Gå til innhold

Penge snakk og prioriteringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster er veldig der at hun skal «leve» og ikke snu på krona.. vi har sånn ca samme lønn utbetalt i mnd. Ca 65.000 total inntekt inkl mannen. Men forskjellen er at de lånet masse på her til husprosjektet, biler til over en halv mill osv. 

Når jeg kommer med tips om spare app ifm mat bare blåser hun. Nei, ser ikke på prisen når hun handler. Det er jo enorme summer å spare om en følger med på tilbud. 
vi har bolig verdt omtrent det samme. Men vi har 2 mill mindre i lån nettopp fordi vi handler økonomisk, betaler ned på lån når vi har ekstra, og sparer. 
vi kan godt leve trangt en mnd om vi har mye utgifter, det er ingen problem. Hun bruker av sparepengene for å ha samme standard hele tiden. 
En skal ikke sammenligne seg med andre, det er ikke det jeg mener. Men synes det er veldig bortkastet penger å ikke være bevisst. Jeg jobber over 100% og har en svært krevende jobb. Og de pengene jeg får i lønn har en høy verdi jeg ikke vil rote bort 

Anonymkode: 6091b...260

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok? 

Hva er hensikten med dette innlegget? Å fortelle en haug med folk du ikke kjenner, at søsteren din som vi heller ikke kjenner bruker mer penger på mat enn det du gjør? 

Anonymkode: b06c4...e01

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ok? 

Hva er hensikten med dette innlegget? Å fortelle en haug med folk du ikke kjenner, at søsteren din som vi heller ikke kjenner bruker mer penger på mat enn det du gjør? 

Anonymkode: b06c4...e01

Få i gang en diskusjon om forbruk. Jeg liker å spare så mye jeg klarer. Samtidig som jeg både går på kafé og spiser ute i blant. Er så utrolig mye å spare på å tenke økonomisk. 
hva gjør dere for å spare i hverdagen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min søster er veldig der at hun skal «leve» og ikke snu på krona.. vi har sånn ca samme lønn utbetalt i mnd. Ca 65.000 total inntekt inkl mannen. Men forskjellen er at de lånet masse på her til husprosjektet, biler til over en halv mill osv. 

Når jeg kommer med tips om spare app ifm mat bare blåser hun. Nei, ser ikke på prisen når hun handler. Det er jo enorme summer å spare om en følger med på tilbud. 
vi har bolig verdt omtrent det samme. Men vi har 2 mill mindre i lån nettopp fordi vi handler økonomisk, betaler ned på lån når vi har ekstra, og sparer. 
vi kan godt leve trangt en mnd om vi har mye utgifter, det er ingen problem. Hun bruker av sparepengene for å ha samme standard hele tiden. 
En skal ikke sammenligne seg med andre, det er ikke det jeg mener. Men synes det er veldig bortkastet penger å ikke være bevisst. Jeg jobber over 100% og har en svært krevende jobb. Og de pengene jeg får i lønn har en høy verdi jeg ikke vil rote bort 

Hva har hennes forbruk og prioriteringer med deg å gjør? 

Vi er 4 søsken i flokken, alle med gjennomføring til greit over gjennomsnittet inntekter. Kunne ikke falt meg inn å dømme noen av de for deres prioriteringer, vi er sist jeg sjekket ulike individer med ulike interesser/lyster/prioriteringer og fint er det. 

Anonymkode: 95e81...2d2

• Liker 10
Skrevet

Jeg kjøper klær brukt og raider halvpris-disken på butikken daglig, men jeg går fortsatt på restaurant, har dyre hobbyer og kjører dyr bil. Hver sin smak. Ingen kan komme å si at deres prioriteringer er "riktigere" enn andres, så lenge alle parter lever greit med valgene sine.

Problemene kommer jo når man plutselig ikke lever greit lengre, og havner i gjeld som man ikke klarer å håndtere. Det er bare å se en episode av Luksusfellen, så ser man hvor gæærnt det kan gå.

• Liker 4
Skrevet

Folk er forskjellige og så lenge de ikke skader andre syns jeg folk får gjøre hva de vil:) 

Anonymkode: a80be...f9b

• Liker 2
Skrevet

Handler mye brukt der jeg kan. Reiser kollektivt i stedet for å ha bil. Lar være å kjøpe ting jeg ikke trenger. Er ellers enig med TS sin søster, sparepenger er lite verdt når du er dø. Jeg setter av til sparing selv, men når det gjelder mat og opplevelser så ser jeg ingen grunn til å spare. Det er jo det man lever for, og god og sunn mat er noe av det viktigste for glede og trivsel i hverdagen for min del.

Skrevet

Mener du pengesnakk?

Anonymkode: b9ddf...5bc

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

hva gjør dere for å spare i hverdagen? 

Ingenting, jeg kjøper det jeg har lyst på.

Skrevet
Jdz skrev (9 minutter siden):

Handler mye brukt der jeg kan. Reiser kollektivt i stedet for å ha bil. Lar være å kjøpe ting jeg ikke trenger. Er ellers enig med TS sin søster, sparepenger er lite verdt når du er dø. Jeg setter av til sparing selv, men når det gjelder mat og opplevelser så ser jeg ingen grunn til å spare. Det er jo det man lever for, og god og sunn mat er noe av det viktigste for glede og trivsel i hverdagen for min del.

Sparepenger er jo til å bruke litt senere. Har jo ingen planer om å dø når man er 35 da. Men greit å ha litt i bakhånd hvis en får lyst på ny bil eller pusse opp badet. 
handler ikke om god sunn mat eller dårlig mat. En kan kjøpe akkurat samme maten til ulike priser i ulike butikker, derfor er poenget med å følge med. Som å f eks fylle drivstoff når prisene ligger på 19 kr framfor 26 kr. 
det er det jeg snakker om her. En kan spare mye hvis en følger med. 
Vi har spart 300.000 hver til våre barn som skal gå til EK av bolig. Det er umulig for de unge å spare seg opp så mye EK nå i dag. Vi må høste for å få fortjeneste. Ikke bare bruke og leve 

Skrevet

Hva sparer du til.. å bli den rikeste på kirkegården? 

Inflasjonen vil spise opp lånet hennes, imens du bruker penger du har jobbet for til å gjøre det samme 😏

Anonymkode: 57c27...567

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sparepenger er jo til å bruke litt senere. Har jo ingen planer om å dø når man er 35 da. Men greit å ha litt i bakhånd hvis en får lyst på ny bil eller pusse opp badet. 

Ingen planlegger å dø når man er 35 år, men det har man ingen garanti for. Jeg sier ikke at man ikke skal spare og sikre sin egen økonomi, men jeg sparer ikke på bekostning av å leve. 

Om jeg ikke skulle bli gammel, vil jeg i alle fall dø i visshet om at jeg har levd og opplevd med de jeg er glad i. Du vil aldri høre noen som ligger for døden sine siste ord være "Jeg skulle jeg hadde brukt mer tid på kontoret" eller "Jeg skulle ønske jeg hadde mer penger i banken".

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

handler ikke om god sunn mat eller dårlig mat. En kan kjøpe akkurat samme maten til ulike priser i ulike butikker, derfor er poenget med å følge med. Som å f eks fylle drivstoff når prisene ligger på 19 kr framfor 26 kr. 
det er det jeg snakker om her. En kan spare mye hvis en følger med. 
Vi har spart 300.000 hver til våre barn som skal gå til EK av bolig. Det er umulig for de unge å spare seg opp så mye EK nå i dag. Vi må høste for å få fortjeneste. Ikke bare bruke og leve 

Det er da ikke umulig for unge å spare ek verken i dag eller i fremtiden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hva sparer du til.. å bli den rikeste på kirkegården? 

Inflasjonen vil spise opp lånet hennes, imens du bruker penger du har jobbet for til å gjøre det samme 😏

Anonymkode: 57c27...567

Sier du som ikke har ei krone å spare, som er bitter og hater de som klarer å spare 😅 jeg betaler ned på lånet og er er gjeldfri om 2 år 💪🏼 Da skal jeg nyte livet og bruke hele lønna på oss selv 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er da ikke umulig for unge å spare ek verken i dag eller i fremtiden. 

Det er ganske krevende å spare opp flere hundretusen for unge som har husleie på x antall tusen i mnd. Derfor er det lurt å hjelpe barna med EK framfor å sløse

Skrevet
Jdz skrev (48 minutter siden):

Ingen planlegger å dø når man er 35 år, men det har man ingen garanti for. Jeg sier ikke at man ikke skal spare og sikre sin egen økonomi, men jeg sparer ikke på bekostning av å leve. 

Om jeg ikke skulle bli gammel, vil jeg i alle fall dø i visshet om at jeg har levd og opplevd med de jeg er glad i. Du vil aldri høre noen som ligger for døden sine siste ord være "Jeg skulle jeg hadde brukt mer tid på kontoret" eller "Jeg skulle ønske jeg hadde mer penger i banken".

Jeg er 35 år og gjeldfri om 2 år.. bolig til 7,5 mill. Mange på min alder har nettopp kjøpt sin første bolig og sitter med 7 mill i lån og må betale på dette til de er pensjonister. 
Vi har økonomisk trygghet/ sikkerhet og kan leve godt både nå og i framtiden. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

La henne leve som hun vil.

Du finner glede i å spare, hun finner glede i å bruke pengene.

Det ene er ikke mer moralsk enn noe annet.

Anonymkode: c1723...3a4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er 35 år og gjeldfri om 2 år.. bolig til 7,5 mill. Mange på min alder har nettopp kjøpt sin første bolig og sitter med 7 mill i lån og må betale på dette til de er pensjonister
Vi har økonomisk trygghet/ sikkerhet og kan leve godt både nå og i framtiden. 

Og på hvilken måte er det et problem for deg? 

Anonymkode: b8d19...10c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og på hvilken måte er det et problem for deg? 

Anonymkode: b8d19...10c

Har jeg skrevet at det er et problem for meg? Jeg er heldig som har brukt pengene mine på å betale ned boligen min.. fordi jeg har spart og betalt ned. 
hva med deg?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har jeg skrevet at det er et problem for meg? Jeg er heldig som har brukt pengene mine på å betale ned boligen min.. fordi jeg har spart og betalt ned. 
hva med deg?

Hvorfor er du heldigere enn folk som fortsatt har lån, hvis de ikke er plagd av det selv?

Anonymkode: c1723...3a4

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...