Gå til innhold

Hvordan klarer du å legge deg tidlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så trøtt og sliten for tiden, men klarer likevel ikke å legge meg til fornuftig tid. Så får jeg for lite søvn og dagene blir lange og slitsomme. Føler jeg trenger den tiden på kvelden til å koble av og få være i fred, men plutselig er klokka mye.

Hvordan greier du å få nok søvn? Har du på alarm? Fast kveldsrituale som starter til samme tid hver kveld?

Anonymkode: 8e13c...f4b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en del år siden begynte jeg med fast leggetid, altså legger meg hver kveld til samme tid, om det er helg, ferie, uansett legger jeg meg til samme tid, som er 22.30. Setter på alarm kl.07.00, men som oftest så står jeg opp før det. Liker å trives med å legge meg til samme tid, da jeg føler meg mer uthvilt og har mer energi, får også gjort mye mer på dagen også, da man har god tid. 

Da jeg la meg senere før i tiden, så var jeg aldri uthvilt, fikk sjelden tid til overs og var uten energi.

Du bør bare bestemme deg og være streng med det, så vil du også få leggerutine som passer deg.

Anonymkode: 5d345...819

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjører 23 og 7. Fast rutine, går seg til når du gjør det lenge nok.

Så må du stoppe skjermen minst 2t før leggetiden, kun bruke tv som skjermen. Du må gå gjennom livet ditt å se hva du bruker tiden din på, ting som kan fjernes/endres.

Anonymkode: 1d7ea...db2

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er så ubehagelig å stå opp tidlig når jeg har for lite søvn. Det er hva som får meg i seng til ok tid.

Anonymkode: b1134...569

Skrevet

Jeg har også fast rutine, presis 22.30. Har alenetiden min om morgenen, lettere å få til når man har tenåringer :) 

Anonymkode: bd565...10e

Skrevet

Jeg sliter med det samme som deg, TS! Tror litt av grunnen til at jeg trenerer å legge meg er at jeg syns det er så gørr å pusse tenner og fjerne sminke. Så skal se om det hjelper å f eks gjøre dette kl 21 så det allerede er unnagjort når man bør i seng.

Anonymkode: 5ce0a...af3

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Legg barna tidlig, hehe. Er de i seng til 20, får du lett to timer egentid uten at det blir for sent 

Ellers flyr tiden når man bruker skjerm

Rutinen kan f.eks. være

22.00: Skru av skjerm, roe ned, begynn å gjøre det klar til legging

23.00: Slukk lyset 

Anonymkode: f38ae...025

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner at det dere skriver her om leggetid får meg til å føle meg bundet. Jeg legger meg til nomal tid, men jeg har 1-2 timer med lesing av bok før jeg vil sovne. Jeg gjør det altså av vilje, og det medfører at jeg ikke sovner når mannen min sovner, altså 3 minutter etter at vi har lagt oss. 

Jeg har ikke så mye behov for søvn, men jeg legger seg når han gjør det for at vi skal ha litt nærhet. Selv sovner jeg ikke før 2-3 timer etterpå fordi jeg leser, og ikke må opp så tidlig som han. 

Anonymkode: 1409f...8c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg er så trøtt og sliten for tiden, men klarer likevel ikke å legge meg til fornuftig tid. Så får jeg for lite søvn og dagene blir lange og slitsomme. Føler jeg trenger den tiden på kvelden til å koble av og få være i fred, men plutselig er klokka mye.

Hvordan greier du å få nok søvn? Har du på alarm? Fast kveldsrituale som starter til samme tid hver kveld?

Jeg kjente det også sånn da ungene var små. Det var den tiden på kvelden som var alenetid, og det har visst fortsatt å være sånn hos meg. Det var alltid for lite søvn på den tiden, og jeg sov nok ikke nok.

Anonymkode: 1409f...8c3

Skrevet

Legger meg 22-22.30 hver kveld. Pusser tenna, legger meg i senga. Spiller mobilspill i 10-15 min og sovner mens jeg gjør d!

Skrevet

Legger dere dere tidligere pga sex om kvelden?

Anonymkode: 31a43...038

Skrevet

Melatonin

Anonymkode: 12de1...7f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For en del år siden begynte jeg med fast leggetid, altså legger meg hver kveld til samme tid, om det er helg, ferie, uansett legger jeg meg til samme tid, som er 22.30. Setter på alarm kl.07.00, men som oftest så står jeg opp før det. Liker å trives med å legge meg til samme tid, da jeg føler meg mer uthvilt og har mer energi, får også gjort mye mer på dagen også, da man har god tid. 

Da jeg la meg senere før i tiden, så var jeg aldri uthvilt, fikk sjelden tid til overs og var uten energi.

Du bør bare bestemme deg og være streng med det, så vil du også få leggerutine som passer deg.

Det er nok lurt ja, er vel det ekspertene anbefaler også? Kjenner det skorter veldig på energien for tiden og tenker jo at det sikkert hadde hjulpet å få litt mer søvn på det jevne... Når du skriver at du legger deg 22.30, er det det tidspunktet du er under dynen? Når går du på badet og sånt?

Jeg kjører 23 og 7. Fast rutine, går seg til når du gjør det lenge nok.

Så må du stoppe skjermen minst 2t før leggetiden, kun bruke tv som skjermen. Du må gå gjennom livet ditt å se hva du bruker tiden din på, ting som kan fjernes/endres.

Anonymkode: 1d7ea...db2

Ja... Det er jo en del hjernedøde ting som ikke gir så mye verdi egentlig, det bare er deilig å skru av hjernen litt. Kan nok med fordel kutte ned på skjermtid. 

Jeg har også fast rutine, presis 22.30. Har alenetiden min om morgenen, lettere å få til når man har tenåringer :) 

Anonymkode: bd565...10e

Hvor tidlig står du opp da, for å få en stund for deg selv?

Jeg sliter med det samme som deg, TS! Tror litt av grunnen til at jeg trenerer å legge meg er at jeg syns det er så gørr å pusse tenner og fjerne sminke. Så skal se om det hjelper å f eks gjøre dette kl 21 så det allerede er unnagjort når man bør i seng.

Anonymkode: 5ce0a...af3

Ja, det er en terskel der 😛 Hvis jeg skal dusje før leggetid så kan det også være et sånt hinder.

Legger dere dere tidligere pga sex om kvelden?

Anonymkode: 31a43...038

Ja, det hender. Men vanligvis legger vi oss for sent og SÅ ymter han frempå om ikke vi skulle hatt sex.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva slags jobb har du og andre som får til dette? Jeg må ofte  være på jobb 06.50 og er ofte ferdig på jobb  kl 23 og hjemme 23.30. Sånne rutiner misunner jeg dere som kan ha, men blir overrasket over at det er mulig å legge seg så tidlig og stå opp så sent.

Anonymkode: 36cc8...f84

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva slags jobb har du og andre som får til dette? Jeg må ofte  være på jobb 06.50 og er ofte ferdig på jobb  kl 23 og hjemme 23.30. Sånne rutiner misunner jeg dere som kan ha, men blir overrasket over at det er mulig å legge seg så tidlig og stå opp så sent.

Jobber du fra 07-23??

Anonymkode: 74bc1...194

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

men blir overrasket over at det er mulig å legge seg så tidlig og stå opp så sent.

Tja, trenger man 8 timer søvn, så trenger man 8 timer søvn. (Jeg tar da utgangspunkt i at man ikke sovner på slaget 22.30.) Hvis jeg bare hadde klart å konsekvent legge meg like tidlig, så hadde jeg fungert bedre i hverdagen. Sikkert vært mindre forkjøla i vinterhalvåret også, og klart å leve sunnere på flere måter.

Men dere som klarer det, når legger partneren seg i forhold til dere? Samtidig eller etter? Hvordan påvirker det forholdet mtp tid sammen som par, nærhet, sex etc? Hvis partner er nattugle, klager vedkommende over å "måtte" sitte alene kveld etter kveld etter kveld? Her har partner både en annen døgnrytme og mindre søvnbehov enn meg, og i perioder klager han over at jeg legger meg så tidlig og at han er lei av å sitte alene igjen i stua "hele tiden". (Annenhver uke jobber han kveldsskift, og er hjemme 01.30. Reiser på jobb før jeg og barnet kommer hjem fra jobb og sfo.)

Anonymkode: 441fa...efc

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jobber du fra 07-23??

Anonymkode: 74bc1...194

Hehe, nei. Men jobber gjerne til 23 en dag og starter 07 dagen etter. Har ofte to slike overganger i uken. Har begynt å få store søvnproblemer og skulle gjerne kunne vært i seng før 23 daglig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...