Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har ei lita jente på 7 uker. På Barsel gikk hun ned 10% i vekt og ble gitt MME da hun var helt utrøstelig.  Det tok litt tid for melken min å kom skikkelig, og vi måtte fortsette med litt MME når vi kom hjem. Ammet døgnet rundt, og ga såvidt litt ekstra. Prøvde i en periode å droppe mme, men da ble vektøkningen for lav og jenta var mye misfornøyd. Jeg legger hun ALLTID til før mme. Har prøvd det meste for å øke produksjonen; powerpumping, pumping, spiser nok og sover nok. Har også prøvd å hoppe over et måltid med mme, men hun blir så misfornøyd. 
Hun er i dag 7 kg og veger 5,3 kilo - får 3-4 flasker mme om dagen nå, med alt fra 100-135ml. 
Om natten får hun kun pupp, og drikker bra da.

Hvor lenge kan dette gå..? Innser at fullamming sannsynligvis er helt umulig, men er dette bærekraftig? Delammet du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har babyen fått flaske siden vi kom hjem fra barsel. Hadde også et helvete i 2-3 uker med såre brystvorter, pumping, oppfølging ++ Var en ren befrielse da vi droppa forsøk på fullamming og ga flaske.

Jeg delammer. Jeg har melk i begge brystene og legger babyen til særlig på natta dersom den våkner og kun vil ha trøst/kos, eller ikke sovner på flaska. Forsøker amming på morgenen og ellers litt her og der :) Ammingen her hjemme er mest for kos og nærhet. Det er ikke nok til å erstatte et måltid.

Synes kanskje babyen har vist en del mindre interesse for puppen nå, den er 4 mnd. Er også i en alder hvor den blir meget lett distrahert og er veldig nysgjerrig 🤣

Dersom jeg får et nytt barn så skal jeg også delamme. Kjenner jeg ikke er så gira på fullamming egentlig. Var et jævla slit. Her sover babyen ofte hele natta, evt én mating. Er blid og fornøyd, gråter lite, og mor slipper å sitte med puppen ute hvert kvarter som de i barselgruppa 🤣

Anonymkode: 0dc2d...661

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som min historie for et år siden, og 3,5. Delammet første i 11 mnd, hovedsakelig natt og noen måltider på dag. Ga ca 4-5 flasker i døgnet, men lå som regel på anbefalt mengde for en yngre baby. Minste fikk også ca 4 flasker i døgnet, ammet ved siden av. Ammet masse i starten med begge to, pumpet og gjorde alt jeg kunne, men klarte aldri å øke produksjonen. Minste delammet jeg i 8 mnd, da kuttet hun ut selv og siden hun da også kuttet nattmaten mistet jeg melka fort. 

Min erfaring, kort oppsummert, nattamming opprettholder produksjonen mye bedre enn bare dagamming. Og det å slite seg ut for å øke produksjonen er ikke alltid verdt det. Når jeg fant ut årsaken til at jeg ikke hadde nok melk så var det mye lettere å innse at jeg ikke kom til å fullamme den siste gangen heller.

Anonymkode: 92210...10e

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det høres ut som min historie for et år siden, og 3,5. Delammet første i 11 mnd, hovedsakelig natt og noen måltider på dag. Ga ca 4-5 flasker i døgnet, men lå som regel på anbefalt mengde for en yngre baby. Minste fikk også ca 4 flasker i døgnet, ammet ved siden av. Ammet masse i starten med begge to, pumpet og gjorde alt jeg kunne, men klarte aldri å øke produksjonen. Minste delammet jeg i 8 mnd, da kuttet hun ut selv og siden hun da også kuttet nattmaten mistet jeg melka fort. 

Min erfaring, kort oppsummert, nattamming opprettholder produksjonen mye bedre enn bare dagamming. Og det å slite seg ut for å øke produksjonen er ikke alltid verdt det. Når jeg fant ut årsaken til at jeg ikke hadde nok melk så var det mye lettere å innse at jeg ikke kom til å fullamme den siste gangen heller.

Anonymkode: 92210...10e

Altså, wow. Å opprettholde delammingen i så mange måneder er mektig imponerende. Jeg har satt meg et mål om at jeg skal forsøke å amme minst til hun er 4 mnd. Utfordringen min nå er i hovedsak at hun sover så lenge i strekk på natta at jeg kun får ammet henne 1-2 ggr mellom 24:00 og 08:00.. Livredd for at det ødelegger for produksjonen, men hun er helt avhengig av flaska før natta for å sove godt… 

Hva var årsaken til at du ikke hadde nok?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her har babyen fått flaske siden vi kom hjem fra barsel. Hadde også et helvete i 2-3 uker med såre brystvorter, pumping, oppfølging ++ Var en ren befrielse da vi droppa forsøk på fullamming og ga flaske.

Jeg delammer. Jeg har melk i begge brystene og legger babyen til særlig på natta dersom den våkner og kun vil ha trøst/kos, eller ikke sovner på flaska. Forsøker amming på morgenen og ellers litt her og der :) Ammingen her hjemme er mest for kos og nærhet. Det er ikke nok til å erstatte et måltid.

Synes kanskje babyen har vist en del mindre interesse for puppen nå, den er 4 mnd. Er også i en alder hvor den blir meget lett distrahert og er veldig nysgjerrig 🤣

Dersom jeg får et nytt barn så skal jeg også delamme. Kjenner jeg ikke er så gira på fullamming egentlig. Var et jævla slit. Her sover babyen ofte hele natta, evt én mating. Er blid og fornøyd, gråter lite, og mor slipper å sitte med puppen ute hvert kvarter som de i barselgruppa 🤣

Her blir aldri baby fornøyd med pupp, kun på natt.. Men du gir flaske på natt? ☺️ 
synes det er så utrolig vanskelig, har så lyst til å amme, men om det ikke er for annet enn kos og nærhet så vet jeg ikke om det er verdt det.

Skrevet
aishaaa skrev (1 time siden):

Her blir aldri baby fornøyd med pupp, kun på natt.. Men du gir flaske på natt? ☺️ 
synes det er så utrolig vanskelig, har så lyst til å amme, men om det ikke er for annet enn kos og nærhet så vet jeg ikke om det er verdt det.

Gir flaske ja 👍🏻 Kun pupp for kos, nærhet og eventuell innsovning dersom babyen ikke sovner på flaska.

Om du ikke orker delamming så bare dropp det. Så kan du fokusere på at både du og babyen skal ha det best mulig under permisjonen :) det er nok å bekymre seg over/stresse med om du i tillegg føler at amminga blir bare stress.

Jeg vet ihvertfall at jeg aldri igjen skal forsøke fullamming så lenge som jeg gjorde 👍🏻 For oss har delamming fungert bra :) Det finnes ingen fasit! Gjør det som er best for dere! Babyen har det bra med kun flaske også. Vi har nok jevnt over mindre oppvåkninger på natt og mindre skring enn dem som ammer 👍🏻

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg delammer. Gutten min er 9 uker, og la ikke nok på seg med fullamming. Jeg fullammet første 4 ukene, men måtte gi litt MME da vekten stagnerte/stoppet opp. Jeg gir nå 3 flasker i døgnet med 120-150ml, hvor han får 120ml rundt kl 11/12 150ml rundt kl 15/16 og 120ml rundt kl 20/21. Sper på med pupp der hvor det trengs. Han fikk en periode 4 flasker, og tok noen dager før vi klarte kutte ut den ene flasken da han ble utålmodig ved brystet. Nå har det løsnet og han drikker mer effektivt ved brystet. Vi har nå siste uken endelig funnet en rutine som funker for oss begge to, jeg slapper mer av og han slapper dermed mer av. Om natten ammer jeg ca mellom 1-3 ganger alt etter som, og tilbyr alltid pupp før flaske. Og noen ganger holder kun puppen! Håper å klare delamme til han er 12mnd. Håper fastføde kan erstatte flaskene, slik det blir amming og fast føde utenom☺️

Anonymkode: 1f134...40d

Skrevet

Hei! Jeg slet med ammingen og hadde ikke nok melk, så måtte gi erstatning i tillegg. I starten syns jeg det var stress og leit at jeg ikke fikk til fullamming, men nå et par måneder senere er jeg kjempeglad for at det ble sånn! Det gir en mye større fleksibilitet, og jeg kan fint vært borte fra baby i flere timer, for far er en like viktig omsorgsperson som jeg er. Ser også at far har knyttet veldig sterke bånd til baby ❤️ 

Delamming er virkelig gull! Baby får de gode immunstoffer fra morsmelken og alle næringsstoffer fra MME, så best of both worlds!

Anonymkode: 636e1...8e6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Har du prøvd å trappe ned mme da? Å hoppe over et helt mme-måltid er litt drastisk når hun får så mye, men din produksjon får ikke økt tilstrekkelig så lenge du gir mye mme. 

Her er en skånsom metode 

https://kellymom.com/ages/newborn/nb-challenges/decrease-formula/

Målet trenger jo ikke å fullamme, men å amme "nok" til at du ikke synes det er styrete å gi mme, kanskje? :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg delammer. Gutten min er 9 uker, og la ikke nok på seg med fullamming. Jeg fullammet første 4 ukene, men måtte gi litt MME da vekten stagnerte/stoppet opp. Jeg gir nå 3 flasker i døgnet med 120-150ml, hvor han får 120ml rundt kl 11/12 150ml rundt kl 15/16 og 120ml rundt kl 20/21. Sper på med pupp der hvor det trengs. Han fikk en periode 4 flasker, og tok noen dager før vi klarte kutte ut den ene flasken da han ble utålmodig ved brystet. Nå har det løsnet og han drikker mer effektivt ved brystet. Vi har nå siste uken endelig funnet en rutine som funker for oss begge to, jeg slapper mer av og han slapper dermed mer av. Om natten ammer jeg ca mellom 1-3 ganger alt etter som, og tilbyr alltid pupp før flaske. Og noen ganger holder kun puppen! Håper å klare delamme til han er 12mnd. Håper fastføde kan erstatte flaskene, slik det blir amming og fast føde utenom☺️

Anonymkode: 1f134...40d

Det her er akkurat det samme som vi har gjort den siste uka. Første flaska ca kl 12 (har gitt 100 stortsett), andre flaske ca 16:00 med 135 og siste flaska prøver vi å dra ut så lenge som mulig men blir stort sett 21:00 ish. Vi har også gitt 4 flasker i en periode, da rundt 18:00, men prøver å kutte den.. Om det funker med 3 flasker daglig til ca samme tidspunkt så er jo dette GULL! Men, er redd produksjonen min blir mindre på sikt slik at vi også må innføre nattflaske.. nå funker nattamminga så bra! 

Skrevet

Jeg delammet i 3-4 mnd. Det var slitsomt fordi jeg måtte pumpe de gangene vi ga flaske for å holde produksjonen oppe.

Det var mye annet rundt også, jeg hadde enorme mengder melk men ungen hadde behov for annen type melk i tillegg. Jeg var så sliten våte fysisk og psykisk så til slutt ble delammingen rett og slett bare en byrde og et stressmoment. Aldri vært så letta i mitt liv den dagen jeg bestemte at nok var nok, tror det er beste avgjørelsen jeg har tatt i mitt liv.

selvsagt måtte jeg gjennom en sorg for å ikke kunne amme ungen min, og jeg måtte gjennom den 2 ganger. Både når jeg begynte delamming og når jeg avsluttet den. 
Vi er forskjellige, noen holder ut og kan kanskje bare amme og gi måltider etterhvert men jeg visste at det ikke ble noe jeg kunne gjøre uansett så da hadde jeg på en måte ingen motivasjon til å strekke tråden min noe lenger heller. 
Jeg er villig til å gjøre det samme igjen, men vi er forskjellige og ungene er forskjellige. Du må gjøre det som er best for deg, men uansett hva du velger så er det fordeler og bakdeler. Du må velge det som veier tyngst for deg og ditt barn.

Anonymkode: 196ab...28b

Skrevet
On 10/6/2022 at 1:06 PM, aishaaa said:

Hei! 

Jeg har ei lita jente på 7 uker. På Barsel gikk hun ned 10% i vekt og ble gitt MME da hun var helt utrøstelig.  Det tok litt tid for melken min å kom skikkelig, og vi måtte fortsette med litt MME når vi kom hjem. Ammet døgnet rundt, og ga såvidt litt ekstra. Prøvde i en periode å droppe mme, men da ble vektøkningen for lav og jenta var mye misfornøyd. Jeg legger hun ALLTID til før mme. Har prøvd det meste for å øke produksjonen; powerpumping, pumping, spiser nok og sover nok. Har også prøvd å hoppe over et måltid med mme, men hun blir så misfornøyd. 
Hun er i dag 7 kg og veger 5,3 kilo - får 3-4 flasker mme om dagen nå, med alt fra 100-135ml. 
Om natten får hun kun pupp, og drikker bra da.

Hvor lenge kan dette gå..? Innser at fullamming sannsynligvis er helt umulig, men er dette bærekraftig? Delammet du?

Hvis du ønsker å amme så mye som mulig, så må du trappe sakte ned mengden mme. Og så må du tåle å benke deg foran tv'en for  amme hele dagen, og spesielt mye på kvelden.

Dersom dette ikke føles riktig for deg, så er det selvfølgelig helt greit å fortsette å gi mme som du gjør. 

Det viktigste er at babyen får mat.

Anonymkode: 68248...f62

Skrevet
Albbas skrev (På 7.10.2022 den 7.55):

Har du prøvd å trappe ned mme da? Å hoppe over et helt mme-måltid er litt drastisk når hun får så mye, men din produksjon får ikke økt tilstrekkelig så lenge du gir mye mme. 

Her er en skånsom metode 

https://kellymom.com/ages/newborn/nb-challenges/decrease-formula/

Målet trenger jo ikke å fullamme, men å amme "nok" til at du ikke synes det er styrete å gi mme, kanskje? :)

Takk for nyttig info! Har aldri blitt fortalt at dette er «the way to go».. Helsesykepleier mener jeg bare bør fortsette å gi tillegg, men baby går opp alt fra 250-390 gram i uka så jeg ser ikke helt nødvendigheten.. 

Skal prøve dette, takk ☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...