Gå til innhold

Hvilken leke/aktivitet oppholder barna dine lengst mens de leker alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helst innendørs! Ikke skjerm.

Ute funker bøtter, kopper og kar med vann, såpe og sand lenge, men kunne ønske meg en sånn type løsning til innendørs også🤣 

Tips?? Barna er 5 år og 2 år.

Anonymkode: 4b01c...ad9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun på 2 år kan vaske opp i nærmere en time, men det blir jo vått overalt. Ellers kan hun sitte lenge å tegne, spille piano eller pusle puslespill. 

Skrevet

Mine kan holde på ganske lenge med duplo. Fireåringen liker å tegne, klippe og lime, toåringen blir raskt lei av det. Toåringen kan sitte lenge med bildebøker. Generelt leker toåringen mer alene enn fireåringen noen gang har gjort. Men de leker ofte sammen etter barnehagen nå, da rollelek som fireåringen styrer og lillesøster henger med på. I går lekte de en halvtime med en teip mens jeg laget middag. Det var veldig mye teip på alle kosedyrene etterpå da. 

Anonymkode: ceb4b...fbf

• Hjerte 1
Skrevet

For mine, da de var på den alderen, eldste en gutt og yngste er ei jente, så var det taktile lek av alle slags skikkelig fengende. Sandkasse, vann, kinetisk sand, ris, alt slikt var veldig populært hos oss. 

Jeg nevnte spesielt kjønn fordi nå er min yngste 5 år gammel, og 5 år gammel jente leker helt annerledes. Det er veldig mye avansert rollelek med masse snakking, det er "en prinsesse som er også en lege, og hennes enhjørning som er også babyen hennes er litt syk nå og må få medisin " - sånn skikkelig innviklet scenario. Her nytter det ikke lenger å sette henne foran en boks ned kinetisk sand og tro at hun er underholdt.

Anonymkode: 082f4...c99

Skrevet

Min fireåring leker veldig mye rollelek der hun kombinerer lego, bamser, smykker og elementer fra rundt omkring (typ kjøkkenting, tannbørster, steiner hun fant ute osv). Hun kan holde på leeenge.

Ellers går det gjerne en halvtime eller to til tegning, perling, dusjing, lesing osv

Anonymkode: 4d44d...9dc

Skrevet

Han på halvannet har søsterens leke-espressomaskin og små plastikkdyr han putter inni det ene rommet der. Da kan han sitte temmelig lenge. Inn og ut og inn og ut av det rommet og forskjellige dyr.. 

Søsteren kan leke i lang tid med barbie eller småfigurer på rommet.. 

Skrevet

Maling og tegning, lekesand (funker fint innendørs), lekeleire,  leke med litt vann og bøtter og plastleker på badet. Er nettopp fylt 6, lekte ikke lenge alene da hun var 2. 

Anonymkode: 92246...241

Skrevet

Barn 1: Ingen ting som ikke har skjerm. Hn har aldri lekt inne, der er det uteaktiviteter som gjelder.

Barn 2: Hva som helst. Spesielt lekekjøkken i den alderen. Men også dukker, biler, lego, perler, tegnesaker, play-doh og puslespill.

Skrevet

Da de var to og fem, likte den lille å ha leker i vasken, og den store bygde togbaner og med lego. De lekte best alene om de fikk leke i nærheten av oss voksne. Ingen av de holdt ut særlig lenge på egne rom, så det var ofte hinderløype i stua på den tiden.

Skrevet

2 åringen elsket vann, så hvis jeg ble sliten og trengte litt tid for meg selv satte jeg han i badekaret med 4 cm vann og leker/ såpeboblemaskin

5 åringen likte veldig godt lego i den alderen. 

Anonymkode: 2d161...076

Skrevet

Pusling, plusplus, lego, duplo, dukker, rollelek... egentlig alt mulig. Playdoh og hobbyting med klipp og lim er alltid kjekt (men mye å rydde opp...).

Lite skjerm her, kun barne-tv og film i helgen.

Anonymkode: c18f8...9d7

Skrevet

Jeg så på Instagram at noen hadde tegnet opp parkeringsplass med maskeringsteip på gulvet, og vært barn som kjørte de små lekebilene sine ut og inn av parkeringsplassene. Så ut som noe som kunne fenge lenge. De kan teipe selv. 

Anonymkode: f2467...b31

Skrevet

Leire og lekekjøkken.

Anonymkode: ce3b9...6e9

Skrevet

Duplo! 
og tegning( 4 og 6 år)

Anonymkode: 11ca3...86d

Skrevet

Lekekjøkken, bamser/dukker og byggeklosser👍🏼

Skrevet

Koppesett med kanne, kassaapparat og lekekjøkken med div lekemat.

De elsker å leke kafé eller butikk.

Anonymkode: 1624b...351

Skrevet

Lekeservice fylt med vann, havregryn, puffet ris…. 

Anonymkode: 4b01c...ad9

Skrevet

Aquaplay på badet.

Anonymkode: 7e7ff...de3

Skrevet

Plastalina/play doh, duplo, leke i kjøkkenvasken med oppvaskekost og litt kjørler, perling. 

Anonymkode: 5e0dc...67f

Skrevet

Eldste på 7.5 er ute å sykler med kompiser når vi setter skjermforbud. Minste på 5 kan leke med seg selv i timesvis. Går da i dukkelek, dukkehus og tegning. Å leke familie er det store nå, det gjør hun stort sett hele dagen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...