AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #21 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvorfor må "kos" alltid forbindes med noe spiselig? Anonymkode: 5e847...07e Fordi det er det som frigjør dopamin = lykkehormon. Vi vil ha mer av det som gjør oss lykkelige naturlig nok. Det er jo belønningssystemet i kroppen. Uten noe som helst form for belønning, så ville vi gått rundt og surmulet. Derfor er det kos. Anonymkode: b1cd6...29a 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #22 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi det er det som frigjør dopamin = lykkehormon. Vi vil ha mer av det som gjør oss lykkelige naturlig nok. Det er jo belønningssystemet i kroppen. Uten noe som helst form for belønning, så ville vi gått rundt og surmulet. Derfor er det kos. Anonymkode: b1cd6...29a Jo, jeg ser den - men det er da ikke bare det å spise noe søtt som frigir dopamin? Da kan man f.eks. spise frukt eller bær, som er naturlig søtt i stedet? Jeg tror kanskje at dette fokuset på mat/snacks = kos er en medvirkende faktor til overvektsepidemien i samfunnet. Anonymkode: 5e847...07e 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #23 Skrevet 7. oktober 2022 Det er sikkert aspartam I den. Da utgår den. Anonymkode: 47d1c...bc4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #24 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo, jeg ser den - men det er da ikke bare det å spise noe søtt som frigir dopamin? Da kan man f.eks. spise frukt eller bær, som er naturlig søtt i stedet? Jeg tror kanskje at dette fokuset på mat/snacks = kos er en medvirkende faktor til overvektsepidemien i samfunnet. Anonymkode: 5e847...07e Frukt er også kos - for noen. Andre har behov for noe som kanskje forbindes med noe "ulovlig" for å få enda mer kick. Andre trenger rett og slett bare litt variasjon. Tja, tipper du skjønner. Men ja, man kan finne andre alternativer selvfølgelig. Svarte i grunnen bare på det du spurte om Anonymkode: b1cd6...29a
Gjest Albbas Skrevet 7. oktober 2022 #25 Skrevet 7. oktober 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Jo, jeg ser den - men det er da ikke bare det å spise noe søtt som frigir dopamin? Da kan man f.eks. spise frukt eller bær, som er naturlig søtt i stedet? Jeg tror kanskje at dette fokuset på mat/snacks = kos er en medvirkende faktor til overvektsepidemien i samfunnet. Anonymkode: 5e847...07e Jeg for min del spiser såpass med frukt og bær hele tiden at det aldri vil bli sett på som "belønning". Det inngår i mitt vanlige kosthold og blir derfor ikke unikt "kos". Hjernen min lar seg dessverre ikke lure av sukkerfrie alternativer heller. 😂 Sukkerfri gelé gir meg absolutt ingenting... 😏 Men jeg er helt enig i at det er veldig uheldig med det likhetstegnet mellom mat og kos. Det er bare dessverre veldig vanskelig å snu når vanen først er etablert, og vanen får man gjerne allerede i barndommen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå