12 ganger i året. Tror jeg trenger det. Forsikring gikk jeg gjennom forrige mnd, får noe fradrag pga fagforening. Begge barna har El-sykkel og buss de får noe dekket via skole og dekker selv fritidsbuss bruk da de har jobb ved siden av skole.

Abonnement. Trening, nettflix og Spotify er viktig for barna. Nettaviser som lokalavisa og Aftenposten er viktig for meg...har også VG, ser det er egentlig min guilty pleasure... Ala Se og Hør i gamledager.. bør sikkert slettes..

Vasker mye klær, de trener hver dag.

Ts

Skrevet

35-13-11 er 11, ikke 14.

Anonymkode: da78e...b5d

Skrevet

Hvordan får du betalt ned 1,6mill i boliglån på 10 år med 13000 i mnd?

Anonymkode: 0ae81...72b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

120 måneder (10 år) x 13 000 kr er 1.560.000 kroner. Altså ikke fullt 1,6 som oppgitt av ts, men feilen er jo at rentene IKKE er tatt med i den ti-års-nedbetalingsplanen.

Vet ikke hvordan ts har tenkt her.

Anonymkode: 32c0f...905

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det lurer jeg også veldig på.

Kan du legge ut et screenshot av nedbetalingsplanen din TS?

Anonymkode: 3197a...974

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Går ikke det. Vil tippe hun øker nedbetalingen 6 år av tiden da barna har flyttet ut 

Anonymkode: 274e2...f8e

Skrevet

Har helt sikkert regnet feil. Beklager. Må sjekke opp igjen. 1.6 mill i gjeld. Ca 3.5% rente som kommer i november. Beklager.

Ts

Skrevet

Kan jeg ha boliglån som pensjonist? Jeg vil jo ha ingen inntekt som pensjonist, ut over trygd.  Leiligheten er pr i dag verd ca 6mill, jeg har 1.6mill i lån på leiligheten. Jeg er 53 år gammel nå. Ts.

Skrevet

Rart å ha barn som ikke er voksne når man er så gammel...

Anonymkode: 116dc...ff0

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

35 og 37 er da ikke gammelt for å få barn i våre dager?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva mener du? Jeg er 53 år og har barn på 16 og 18 år. Jeg var 35 år med første og 38 år med andre. Det var helt vanlig i Oslo, når jeg tok Master på universitetet. Ts.

• Liker 1
Skrevet

Du har 11 igjen til mat+

Vi er en voksen og 3 tenåringer bruker 10k på mat alene. 6k på faste utgifter og nesten 20k i bolig. Tror ikke du klarer deg på 11k for alt det.

Anonymkode: 68d1f...125

Skrevet

Lån på 1,6 millioner med 3,5 % rente, som skal betales ned på 10 år, blir 15 785 per måned.

Men ser du har Flexilån, så du velger kanskje å betale mindre nå, og mer når barna har flyttet ut?

Anonymkode: d9b3a...ab9

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Lån på 1,6 millioner med 3,5 % rente, som skal betales ned på 10 år, blir 15 785 per måned.

Men ser du har Flexilån, så du velger kanskje å betale mindre nå, og mer når barna har flyttet ut?

Ja, du har rett. Jeg regnet feil tall. Ja, jeg har Flexilån, så der har jeg jo en solid buffer når ekstrakostnader kommer. Barna er jo også store, så vil jo tro de har flyttet innen feks max 2- 4 år, men det kan jo være de trenger litt ekstrahjelp av meg under studier/etablering.

Er bare usikker på om man får ha boliglån som pensjonist, eller om man har råd til å betale på boliglån av pensjonistlønn, så derfor jeg tenkte jeg kanskje måtte gå litt hardere inn på å nedbetale boliglånet. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, du har rett. Jeg regnet feil tall. Ja, jeg har Flexilån, så der har jeg jo en solid buffer når ekstrakostnader kommer. Barna er jo også store, så vil jo tro de har flyttet innen feks max 2- 4 år, men det kan jo være de trenger litt ekstrahjelp av meg under studier/etablering.

Er bare usikker på om man får ha boliglån som pensjonist, eller om man har råd til å betale på boliglån av pensjonistlønn, så derfor jeg tenkte jeg kanskje måtte gå litt hardere inn på å nedbetale boliglånet. Ts

Banken vil jo ikke innkreve hele lånet når du blir pensjonist. Spørsmålet er hva du har råd til. Men har du tenkt å pensjonere deg når du er 63?

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan jo også vurdere om du må ha like stor leilighet etter at barna har flyttet ut.

Om du tenker du kan downsize om 5 år, så trenger du ikke betale ned like mye på lånet nå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2022 den 21.49):

Hva mener du? Jeg er 53 år og har barn på 16 og 18 år. Jeg var 35 år med første og 38 år med andre. Det var helt vanlig i Oslo, når jeg tok Master på universitetet. Ts.

Jeg mener å få barn når man er så gammel er en biologisk risiko og burde unngås. For så vidt veldig sent å få en utdannelse da også...

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg mener å få barn når man er så gammel er en biologisk risiko og burde unngås. For så vidt veldig sent å få en utdannelse da også...

Altså ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...