Gå til innhold

Har alle like muligheter til utdanning i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener du? 

Anonymkode: 6c70e...a8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at dette høres ut som en stiloppgave på ungdomsskolen eller videregående. Det er ting som taler både for og mot, og som må drøftes. 

Anonymkode: b9880...210

• Liker 6
Skrevet

Nei, det er jo umulig av flere grunner.

For det første vokser hvert eneste barn opp i individuelle oppvekstmiljøet, alle har hver sin familie og det er stor forskjell på hva de får hjemmefra av hjelp og støtte. 

Og så er det jo slik at mange har små klasser ute på landet, eller må flytte for å gå på skole eller reise langt, allerede på barneskolen/ungdomsskolen/vgs. Dette gir ikke alltid samme de mulighetene til læring, det kan være lærermangel f.eks, og læreren får mer press på å kunne undervise i flere fag. 

Mange handikappede har tidligere opplevd å ikke kunne utdanne seg slik de ville, håper det er bedre nå. Husker vi hadde mange saker oppe i Elevorganisasjonen. 

Det er så mange som opplever å ikke ta lik mulighet.

Det vanskeligste er oppvekstmiljøet hjemme, om far hele tiden sier "nei, det kommer du ikke til å klare" f.eks, ja da setter de ikke mye mot i en liten gutt.

Anonymkode: ef299...c44

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei. De som har foreldre med stort hus og penger til og støtte, har selvsagt mye bedre vilkår en de som må klareste selv fra de er « voksne». Det har jo alltid vært forskjeller , men det at det ikke lenger er mulig og leve av studielån og stipend har gitt forskjellene et stort løft. 

Anonymkode: 6a833...553

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei.

Anonymkode: e6916...5a0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg mener at dette høres ut som en stiloppgave på ungdomsskolen eller videregående. Det er ting som taler både for og mot, og som må drøftes. 

Anonymkode: b9880...210

Hahaha. Og du er ikke i det hjelpsomme hjørnet? 😛 

Anonymkode: db789...680

Skrevet

Ja, det er linjer som knapt har ståkarakterer som man kan komme inn på som man kan studere. Det må både vilje og evne til skolearbeid, man kan komme mye med selv en av delene. 

Det finnes så mye leksehjelp og lærere villige til å hjelpe faglig, men man må ville litt.

Selv synes jeg altfor mange tar høyere utdanning og dårlige karakterer burde stoppet veldig mange flere. Høyere utdanning  er ikke grunnskole og alle skal gjennom som noen tror. Så enhver siling er jeg for.  

Miljøet du vokser opp i kan prege deg, men jeg er født på 70-tallet. kun 4 i klassen min hadde foreldre med høyere utdanning, over halvparten av kullet tok høyere utdanning, mange tok yrkesfaglig som foreldre. Helt greit, men vi var likevel mange som tok steg utover det våre foreldre gjorde. Jeg kom fra familie uten akademiske tradisjoner og klarte meg, ingen av mindre foreldre hadde en gang gymnas. Men de brydde seg om skolegang.   Så har du ikke forutsetninger eller interesser for høyere utdanning gjør ditt for å tjene penger og overlat til neste generasjon. Men ikke skyld på andre enn foreldre eller deg selv. Mest deg selv, du er ikke skjermet fra hva som skjer rundt deg.

Anonymkode: c9d79...a84

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke alle har de samme forutsetningene og følgelig ikke de samme mulighetene. Men det kan nok ikke bli stort enklere enn det er for høyere utdanning i dag.

Litt vanskeligere for dem som ønsker å ta et fagbrev og er avhengig av at noen vil gi dem jobb i faget før de får fullført utdannelsen. Det hører egentlig ikke hjemme noe sted.

Skrevet

I teorien? Ja. I praksis? Not so much:P

Et enkelt eksempel; jeg er gammel nok til at når jeg gikk på vgs måtte vi kjøpe skolebøker og en dyr grafisk kalkulator selv(en periode måtte man vel kjøpe pc og?), og min mor eide ikke nåla i veggen. Så alternativet var enten A: droppe ut. Eller B: skrape i hop pengene selv. Så jeg pantet flasker jeg fant eller fikk, klipte plen, luftet bikkjer, måkte snø, osv. frem til jeg fikk en postrute da jeg var 13 og fikk min første "ordentlige" jobb da jeg var 14 og vasket et legekontor en periode. Jeg fikk kjøpt meg skolebøker men det påvirket karakterene mine negativt.

Anonymkode: 27e19...202

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er 46 år. Av alle jeg gikk på skole med er det utrolig skuffende hvor preget av sosioøkonomiske kår vi alle har vært hva angår utdanning og hvordan vi endte opp. Hun som kom fra et superakademisk hjem endte i et status-akademikeryrke med pH.d og professor-ektemann. Jeg og et-par andre fra dårlige hjem endre med greie bachelors fra høyskole. De fleste har endt opp et sted midt i mellom oss. Men ja, stort sett har vi vært veldig typisk for sosioøkonomisk bakgrunn. Den store klassereisa som svært mange boomers foretok er ikke like enkel idag og med enkelte unntak som bekrefter regelen, er de fleste i samme sosioøkonomiske klasse som sine foreldre.

Anonymkode: 0130b...f54

• Liker 4
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er 46 år. Av alle jeg gikk på skole med er det utrolig skuffende hvor preget av sosioøkonomiske kår vi alle har vært hva angår utdanning og hvordan vi endte opp. Hun som kom fra et superakademisk hjem endte i et status-akademikeryrke med pH.d og professor-ektemann. Jeg og et-par andre fra dårlige hjem endre med greie bachelors fra høyskole. De fleste har endt opp et sted midt i mellom oss. Men ja, stort sett har vi vært veldig typisk for sosioøkonomisk bakgrunn. Den store klassereisa som svært mange boomers foretok er ikke like enkel idag og med enkelte unntak som bekrefter regelen, er de fleste i samme sosioøkonomiske klasse som sine foreldre.

Anonymkode: 0130b...f54

Hvis du kom fra dårlig hjem og endte med bachelor så synes jeg du gjorde det bra!  Da du startet innlegget og skrev hvor skuffet du var over hvor mye oppveksten endte opp med å telle fikk jeg i hvert fall svært dystrere tanker.  Husk at man ofte ikke ser de som har gjort det verst. Det er ingen som skryter av at de ble ufør, fikk rusproblemer eller i verste fall endte med å ende livet sitt.  Har man bachelor og jobb har man i mine øyne gjort det godt uansett bakgrunn og spesielt godt om man kom fra dårlig hjem. 

Og også på min klasse var det typisk de som kom fra akademikerfamilier som fikk akademikeryrker. Han som ble partner i McKinsey hadde legeforeldre og han som ble narkoman hadde store problemer allerede på barneskolen.  Vil si største overraskelsen var meg som kom fra økonomfamilie og endte opp på Luksusfellen. 

Anonymkode: 39711...5a6

• Liker 6
Skrevet

Nei, helt like muligheter er umulig å gå til.

Noen lærere gir lett gode karakterer mens andre er veldig gjerrige. På noen skoler har man bedre lærere og på andre dårlige. Eller en blanding av gode og dårlige lærere.

Når man da går ut av ungdomskolen og vgs'er så er det ikke ut i fra helt like forutsetninger og slik vil det være, med mindre alle fag har slutteksamen rettet av   AI. og lærere like dyktige overalt. 

Anonymkode: c0a2f...93d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei! I teorien har man like rettigheter og de rettighetene er utformet sånn at det skal gi like muligheter. I praksis er det oppvekstmiljø og kommuneøkonomien som styrer. 

På toppen har du individuelle forskjeller mellom lærere. Og enda grovere, de elevene som opplever faglig dyktige godkjente lærere vs. de som byttet ut den ufaglærte læreren sin i flere år...

Så neo, ikke like muligheter. Ikke i nærheten engang, men fortsatt bedre enn mange andre land i verden

Anonymkode: f6270...02d

• Liker 1
Skrevet

Nei.

jeg og to av mine venner fikk ikke plass på det vi ønsket på vgs fordi folk som fikk søke særskilt fylte opp for mange plasser, stort sett innvandrere som nesten ikke kunne norsk eller folk med 100+ dager fravær fra tidligere år og "problembarn".

Ifølge rådgiver så måtte vi vike for de som stilte svakere og var mer utsatt, tross for at vi hadde jobbet hardt, vi hadde alle over 4 i snitt.

Anonymkode: 262bf...6ac

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Som tidligere barnehjemsbarn så føler jeg ikke det følte at disse ikke brydde seg om skolegang i det hele tatt men å klientifisere oss til trygdemottakere heldigvis ble jeg ansatt hos min Onkel som maskinfører og slapp å bli trygdet men hadde vært fint  med fagbrev 

Varsler om dårlig utdanning for barnevernsbarn (nettavisen.no)

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Overhodet ikke. Det er mange faktorer som spiller inn her; oppvekstvilkår, hvilke lærere man får, ressursene skolen/kommunen har, hvor stor klasse man kommer i, klassemiljø, foreldrenes økonomi (muligheter til å kjøpe timer med privat fagtimer eller leksehjelp) osv. 

Anonymkode: 2a743...f49

• Liker 1
Skrevet

På papiret ja

I virkeligheten nei

Skrevet (endret)

...

Endret av Overgang
Skulle være anonym
Skrevet
6 hours ago, Maskinfører said:

Som tidligere barnehjemsbarn så føler jeg ikke det følte at disse ikke brydde seg om skolegang i det hele tatt men å klientifisere oss til trygdemottakere heldigvis ble jeg ansatt hos min Onkel som maskinfører og slapp å bli trygdet men hadde vært fint  med fagbrev 

Varsler om dårlig utdanning for barnevernsbarn (nettavisen.no)

Trist å lese om det du har vært gjennom, men håper du er klar over at du fremdeles har mulighet til å få fagbrev https://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/fagbrev_og_svennebrev

Anonymkode: f0a2a...89a

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva mener du? 

Anonymkode: 6c70e...a8d

Nei. Alle har ikke det. 

Hvem man er, hvor man kommer fra, økonomi og hvilken "baggasje" man har spiller veldig inn. 

Jeg tok min første utdanning som håndverker fordi jeg måtte blir raskt ferdig for å kunne forsørge meg selv. 

Hadde jeg hatt familie som tok vare på meg og støttet meg økonomisk så ville jeg aldri nøyet meg med den utdanningen. 

Anonymkode: e5967...3cb

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...