Gå til innhold

Ponny satt bort, for senere salg

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrert
Skrevet

Min mor satt bort en ponnyhoppe på helfôr i fjor høst, som en prøveperiode, de skulle kjøpe hoppa i sommer.

"Kjøper" har ikke gjort antydning til å betale, eller si ifra om at de ikke har mulighet til å betale ennå. Min mor er veldig forsiktig av seg, og har litt problemer med å si ting i klartekst. Min mor har møtt ponnyfolka flere ganger og hintet om betaling, men ingenting skjer. Nå får vi høre via ei stelle-jente at ponnyen er bedekt uten at de engang har sagt ifra til oss!!

Min mor ringer og etterlyser penger, hvorpå hun får en masse forklaringer på hvorfor de ikke har penger. Saken er den at jeg VET at om de hadde prioritert litt annerledes enn de har gjort kunne de fint ha betalt for ponnyen for lenge siden. Vi vurdere nå å ta hjem ponnyen, og heller prøve å finne et annet hjem til henne. Hva skjer da om hun er drektig?? Er føllet vårt, eller er det de som har ponnyen på fôr nå som "eier" det? Ponnyen er ikke registrert om det har noe å si.

Håper noen kan hjelpe meg her!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hesten er vel deres så lenge "kjøper" ikke har betalt? Er det skrevet noen kontrakt på at hesten er overtatt av disse folka? enn så lenge tør jeg påstå at både hesten og føllet tilhører dere.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Det er ingen kontrakt på noe som helst. Mamma er alt for godtroende, og vi kjenner de som har ponnyen litt fra før. Er bare redd for at de kommer til å lage et h@lv3te for å få føllet om vi tar hoppa. Mulig at vi må betale hingsteeieren om vi tar tilbake hoppa? Jeg aner ikke om de har brukt godkjent hingst eller om det i det hele tatt er samme rase.. Da mamma ringte nevnte de det ikke med et ord... Frekke folk altså!! Jeg blir så sint, :frustrert: og min mor er så tafatt at jeg får litt fnatt!

Skrevet

Tja, det er jo ofte sånn at "handyreieren" har rett på en viss sum. Men hvordan det er om hoppa ikke er registrert eller stilt, og hingsten ikke kåret, det vet jeg ikke. Er det ingen som kan hjelpe dere, hvis dere synes det er vanskelig å si fra selv?

Skrevet

Hent hjem ponnien og så får dere løse eventuelle problemer med hingstepenger osv etterhvert hvis det blir aktuelt. Det kan jo være at bedekningen var en ulykke.

Dere har ingen kontrakt, men DE har heller ingen kvittering på at de har kjøpt hoppa.

At de har bedekt henne, er ikke deres problem. Dette og hele saken, ville jeg forklart en hingste-eier om han forlanger penger for bedekningen. Jeg er usikker, siden dere ikke har kontrakt, men det er vanligvis ikke lov å bedekke andres hopper uten tillatelse. Tru med å anmelde forvertene om de lager bråk.

Dere har sikkert vitner på at hoppa er deres. Da er det lite forverten får gjort. Mulig han/hun vil lage en liten krangel, men hva så?

Hvis moren din er så tafatt og dumsnill, ville jeg bedt noen venner av deg, eller andre i familien om å bli med og hente hoppa sammen med deg.

Be din mor om å skrive under på at hun gir dere tillatelse til å hente ponnien hjem.

Problemer er til å løses. Å bare la dette skli ut og ikke gjøre noe, vil både du og moren din angre på senere.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...