Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i 1.trimester med barn nr 2 og vurderer å ikke vite kjønn denne gangen da kjønn for oss er revnende likegyldig så lenge barnet er friskt. Familie og venner virker helt i sjokk over dette, noen synes det er spennende og andre virker nesten litt irritert. Termingruppa mi flommer over av poster hvor det spekuleres i kjønn og jeg begynner å føle meg "unormal" 😅.

Flere som valgte å ikke vite, og synes dere det var "verdt det" eller ville dere ha gjort det annerledes om dere kunne velge på nytt?

Anonymkode: 0eecb...b29

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville valgt å ikke vite kjønn hvis det var opp til meg. Jeg kunne gjerne tenkt meg å finne det ut når jeg får barnet på brystet. Men faren er glad i kontroll og oversikt,  og ville gjerne slippe en "overraskelse"  å forholde seg til, så jeg ga meg på den.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville, men far ville ikke, og jeg hadde ikke klart å holde på det. 

Visste med første (annen far), og må vedkjenne at det ga siste fødsel en ekstra dimensjon å få vite kjønn først ved fødselen. Skulle jeg hatt flere ville jeg derfor ikke ha visst, og hatt den spenningen til fødsel. 

Anonymkode: cd8b4...2be

• Liker 2
Skrevet

Vi valgte å ikke vite det første gangen, fikk ingen videre kommentarer på det (og som en bonus fikk vi masse fint og nøytralt babyutstyr). Med andre valgte vi å vite, så vi kunne fortelle treåringen om hun skulle få en lillebror eller lillesøster. 

Anonymkode: cd7a3...964

• Liker 2
Skrevet

Vi valgte å ikke vite, og opplevde enkelte reaksjoner på det: "Hva?! Hvorfor vil dere ikke vite??" Det var de færreste som skjønte at vi ville det skulle være en overraskelse. Selv var jeg sikker på at det ble en jente, barnefar og andre var sikre på at det ble en gutt. Det ble jente.

Anonymkode: 6037e...283

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg visste ikke hva det ble før barnet mitt ble født, fordi han lå med navlestrengen godt stappet mellom bena på ultralydundersøkelsen i uke 18. Tok ingen ekstra eller private UL den gangen, det falt meg ikke inn. 

Endret av Million
byttet et ord
  • Liker 3
Skrevet

Sikkert tabu å si, men jeg ønsket meg veldig jente denne gang! Har en gutt fra før. Jeg er glad for at jeg fikk vite kjønnet i uke 18. Nå er jeg forberedt på at det er en lillebror i magen :)  Gjør det som kjennes riktig ut for deg 

Anonymkode: 9ee2a...513

• Liker 5
Skrevet

Har akkurat vært på ultralyd i dag, og fikk vite det.

En del av meg har hatt lyst til å få vite det ved fødsel, det virker så koselig å få den nyheten da! Dessverre føler jeg at jeg må vite det, for jeg liker å forberede meg. På en annen side hater jeg graviditet, og sliter med å føle noe for barnet i magen. Med førstemann hjalp det litt å vite kjønnet, og da er håpet at det skal utgjøre en forskjell denne gangen også.

Synes ikke det er rart at dere ikke ønsker å vite det, og jeg skulle virkelig ønske at jeg klarte å holde ut en graviditet uten å vite det også😊

Anonymkode: 20086...6c2

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tre barn. Fikk vite kjønnet på de to første. Det var absolutt ikke viktig for meg, og jeg ville nok egentlig ikke vite, men da vi på tidlig UL fikk spørsmål om vi var interessert i å vite kjønn, svarte mannen "ja" før jeg rakk å si noe. Ikke at det betydde så mye for ham heller, men det ble nå slik. Med tredje spurte jeg på forhånd om han ville vite kjønn. Siden det ikke var viktig for ham, sa jeg at jeg aller helst ikke ville vite kjønn. 

Fikk ikke reaksjoner på at vi ikke ville vite kjønn. Kjenner også noen som ikke ville vite kjønn på førstemann. 

Anonymkode: 2781f...1ae

• Liker 1
Skrevet

Vi vet ikke kjønn. Har termin om 3 uker :)

Anonymkode: 1980b...292

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi ville ikke vite, angrer ikke. Siden vi ikke visste så håpet vi heller ikke på et spesifikt kjønn.
 Jeg tror at det kan være litt «sunt» å ikke vite, for når barnet blir født så er man bare takknemlig for at alt gikk bra, kjønnet på barnet blir helt uvesentlig. 
Når det gjelder det praktiske så er det bare å kjøpe nøytrale klær og utstyr, man får uansett barselgaver i «riktig» farge. 
Så blir man enige om ett guttenavn og ett jentenavn. Verre er det ikke. 

Anonymkode: 3bfc9...76c

• Liker 1
Skrevet

Ville ikke vite på første, for å få en overraskelse, men ville vite på andre. Hadde større behov for å ha alt planlagt og klart denne gangen. Jada, ikke mega opphengt i farger og sånn, men første var jente, og arvet og fikk så sykt mye rosa, og orker ikke at folk skal drive å misforstå kjønnet hele tiden 😛 (ble gutt denne gangen). Virkelig glad jeg hadde gjort innkjøp på forhånd for god til i fremtiden, for man har virkelig nok å stri med med baby. 

Men mest var det for å forberede storesøster, så hun ikke skulle bli skuffa midt oppi fødsel. Hun ville jo i utgangspunktet ha lillesøster, men ble veldig vant til tanken på lillebror innen fødsel. Så mye at hun tilslutt sa at hun ville blitt lei seg om han skulle vise seg å være en jente likevel. 

Anonymkode: 8f8e7...0e3

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for svar og erfaringer, tar gjerne imot flere!

Her er storesøsken klar over at vi ikke vet, så vi er alle like spente. 

Anonymkode: 0eecb...b29

Skrevet

Vi visste med de to første. Var uunngåelig å vite, da det første vi så på ultralyden var kjønnet. 

Da vi skulle få nr tre, og hadde en av hver fra før, så ønsket jeg sterkt å ikke vite. Jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg bare hadde forventet en ny Per eller Lise dersom jeg visste kjønn. 

Storesøskena syntes det var spennende å gjette på hva babyen var. 

Anonymkode: 9b0dc...d1c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fire barn. Har visst kjønn to ganger, og to ganger ikke (kjørte annenhver). Syns begge deler er stas, men kanskje liiitt ekstra gøy å ikke vite kjønnet. Men ja, folk rundt blir jo helt tullete da 😅 Men nesten litt gøy det også da.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Vi visste ikke kjønn på barn nr 2. Slik som deg så visste vi det på førstemann og følte det var totalt likegyldig på nr 2.

Jeg var på mange UL i svangerskapet og kjente at jeg var ikke nysgjerrig en gang. Jeg tenkte følgende, hvor mange ganger i livet går man og gleder seg til en slik overraskelse? Og kjenner slik spenning? Det er veldig sjeldent. 

Familie og venner holdt på å dau av spenning og kunne ikke skjønne hvorfor vi ikke ville vite. Og det maset fra de gjorde helt ærlig til at jeg ble mer motivert til å ikke vite :ler:

Og den overraskelsen.. Det var veldig gøy, og jeg anbefaler det. Jeg hadde klart å si til JM at ho ikke skulle si hva vi fikk, jeg ville se det selv for første gang! Magefølelsen min var 100% på at jeg bar på ei jente. For svangerskapet var så forskjellig fra eldste som er gutt. Føler jeg enda kan høre min egen stemme når babyen er kommet ut og skriker for full hals, jeg setter meg opp i sengen og utbryter GUTT!! 😂 Før jeg la meg ned igjen og var helt ferdig😂 

Var også veldig gøy å ringe rundt og fortelle at vi hadde fått en lillebror 😍

Endret av Kakaoen
  • Liker 1
Skrevet

Ja, men så klarte jeg ikke la være. SAMTLIGE spør om kjønn. Og før jeg fikk vite det og sa vi ikke skulle vite trodde ikke jeg ville klare å la være å vite da jeg er en nysgjerrig sjel. De hadde rett.  Har jente og gutt fra før, så skulle ønske jeg ikke visste, hadde vært gøy med overraskelse.

• Liker 1
Skrevet

Var så lei av maset om kjønn, og meninger rundt dette etter første barnet og da vi ventet nr. 2. Så med nr. 2 valgte vi heller å vente i spenning, det var veldig gøy, og brydde meg ikke om kjønnet, så da ble det sånn 😊 Ville gjort det igjen! Noen syns det var litt rart, noen trodde vi bare skulle holde det hemmelig og egentlig visste det, men ikke ville si det. 

Kan anbefales! 🥰 Var først og fremst spent på hvem som hadde bodd i magen, men så var det litt ekstra spennende å få vite om det ble gutt eller jente også, selv om jeg bare var så lettet når hodet endelig var født og kroppen bare proppet ut, så var ikke det første jeg tenkte på akkurat 😅

Anonymkode: 153a1...3bf

• Liker 1
Skrevet

Vi visste ikke kjønn med noen av våre. Synes det var helt magisk å få dem opp på brystet etter fødsel og selv få se hvem som var der inne ❤️ Fikk noen kommentarer på det, men who cares? Fikk også veldig mye fine gaver i hvitt, brunt, gult og grønt, så bare det gjorde det jo verdt det 🙊😂❤️

Anonymkode: c5c06...81a

• Liker 3
Skrevet

Apropos å få seg en overraskelse angående kjønnet, så har jeg vært så traumatisert og rystet etter mine fødsler, at kjønnet på barnet har vært revnende likegyldig. Så den overraskelseseffekten ble det egentlig ikke så mye av... 

Sist fødsel lå jeg bare og skrek i ca 20 lange minutter etter at ungen var ute, og klarte ikke forholde meg til barnet i det hele tatt. 

Så... Vel... Kjønnet var totalt uinteressant egentlig. 

Anonymkode: 8f8e7...0e3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...