Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen i vennekretsen jeg blir veldig dårlig av å være rundt. Etter en sammenkomst kan jeg komme hjem med nedsatt appetitt, høy puls, kvalme mm, og de verste dagene selvmordstanker. Selve møtet er som regel hyggelig da vi er flere, inkludert noen av mine nærmeste så det er ikke følelsen av å ha gjort noe galt. 

Er det flere som har det sånn? Og er det kroppen som prøver å si fra at jeg kanskje ikke burde omgås disse menneskene så ofte?

Anonymkode: e308d...736

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et hyggelig møte skal jo ikke by på selvmordstanker.

Så da må du jo kutte ut dårlige mennesker.

Anonymkode: fafb5...da5

• Liker 1
Skrevet

Det var veldig kraftige symptomer, du bør finne ut mer om dem. Det høres ut som dere er mange som treffes men at det er enkelte du reagerer på. Vet du hvem av fem det er og hva spesifikt du reagerer på? 

Anonymkode: 825b3...4c0

• Liker 1
Skrevet

Seriøst? Selvmordstanker etter å ha truffet folk? 

Du bør gå til legen snarest og be om henvisning til psykolog for dette er det rareste jeg har hørt. Problemet ditt bunner nok i noe annet, som dere bør finne ut av og om mulig behandle. Det er IKKE normalt på noen måte å få selvmordstanker etter å ha vært sosial med såkalte "venner".

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det var veldig kraftige symptomer, du bør finne ut mer om dem. Det høres ut som dere er mange som treffes men at det er enkelte du reagerer på. Vet du hvem av fem det er og hva spesifikt du reagerer på? 

Anonymkode: 825b3...4c0

Ja, vet egentlig det. Det blir bare så dramatisk å kutte de ut for de blander inn de andre, maser osv, og det orker jeg ikke. Hadde håpet å slippe disse følelsene med et overfladisk vennskap hvor jeg kun så de med de andre. 

Anonymkode: e308d...736

Skrevet

Ja, jeg kan føle det slik -men det er jo gjerne rundt folk som enten oppleves som noen som trykker andre ned, oppleves som falske eller som har helt andre verdier en det jeg har. Noen er sjarmerende, men du kjenner det ligger noe under som ikke føles bra. 

De som direkte oppfører seg kjipt mot meg eller andre, de avslutter jeg kontakt med med en gang nå for tiden, aldri mer skal jeg godta (har opplevd og godtatt veldig mye opp igjennom, orker ikke mer) -de som jeg ikke kan slippe unna helt, de som ikke skader andre tydelig men som jeg ikke trives med tett på, de ser jeg kun når de oppsøker meg eller i fellesskap med andre. Jeg tar kun kontakt med de jeg liker å ha kontakt med. 

Anonymkode: 26c2f...941

Skrevet

Forsøker disse å ha et nært vennskap med deg Ts? Og bor du i bygd eller i by? Har du valgmuligheter liksom? 

Anonymkode: 26c2f...941

Skrevet
Million skrev (28 minutter siden):

Seriøst? Selvmordstanker etter å ha truffet folk? 

Du bør gå til legen snarest og be om henvisning til psykolog for dette er det rareste jeg har hørt. Problemet ditt bunner nok i noe annet, som dere bør finne ut av og om mulig behandle. Det er IKKE normalt på noen måte å få selvmordstanker etter å ha vært sosial med såkalte "venner".

Dette.

Å få kraftige somatiske symptomer og selvmordstanker av å være med venner er ikke normalt.

Enig om at henvisning til psykiatrisk er et lurt sted å starte.

Skrevet

Det høres jo ut som noe ganske alvorlig og er nok ikke bare på grunn av vennene dine. Ingen andre har ansvar for dine følelser enn deg selv heller. Fjern deg fra de ytre faktorene som påvirker deg så negativt, blant annet disse folka, og få hjelp. Husk å nevne til legen at du har selvmordstanker, da får du raskt hjelp.

Skrevet

Det høres alvorlig ut. Og det er litt uklart for meg om det er noe disse vennene konkret gjør, noe du tolker at det gjør, tenker eller føler eller følelser de gir deg?

Jeg har opplevd en lignende reaksjon av å omgås noen få personer, og da fant jeg ut at noe ved dem minnet om noen som har gjort meg vondt tidligere. Jeg kjenner ei som bare måtte snu og gå rett ut av et rom og kaste opp da hun skulle delta på en festlig sammenkomst, og da skyldtes det at en av deltakerene der lignet veldig utseendemessig på en som forgrep seg på henne som barn. I disse tilfellene har det egentlig ikke noe med de folkene en møter å gjøre. De er uheldige og virker som triggere på traumatiske minner. 

Ellers er det jo gjerne enkelte en bare ikke har "kjemi" med. Jeg har f.eks. en kollega jeg føler ikke liker meg i det hele tatt. Om det stemmer, vet jeg ikke, jeg har ikke tort å spørre. Men jeg kjenner meg sliten etter å ha jobbet sammen med henne. 

Anonymkode: 0d3df...21d

• Liker 1
Skrevet

Er det noe de sier eller gjør? Er de vellykket og trigger noe i deg som du ikke har? 
du må finne ut hva som gjør dette. Nei, det er ikke normalt å ha selvmordstanker etter å ha møtt venner. 
Siden du ikke beskriver at de sier eller gjør noe mot deg, så tolker jeg det dit at du føler deg utestengt, og gir deg vonde følelser som igjen kommer fra tidligere av. 
Du bør uansett oppsøke hjelp 

Anonymkode: ec1b8...971

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...