AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #1 Skrevet 6. oktober 2022 Hei. Jeg har ei jente på fem år og en liten gutt på ett og halvt år. Eldste datteren min har gått uten bleie siden hun var to år. Hun har likevel ikke klart å slutte på natten og jeg mistenker at det er hormoner som gjør det.. Vi har prøvd mange forskjellige tips, men ingenting har sett ut til å fungere. Lillebror sluttet med bleie for noen måneder siden og vært tørr på natt siden. Han har ikke tisset på natten siden han bare var noen uker gammel, og bleieslutt nå har gått veldig bra. Samtidig som han sluttet, sluttet også fetteren hennes som er på hennes alder. Nå sliter hun med at "alle andre har sluttet med bleie" bortsett fra henne. Vi prøvde at hun kunne sove Uten, men etter to mnd med uhell opp til to ganger hver natt, skjønte jeg at det mest sannsynlig ikke ville fungere. Og for hennes skyld og vår egen, tok vi på henne bleien igjen.. Jeg har forklart henne at vi er forskjellige og at kroppen hennes ikke er klar, selvom du selv vil det. Det er helt normalt, og det er mange som bruker bleie på natten langt opp i skolealder. Hun synes det er urettferdig. Det er fullt forståelig.. Har skikkelig vondt av henne.. Er det slik at man kan få hjelp av lege allerede nå eller bør man vente litt? Jeg vet jo at dette er noe som går over med tid, så jeg er jo ikke bekymret, men det er likevel vanskelig for henne og særlig når hun er "stor jente" som hun sier og ser at lillebror er ferdig også.. Hva er det jeg kan gjøre for å hjelpe henne uten å fokusere alt for mye på dette med bleie? Er det noe jeg kan si for å styrke selvtilliten hennes? Kan hende hun har tenkt ekstra på det siden det har vært bleieslutt i hjemmet og i omkretsen, så om det har utløst tankene hennes kan godt tenkes.. Anonymkode: c7b6b...ac9
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #2 Skrevet 6. oktober 2022 Vi tar alltid vår 4-åring på do halvveis i søvne i 22-23-tiden før vi legger oss. Etter vi begynte med det sluttet natt-uhellene. På overnatting hos andre får hun på bleie i TILFELLE det går galt i noen andre sin seng.. Men er det ikke litt tidlig å kontakte lege? Tror jeg ville latt henne sove med bleie og fokusert minst mulig på det, heller si hvilke ting hun er tidligere med enn lillebror hvis det blir sårt. Anonymkode: 5babe...b38
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #3 Skrevet 6. oktober 2022 Storesøster på 4,5 her i huset har det på samme måte. For henne kom de vonde følelsene også etter at lillesøsteren sluttet med bleie, og ikke tisser på natten. Her hjelper det litt at jeg selv strevde med sengevæting til jeg var ganske stor (husker det godt). Det samme gjorde barnas onkel. Det gjør det lettere å få frem at slik er det for noen, kroppen lager mye tiss om natten, en våkner ikke og tisser og det er ikke med vilje. Selv om dere ikke kjenner til noen konkrete, kan det hjelpe å snakke om at ganske mange femåringer trenger nattbleie? Å ta vår opp for å tisse rundt midnatt samt lite drikke på kveldstid, hjelper en del, men det er fortsatt noen uhell hvis hun ikke har på nattbleie. Anonymkode: a5f52...b49
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #4 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Storesøster på 4,5 her i huset har det på samme måte. For henne kom de vonde følelsene også etter at lillesøsteren sluttet med bleie, og ikke tisser på natten. Her hjelper det litt at jeg selv strevde med sengevæting til jeg var ganske stor (husker det godt). Det samme gjorde barnas onkel. Det gjør det lettere å få frem at slik er det for noen, kroppen lager mye tiss om natten, en våkner ikke og tisser og det er ikke med vilje. Selv om dere ikke kjenner til noen konkrete, kan det hjelpe å snakke om at ganske mange femåringer trenger nattbleie? Å ta vår opp for å tisse rundt midnatt samt lite drikke på kveldstid, hjelper en del, men det er fortsatt noen uhell hvis hun ikke har på nattbleie. Anonymkode: a5f52...b49 Beklager, jeg ser at dere sier akkurat dette allerede. Jeg svarte litt fort uten å lese ordentlig. Anonymkode: a5f52...b49
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #5 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi tar alltid vår 4-åring på do halvveis i søvne i 22-23-tiden før vi legger oss. Etter vi begynte med det sluttet natt-uhellene. På overnatting hos andre får hun på bleie i TILFELLE det går galt i noen andre sin seng.. Men er det ikke litt tidlig å kontakte lege? Tror jeg ville latt henne sove med bleie og fokusert minst mulig på det, heller si hvilke ting hun er tidligere med enn lillebror hvis det blir sårt. Anonymkode: 5babe...b38 Vi har tatt henne til toalettet, men hun var likevel tisset på seg rundt 3 og 6.. Selvom vi har forskjøvet første tur i håpet om at det skal påvirke.. Og vi kan faktisk ikke stå opp tre ganger hver natt. 😕 Tror det er litt for tidlig selv ja, får prøve å gjøre det slik.. Tusen takk ❤️ AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Beklager, jeg ser at dere sier akkurat dette allerede. Jeg svarte litt fort uten å lese ordentlig. Anonymkode: a5f52...b49 Hehe det går fint 😊 ja, jeg ser jo at det hjelper litt å si det slik til henne. Vi er jo forskjellig alle sammen, og det har veldig lite med "hvor flink man er", men heller hvordan kroppen utvikler seg.. Vi har vært nøye på å få henne til å gå på toalett rett før legging, ikke drikke for mye. Følge på natten, betrygge at hun kan rope på mamma om hun må tisse på natta eller gå selv.. Altså vi har prøvd ganske mye opp igjennom 😅 Anonymkode: c7b6b...ac9
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #6 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Jeg har ei jente på fem år og en liten gutt på ett og halvt år. Eldste datteren min har gått uten bleie siden hun var to år. Hun har likevel ikke klart å slutte på natten og jeg mistenker at det er hormoner som gjør det.. Vi har prøvd mange forskjellige tips, men ingenting har sett ut til å fungere. Lillebror sluttet med bleie for noen måneder siden og vært tørr på natt siden. Han har ikke tisset på natten siden han bare var noen uker gammel, og bleieslutt nå har gått veldig bra. Samtidig som han sluttet, sluttet også fetteren hennes som er på hennes alder. Nå sliter hun med at "alle andre har sluttet med bleie" bortsett fra henne. Vi prøvde at hun kunne sove Uten, men etter to mnd med uhell opp til to ganger hver natt, skjønte jeg at det mest sannsynlig ikke ville fungere. Og for hennes skyld og vår egen, tok vi på henne bleien igjen.. Jeg har forklart henne at vi er forskjellige og at kroppen hennes ikke er klar, selvom du selv vil det. Det er helt normalt, og det er mange som bruker bleie på natten langt opp i skolealder. Hun synes det er urettferdig. Det er fullt forståelig.. Har skikkelig vondt av henne.. Er det slik at man kan få hjelp av lege allerede nå eller bør man vente litt? Jeg vet jo at dette er noe som går over med tid, så jeg er jo ikke bekymret, men det er likevel vanskelig for henne og særlig når hun er "stor jente" som hun sier og ser at lillebror er ferdig også.. Hva er det jeg kan gjøre for å hjelpe henne uten å fokusere alt for mye på dette med bleie? Er det noe jeg kan si for å styrke selvtilliten hennes? Kan hende hun har tenkt ekstra på det siden det har vært bleieslutt i hjemmet og i omkretsen, så om det har utløst tankene hennes kan godt tenkes.. Anonymkode: c7b6b...ac9 Har dere forsøkt alarmmatte? Det brukte man før i tiden, funket på meg:) Anonymkode: 4e85b...70a
Gjest Albbas Skrevet 6. oktober 2022 #7 Skrevet 6. oktober 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Har dere forsøkt alarmmatte? Det brukte man før i tiden, funket på meg:) Anonymkode: 4e85b...70a Det er anbefalt for eldre barn (fra 7-8 år tror jeg). Har en sønn som sliter litt med det samme når han sammenligner seg mot lillesøster, men det har gått seg til. Han fikk prøve minirin en stund, men han syns tabletten smakte vondt og ville heller ha bleie. 😛 Det hjalp ikke så veldig heller. Tror nok barnet ditt aksepterer det når det bare har gått litt tid. ❤️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå