Gå til innhold

ME diagnose fastlege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg fikk beskjed i juni i år om at jeg har fått diagnosen ME av min fastlege. Vi har tatt blodprøver x3 over 6 mnd, MR, digitalt søvnkurs, vært på rehabilitering, gått på d-vitamin, kortison, sovetabletter og fjernet pstav. Fant ut idag at fastlegen min ikke er spesialist i allmennmedisin, betyr dette at diagnosen jeg har fått beskjed om er ugyldig? Hva burde jeg gjøre i denne situasjonen? Be om second opinion hos spesialist?

Anonymkode: e6d55...626

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det stemmer. 8 av 10 som får me diagnose hos fastlege er feilingdiagnostisert. (Google 8 av 10 me diagnoser fastlege) 

Du må få diagnose hos spesialist for at den skal være gyldig. 

Anonymkode: cebd5...b78

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja det stemmer. 8 av 10 som får me diagnose hos fastlege er feilingdiagnostisert. (Google 8 av 10 me diagnoser fastlege) 

Du må få diagnose hos spesialist for at den skal være gyldig. 

Anonymkode: cebd5...b78

Da skal jeg be om å bli henvist til spesialist :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei, jeg fikk beskjed i juni i år om at jeg har fått diagnosen ME av min fastlege. Vi har tatt blodprøver x3 over 6 mnd, MR, digitalt søvnkurs, vært på rehabilitering, gått på d-vitamin, kortison, sovetabletter og fjernet pstav. Fant ut idag at fastlegen min ikke er spesialist i allmennmedisin, betyr dette at diagnosen jeg har fått beskjed om er ugyldig? Hva burde jeg gjøre i denne situasjonen? Be om second opinion hos spesialist?

Er den satt av fastlegen din og hen ikke er spesialist er diagnosen dobbelt signert på legekontoret av en som er allmenn spesialtist og diagnosen er gyldig. 

• Hjerte 1
Skrevet

Spesialist som kan sette diagnosen. Ingen på vestlandet vil gjøre det. Vet ikke hvorfor.

Fikk diagnosen kronisk utmattelsessyndrom i fag, men legen kunne ikke sette ME diagnosen. Jeg må til Oslo om jeg vil ha diagnosen på papiret

Anonymkode: 51525...5fa

• Liker 1
Skrevet
Kaneel skrev (29 minutter siden):

Er den satt av fastlegen din og hen ikke er spesialist er diagnosen dobbelt signert på legekontoret av en som er allmenn spesialtist og diagnosen er gyldig. 

Okei, så fint! Jeg sendte en melding på Helsenorge for å høre, da er jeg sikker. Vil jo gjerne inn til større utredning hos spesialist også, så da fikk jeg jo  spurt om det i samme slengen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...