Gå til innhold

Hvor mye vet NAV-folka om meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Om man går på AAP, og har hatt samtaler med andre veiledere på NAV, og får plutselig en ny veileder. Kan den nye se alle meldingene og sånt? Og kan de se hvorfor jeg går på AAP?

Anonymkode: 41549...609

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Korrigerer denne etter å ha snakket med en jeg kjenner som jobber på nav:

Alle de som jobber innenfor en avdeling hos nav, på et kontor kam se saken din. Det vil si at jobber man med aap og uføre I feks Molde, så kan alle som jobber med dette se saken i Molde. Saken kan derimot ikke ses av en annen avdeling i Molde og heller ikke på andre kontorer, Feks i Bergen.

Skal man ha ytterligere tilgang må det søkes om høyere opp i systemet med god begrunnelse. 

Så hvis du skal bytte saksbehandler innenfor samme kontor, så vil vedkommende ha tilgang til de tingene som gjelder aap saken din fra før. Meldinger, rapporter, tiltak etc.

Endret av tussi84
  • Hjerte 1
Skrevet
tussi84 skrev (8 minutter siden):

Alle de som jobber på nav kan se saken din. Det inkluderer sykemeldinger, søknader om diverse stønader feks aap, tiltakspapirer,og all dialog du har hatt med nav opp gjennom årene.

Du kan be om å få tilsendt all dokumtasjon som nav har på deg. Da får du tilsendt alt i posten. Jeg gjorde det engang, og fikk nok over 300 ark i posten.

De har all informasjon.

Oi, såpass. 😕 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Om man går på AAP, og har hatt samtaler med andre veiledere på NAV, og får plutselig en ny veileder. Kan den nye se alle meldingene og sånt? Og kan de se hvorfor jeg går på AAP?

En ny veileder må så klart vite hvorfor du går på aap. Hvordan ellers kan hun veilede? 

Anonymkode: b6958...552

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi har tilgang på alt som har skjedd i saken din, samtaler, tiltak, legeerklæringer, rapporter osv. Det må man om man skal kunne vite hva som har skjedd og følge deg opp videre. 

Anonymkode: 3c8bf...859

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
tussi84 skrev (2 timer siden):

Alle de som jobber på nav kan se saken din. Det inkluderer sykemeldinger, søknader om diverse stønader feks aap, tiltakspapirer,og all dialog du har hatt med nav opp gjennom årene.

Du kan be om å få tilsendt all dokumtasjon som nav har på deg. Da får du tilsendt alt i posten. Jeg gjorde det engang, og fikk nok over 300 ark i posten.

De har all informasjon.

De har masse informasjon men det er ikke ALLE i NAV som har tilgang til ALT. 

Anonymkode: 121a1...80f

• Liker 2
Skrevet
tussi84 skrev (2 timer siden):

De har all informasjon.

Du får det til å høres ut som at de vet alt om deg, på en creepy måte. De vet ikke mer enn hva du har gitt dem og har gitt dem tillatelse til å innhente av andre. 

Hvis du deler alt om deg og ditt til NAV, så vet de alt. Men de vet ikke alt uten at du selv har gitt dem det. Og til TS, så klart vet din neste saksbehandler alt i saken din, hvordan skal de ellers gjøre jobben sin.

300 papirer sier ikke så mye, for det er mye svada og unødvendig bruk av papir i min store bunke. Som var litt mer enn 300. Jeg hentet ut alt da jeg ble ufør. De vet veldig lite om meg, til tross for en halvskog i papirer. 
Min store bunke besto av få dokumenter med brukelig informasjon. Legeerklæringene mellom fastlege, behandler og NAV var det mest reell verdi og møtereferater med de tre og meg. Det ble sendt ny legeerklæring hver gang AAP ble forlenget, hver 6. måned. Jeg kastet kanskje 80% av papirene, for det var mye søppel.  

Anonymkode: bc073...d36

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du får det til å høres ut som at de vet alt om deg, på en creepy måte. De vet ikke mer enn hva du har gitt dem og har gitt dem tillatelse til å innhente av andre. 

Hvis du deler alt om deg og ditt til NAV, så vet de alt. Men de vet ikke alt uten at du selv har gitt dem det. Og til TS, så klart vet din neste saksbehandler alt i saken din, hvordan skal de ellers gjøre jobben sin.

300 papirer sier ikke så mye, for det er mye svada og unødvendig bruk av papir i min store bunke. Som var litt mer enn 300. Jeg hentet ut alt da jeg ble ufør. De vet veldig lite om meg, til tross for en halvskog i papirer. 
Min store bunke besto av få dokumenter med brukelig informasjon. Legeerklæringene mellom fastlege, behandler og NAV var det mest reell verdi og møtereferater med de tre og meg. Det ble sendt ny legeerklæring hver gang AAP ble forlenget, hver 6. måned. Jeg kastet kanskje 80% av papirene, for det var mye søppel.  

Ja, det var det jeg lurte på og det gir jo mening. Takk for svar ❤️

• Hjerte 1
Skrevet
tussi84 skrev (10 timer siden):

De har all informasjon.

Mannen min har jobbet på kontaktsenter (hvor de ofte må sjekke opp de som ringer inn fordi konkrete spørsmål), og nå med statistikk. 

Han sier reglene er ganske strenge, og man skal ikke sjekke ting som ikke er helt vesentlig for jobben til vedkommende.

Veiledere/saksbehandler vil selvsagt se informasjonen som angår ytelsen de jobber med.

Men mannen min sjekket aldri opp meg for eksempel når jeg var på AAP, eller andre kjente. Det loggføres på ham, og gir jo et forklaringsproblem om leder/IT ser saksbehandlere sjekke opp folk de ikke har i sin portefølje. 

NAV vet mye om deg, men de har ikke lov til å bare lese seg opp - og har ikke tilganger som ikke er relevant.

En som jobber med dagpenger har ikke tilgang på det samme som en som jobber med noe helt annet. Man har ulike tilganger på ulike nivå såvidt jeg har forstått.

Slik var det i mim jobb i kommune og. Jeg hadde ikke tilgang på mer enn det som var mitt saksfelt. 

Anonymkode: 67740...1a7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Får helt grøssninger av måten de jobber på og all informasjonen, som Kafka type samfunn eller big brother ser deg... 

En god grunn til å holde seg langt unna NAV, hvis man bare kan. Man blir fra et fritt menneske til en sak. 

Anonymkode: 81287...d1e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Får helt grøssninger av måten de jobber på og all informasjonen, som Kafka type samfunn eller big brother ser deg... 

En god grunn til å holde seg langt unna NAV, hvis man bare kan. Man blir fra et fritt menneske til en sak. 

Er nok for sent for meg .. 🫠

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du høres litt vell paranoid ut. 

NAV har ikke én mappe med alt om deg, som alle kan logge inn til. NAV er stort. Som AB 1a7 skriver, man får kun gå innpå de man jobber med og det er ikke slik at alt er tilgjengelig for hvem som helst. 
NAV vet veldig mye om oss alle, av en grunn. 
De vet om antall barn, på grunn av barnetrygd og andre trygderettigheter knyttet til det å ha barn. De vet at du som barn, ditt barn eller deg selv har cøliaki, ADHD eller bruker briller, fordi de har søkt om støtte for det. Noen forsikringssaker går gjennom NAV, slik som yrkesskader på jobb eller barn som skader seg på skolen. De vet om du får utbetalt barnepensjon fordi du har mistet et eller begge foreldre når du er under 20 år. De vet om du er hørselshemmet og har behov for høreapparat eller hjelpemidler i hjemmet. Med mye, mye, mye mer. 

Det er mye NAV "vet" om hver enkel nordmann, uten at det er overvåking og snik-innhenting av informasjon. Det er ikke slik at de spionerer på oss og samler informasjon bak ryggen vår. De får det, av oss, når vi søker stønader som vi har rett på. Hvordan ellers skal folk få sykepenger, dagpenger, barnetrygd eller andre ytelser de vil ha behov for i løpet av livet? Tror du NAV følger med og finner ut selv på egenhånd hvem som har behov for diverse ytelser og stønader fra dem? 

Lykke til med å holde deg langt unna NAV. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2022 den 21.59):

Mannen min har jobbet på kontaktsenter (hvor de ofte må sjekke opp de som ringer inn fordi konkrete spørsmål), og nå med statistikk. 

Han sier reglene er ganske strenge, og man skal ikke sjekke ting som ikke er helt vesentlig for jobben til vedkommende.

Veiledere/saksbehandler vil selvsagt se informasjonen som angår ytelsen de jobber med.

Men mannen min sjekket aldri opp meg for eksempel når jeg var på AAP, eller andre kjente. Det loggføres på ham, og gir jo et forklaringsproblem om leder/IT ser saksbehandlere sjekke opp folk de ikke har i sin portefølje. 

NAV vet mye om deg, men de har ikke lov til å bare lese seg opp - og har ikke tilganger som ikke er relevant.

En som jobber med dagpenger har ikke tilgang på det samme som en som jobber med noe helt annet. Man har ulike tilganger på ulike nivå såvidt jeg har forstått.

Slik var det i mim jobb i kommune og. Jeg hadde ikke tilgang på mer enn det som var mitt saksfelt. 

Vet du om man kan få vite hvem som har vært inne i ens egen sak nå eller tidligere? Altså det som loggføres? En tidligere (!) venninne av meg som jobbet i NAV avslørte at hun hadde sneket på sidene mine... Det kunne vært interessant om hun har gjort det i de senere årene, etter vi ikke er venner lenger...

Anonymkode: bff43...088

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2022 den 11.43):

Jeg holdt på å si: Selvfølgelig har en ny veileder i NAV tilgang på saken din i NAV. Det kan da ikke være mulig å mene noe annet - hva skulle en ny veileder hjulpet deg med hvis hun ikke visste noe om historikken din, tenker du?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Vet du om man kan få vite hvem som har vært inne i ens egen sak nå eller tidligere? Altså det som loggføres? En tidligere (!) venninne av meg som jobbet i NAV avslørte at hun hadde sneket på sidene mine... Det kunne vært interessant om hun har gjort det i de senere årene, etter vi ikke er venner lenger...

Anonymkode: bff43...088

Du kan be om innsyn i oppslagslogg for å se hvem som har slått opp i din sak.

Anonymkode: 33fe2...733

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, du kan sende melding om at du mistenker ulovlig snoking i saken din og ønsker oversikt over alle som har slått deg opp. 

Anonymkode: 715b0...a44

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, de har tilgang til å slå deg opp. Men hvis de husker hvem du er, og har sett på saken din, så er du heldig. En saksbehandler på NAV kan ha 1500 brukere på et år. Har hatt 5 forskjellige saksbehandlere på ett år og flere hadde ikke sett på saken min, og hadde ingen aning om hvem jeg var når de endelig ringte tilbake. Det er veldig mange mennesker i systemene, og din historie er bare en av veldig mange, som er ganske så like.

Anonymkode: a9a0e...914

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2022 den 21.59):

Stemmer helt, og som ansatt i NAV kan man få sparken hvis man kikker i andre sine saker/søknader enn man skal. 

Anonymkode: 3732d...67c

Skrevet

Jeg jobber på NAV. Jeg har ingen interesse i å vite noe om folk, bortsett fra det jeg trenger for å hjelpe dem med det de spør om. Altså, jeg bryr meg om folk og jeg ønsker alle vel, men bortsett fra det er det ganske uinteressant å vite ting om folk. Kjedelig, rett og slett.

Anonymkode: ac945...f4f

• Liker 1
Skrevet
tussi84 skrev (På 6.10.2022 den 11.50):

De har all informasjon.

Det er skummelt. Vet om ei som jobber innen nav som har et nørt familiemedlem som jeg ble anbefalt å ha besøksforbud mot. Hun kan snoke i mine saker? Det er ille det… 

Anonymkode: 317ee...77c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...