Gå til innhold

Nobelprisen i litteratur 2022

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ble litt overrasket over at Annie Ernaux vant i år. For meg var hun en jeg leste på 80-tall/tidlig 90-tall. Har hun noe særlig relevans i dag? Samfunnet har jo endret seg fryktelig mye på disse tiårene. Er vel rundt 15 år siden sist hun kom med en bok verdt å merke seg. Akademien pleier ikke å gi prisen til forfattere som ikke lenger er så aktive, så synes dette var en litt rar tildeling. (Eneste unntaket jeg kommer på akkurat nå er Doris Lessing, men det er kanskje flere?)  

Hva synes dere om årets tildeling? Er det andre forfattere dere heller skulle sett som vinnere i år, eller synes dere det er et godt valg?

Anonymkode: a42a6...100

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet veldig lite om forfatteren og littereaturprisen. Men av bookmakerne ble hun regnet som en av favorittene både i år og i fjor så tror ikke det var veldig stor overraskelse at hun vant.  

Anonymkode: fb895...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har vært veldig i vinden i Skandinavia den siste tiden pga nyoversettelser. Vet ikke om hun har vært like mye i media i andre land. 

Anonymkode: be86e...c89

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun har vært veldig i vinden i Skandinavia den siste tiden pga nyoversettelser. Vet ikke om hun har vært like mye i media i andre land. 

Anonymkode: be86e...c89

Dette tenker jeg og er en av grunnene.

Anonymkode: b8954...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på de andre spørsmålene dine; jeg leser ikke så mye bøker at jeg føler jeg kan ha noe særlig mening om det. Vet ikke hva kriteriene er en gang.

Men rart at denne tråden er så stille..Ser jo folk legge ut at de leser over 100 bøker i året i tråden om hvilke bøker folk leser. Skulle tro at noen av de mente noe om saken 😊

Anonymkode: b8954...f0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er bare knallkul! Utrolig velfortjent pris. "Årene" er fantastisk.

Anonymkode: 70bf3...e22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...