Gå til innhold

Hypermobile ledd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som har hypermobile ledd? Hvordan arter det seg for dere?

Ved en tilfeldighet kom jeg over noe som omhandlet dette i dag, og fant fort ut at mye stemte for meg. Jeg er plattfot, kan gå fra å være kalvbent til hjulbent (kan vrenge kneet bakover på en måte), vinner alltid i limbo ;) osv. Farmor hadde veldig leddgikt da hun levde, og jeg har alltid sagt at jeg tror jeg vil arve det, for det virker som om jeg alltid har vondt et eller annet sted. I dag er det hofta som verker litt (noe den ofte gjør), ellers er det kneet, armen, skulderen, ryggen osv. Det skal lite til før ting blir vondt, for eksempel kan jeg bare ha på en sekk en kort stund før det blir vondt i venstre skulder. Med jevne mellomrom har jeg også veldig vondt i armen, senebetennelseaktig.

Og sånn kan jeg jo egentlig fortsette. Nå er det ikke så galt som det ser ut som da, jeg har tross alt sjelden så vondt at det går ut over vesentlige ting, som for eksempel jobb. Men jeg lurte altså på om det er noen med hypermobile ledd som kan kjenne igjen beskrivelsen? I så fall...hva kan man gjøre med det? Er det noen behandling el.l?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg er hypermobil i alle ledd. Det eneste som hjelper er fysioterapi/trening.

Skrevet

Jepp jeg er hypermobil. Dette arter seg f.eks. ved at jeg får skuldrene av ledd dersom jeg prøver meg på armhevinger, ankelleddene svikter mens jeg går eller bare ved at jeg snur meg slik at vekten blir annerledes fordelt et lite øyeblikk, jeg kjenner at noe "gnager mot hverandre" inne i hoftene, jeg kan plutselig få intense smerter i hofter/Korsrygg som om det plutselig kommer noen nerver i klem. Dette er ledsaget av en følelse av at bena svikter.

I det daglige kan jeg ikke utføre ensformig arbeid fordi det fører til verking og stivhet, noe som fører til at jeg må gi opp å jobbe som trafikklærer pga all sittinga. Smertene blir også mye mer intense om vinteren i tillegg til at jeg stivner noe helt vanvittig.

Jeg har oppsøkt både leger, fysioterapeut og ortoped og de svarene jeg fikk var at dette var ting som kunne skje når man var så ekstremt hypermobil som det jeg er og at jeg bare måtte lære meg å leve med det siden jeg jo ikke var "syk" på noen måte. Jeg kunne imidlertid få all den smertestillende jeg bare kunne drømme om. Så nå håper jeg faktisk at jeg greier å skade meg såpass at jeg faktisk får gjort noe med saken, iallefall med anklene.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg trener 2 ganger i uken. Uten trening kan jeg tråkke over når jeg står stille, men med trening er jeg nesten fri for både skader og smerter.

Skrevet

Jeg har aldri tråkket over, men har tråkket over mange ganger, uten at det gjør vondt. Har lest litt mer på nett nå, og ut i fra tester (hvor man bøyer tomler, knær osv) så ser det ut som om leddene mine er hypermobile.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Få en utredning hos revmatolog, gjerne også fysioterapeut. Det er ikke noe å gjøre med annet enn å trene riktig. Du kan også få støtte til leddene hos ortoped.

Skrevet

Jeg mener jeg har hørt at det går an å stramme inn leddbåndene ved operative inngrep. Er det noen som har vært borti det?

Forøvrig så er jeg enig med Smurf(forresten bra du holder fast på katten din). Å trene og å være i bevegelse hjelper veldig. Men kosulter lege/fysioterapeut først slik at du får hjelp til riktig trening.

Skrevet

Jeg må trene jevnlig for å ha muskler som støtter opp leddene. Samtidig må jeg være veldig bevisst på hvordan jeg løfter vekter. Jeg må stoppe før kroppen min gjør det når det er naturlig for meg (må ikke overbøye leddene..) Også når jeg tøyer ut er jeg bevisst på å ikke tøye kroppen min for mye. Mye trening fører også til at jeg blir mykere i kroppen, så det er egenltig bare det at jeg må være bevisst på hvordan jeg bruker kroppen hele tiden. Jeg har god nytte av speil når jeg trener vekter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...