AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #1 Skrevet 6. oktober 2022 Fikk dere noen svar på hva kreften kan skyldes? Anonymkode: e0b99...50a
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #2 Skrevet 6. oktober 2022 I mitt tilfelle var det ingen påviselig grunn; hverken livsstil eller arvelighet. Det var ett av de tilfellene som "bare skjer". Anonymkode: 828b2...b04 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #3 Skrevet 6. oktober 2022 Jeg har hatt brystkreft ( i forholdsvis ung alder, 35 år) det var rett og slett bare uflaks. Har levd sunt, ikke brukt mye hormon prevensjon, fått barn i ung alder og ammet . Alt som skal bidra til og minske sjangsen for bryst kreft. Anonymkode: 29442...af1 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #4 Skrevet 6. oktober 2022 Samboer har tarmkreft med spredning til lever og lunger, og han trodde han var disponert for det siden hans far døde av det, men tester viser at det ikke var genetisk. Tarmkreft er veldig vanlig for menn rundt femti år og kan skyldes hormoner, dårlig kosthold, mye alkohol osv, men man kan få tarmkreft uten noen spesielle grunn også. Anonymkode: 62b42...ab6
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #5 Skrevet 7. oktober 2022 De sa det hverken var arv eller livstil som var årsaken, bare tilfeldig rett og slette. Hadde kreft i form av hjernesvulst, tror det oftest bare er tilfeldig. Anonymkode: 0e0d1...3e1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #6 Skrevet 7. oktober 2022 Med mindre man er genetisk disponert, f.eks med BRCA, er det alltid tilfeldig. Selv om man har en eller flere av de faktorene som øker risikoen, så er det ingen lege som peker på akkurat den eller den faktoren og sier at DET er grunnen til at DU fikk kreft. Jeg spurte nemlig da jeg fikk diagnosen min, og det var svaret jeg fikk. Grunnen er at de fleste ikke får kreft selv om de har en eller flere av de faktorene som øker sannsynligheten, og mange som ikke har disse faktorene kan også få samme sykdom. Risikofaktorene er og blir statistikk, og statistikken kan ikke uten videre overføres til enkeltindivider. Anonymkode: e3776...fab 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #7 Skrevet 7. oktober 2022 Da ville legen fått nobelprisen i medisin. Det er nemlig ingen lege som kan vite sikkert hva den enkeltes kreft kan skyldes. Med mindre det er lungekreft og personen er storrøyker, for man vet av studier at dette er høyt korrelert med kreft. Så vet man også om noen genetiske mutasjoner noen har, som gjør en disponert for enkelte krefttyper. Alle slike er faktisk ennå ikke oppdaget. De aller fleste tilfellene er altså uheldige tilfeldigheter som skjer når en av de trilliarder cellene våre i kroppen skal dele seg og noe går galt. Trist å legge «skyld» på de som er uheldige med å forsøke å finne en grunn til at de har blitt syke, for de aller aller fleste er bare uheldige ❤️ Anonymkode: be71d...01c 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #8 Skrevet 7. oktober 2022 Tidligere inflammasjon, infeksjon og arrvev kan øke risikoen for kreft, men det er jo ganske kjent ellers også. Utenom det sa kreftlegen "stråling fra universet". Anonymkode: a4925...563
Maori Skrevet 22. januar 2023 #9 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 7.10.2022 den 21.51): Tidligere inflammasjon, infeksjon og arrvev kan øke risikoen for kreft, men det er jo ganske kjent ellers også. Utenom det sa kreftlegen "stråling fra universet". Anonymkode: a4925...563 Lurer på om stråling fra høyspentmaster har noe å si. Selv om ekspertene sier at det ikke har. Jeg vokste opp i et byggefelt hvor en kraftlinje gikk gjennom. Veldig mange fikk kreft i en eller annen form. Faren min , naboer i alle kanter. De som bodde i huset etter oss. Til sammen langt flere tilfeller enn det som er normalt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #10 Skrevet 22. januar 2023 Fikk vite at Tsjernobyl-ulykken kan ha innvirket i mitt tilfelle Anonymkode: 6e0c5...199
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #11 Skrevet 22. januar 2023 Svarer for mannen, han fikk ikke vite det. Muligens litt arvelig, men ingen levende eller døde i familien (altså forfedre og nålevende) har hatt det samme. Anonymkode: f0f9a...dbf
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #12 Skrevet 22. januar 2023 Ikke meg, men kan svare for min mor. Bare Mega uflaks i følge legen selv. Hun hadde BRCA gen og gjorde absolutt alt for å unngå det, men fikk det på lever med spredning til bukspyttel Anonymkode: c3ad7...5e5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #13 Skrevet 22. januar 2023 Maori skrev (10 timer siden): Lurer på om stråling fra høyspentmaster har noe å si. Selv om ekspertene sier at det ikke har. Jeg vokste opp i et byggefelt hvor en kraftlinje gikk gjennom. Veldig mange fikk kreft i en eller annen form. Faren min , naboer i alle kanter. De som bodde i huset etter oss. Til sammen langt flere tilfeller enn det som er normalt. Man vet at både stråling fra høyspentmaster og områder med mye radon gir økt forekomst av kreft. Anonymkode: 9378a...ac3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #14 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Fikk vite at Tsjernobyl-ulykken kan ha innvirket i mitt tilfelle Anonymkode: 6e0c5...199 Først og fremst så synd. Håper det går bra med deg nå. Bor du nord i landet.Kan jeg spørre hvilke type kreft? Anonymkode: 1c3ed...1bd
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #15 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Man vet at både stråling fra høyspentmaster og områder med mye radon gir økt forekomst av kreft. Anonymkode: 9378a...ac3 Radon - ja, det vet man Høyspent - nei, det vet man ikke. Man har trodd, man har hatt hypoteser, man har forsket, og svarene er ikke entydige. Rådende oppfatning er at det fremdeles er en viss usikkerhet, men ikke på det nivået man trodde for 15-20 år siden. Anonymkode: e3776...fab
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #16 Skrevet 22. januar 2023 Vet ikke enda,men har vært mye i min familie,så skal gentestes. Anonymkode: 48083...0ce
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #17 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Først og fremst så synd. Håper det går bra med deg nå. Bor du nord i landet.Kan jeg spørre hvilke type kreft? Anonymkode: 1c3ed...1bd Cancer thyreoidea (skjoldbruskkjertelkreft). Og ja, bodde nord i landet og de mener derfor det kan være sammenheng. Anonymkode: 6e0c5...199
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #18 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Cancer thyreoidea (skjoldbruskkjertelkreft). Og ja, bodde nord i landet og de mener derfor det kan være sammenheng. Anonymkode: 6e0c5...199 Ja, det gir mening. Det har jo vært mye nedfall etter den ulykken og sikkert spredt godt utover. Det er vel pga den type kreft at folk under 40 bør ha jodtabletter liggende ved eventuelle ulykker eller angrep. Håper det går fint med deg nå❤️ Anonymkode: 1c3ed...1bd
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #19 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vet ikke enda,men har vært mye i min familie,så skal gentestes. Anonymkode: 48083...0ce Hva slags kreft har det vært i familien din? Anonymkode: 1c3ed...1bd
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #20 Skrevet 23. januar 2023 Har hatt kreft ja, malignt melanom. Har aldri solet meg mye, brukt solkrem og vært svært forsiktig, heller aldri brukt solarium. Fikk det alikevell😨 Er tilsynelatende frisk nå🙂 Anonymkode: aaee7...d3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå