AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #1 Del Skrevet 6. oktober 2022 Hvordan lagre og hvor lenge bør det holde seg? Handler bare en gang i uka eller sjeldnere og må alltid kaste så mye. Vil gjerne spise mer grønt og frukt Anonymkode: 50fa7...7b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #2 Del Skrevet 6. oktober 2022 Mørkt, kaldt og tørt -og gjerne lufttett. Claes Ohlson og lignende butikker har de også gode luftette oppbevaringsbokser for mat, skjær opp og putt i boks i kjøleskapet så du bare kan ta når du trenger. Jeg liker søndag som "kuttedag" når jeg er alene -da klargjør jeg for resten av uka og lager salat som står seg til torsdag-ish. Du kan og fryse ned grønnsaker som brokkoli, blomkål, purreløk, gulrøtter osv. gjerne ferdig oppdelt/kuttet. (Når det er dyrt på butikken er det nesten like greit å kjøpe hurtigfryste ferdig på pose, de holder godt på næringsstoffene). Du kan også lage poser med fire og fire skiver brød sånn at du kun tar ut det du trenger når du trenger det. Saus og slikt kan også fryses ned, og flere ferdiglagde matretter. Anonymkode: ac214...d58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #3 Del Skrevet 6. oktober 2022 Jeg handler annenhver uke, og alt grønt klarer seg bra. Har et ekstra kjøleskap i bod som kun blir åpnet ca annenhver dag, slik at maten ikke blir utsatt for lys og varm luft hele tiden. Kjøper grønnsaker i sesong, da varer de lenger. Og rotgrønnsaker, poteter og slikt kjøper jeg uvasket, da holder det i måneder. Salat vaskes, og legges i lufttette poser. Epler ligger alltid ute. Tomater ligger i en lukket boks for seg. Disse gjør jo at annen frukt/grønt modnes raskere. Om menyen inneholder mat som typisk blir dårlig raskt, som spinat eller ruccola, da planlegger jeg bare det måltidet tidlig i to-ukers perioden. Anonymkode: 86b8b...e53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #4 Del Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg handler annenhver uke, og alt grønt klarer seg bra. Har et ekstra kjøleskap i bod som kun blir åpnet ca annenhver dag, slik at maten ikke blir utsatt for lys og varm luft hele tiden. Kjøper grønnsaker i sesong, da varer de lenger. Og rotgrønnsaker, poteter og slikt kjøper jeg uvasket, da holder det i måneder. Salat vaskes, og legges i lufttette poser. Epler ligger alltid ute. Tomater ligger i en lukket boks for seg. Disse gjør jo at annen frukt/grønt modnes raskere. Om menyen inneholder mat som typisk blir dårlig raskt, som spinat eller ruccola, da planlegger jeg bare det måltidet tidlig i to-ukers perioden. Anonymkode: 86b8b...e53 Oi to uker hadde vært fantastisk! Opplever at salat blir sur og dvassen etter bare et døgn eller to, pleier å kjøpe de posene med ferdig mix. Hvilken salat kjøper du og når du legger de i lufttett pose presser du ut luften (vakumpakk) eller med luft i posen før du lukker? Har du link eller bilde av type lufttett pose du bruker til dette? Det er særlig salat jeg sliter med å ha noe holdbarhet på, men også bær, purre, persille, og jeg vet ikke hvordan jeg best kan oppbevare brokkoli og kål og gulrøtter Epler har jeg på benken men får fort merker og løk har jeg i kjøleskapet men så fort den kuttes i blir den sur ila noen få dager Vil gjerne spise mer avokado også men vet ikke hvordan oppbevare det Anonymkode: 50fa7...7b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #5 Del Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Oi to uker hadde vært fantastisk! Opplever at salat blir sur og dvassen etter bare et døgn eller to, pleier å kjøpe de posene med ferdig mix. Hvilken salat kjøper du og når du legger de i lufttett pose presser du ut luften (vakumpakk) eller med luft i posen før du lukker? Har du link eller bilde av type lufttett pose du bruker til dette? Det er særlig salat jeg sliter med å ha noe holdbarhet på, men også bær, purre, persille, og jeg vet ikke hvordan jeg best kan oppbevare brokkoli og kål og gulrøtter Epler har jeg på benken men får fort merker og løk har jeg i kjøleskapet men så fort den kuttes i blir den sur ila noen få dager Vil gjerne spise mer avokado også men vet ikke hvordan oppbevare det Anonymkode: 50fa7...7b0 De ferdigkuttede kjøper jeg kunn unntaksvis, og for bruk innen 2-3 dager. Jeg kjøper ofte lollo, ramano eller hjertesalat. Bruker ziplock fra IKEA, har ikke så mye å si om det er litt luft i. Poenget er at salaten ikke må tørke, og at den må være litt fuktig. Blir den litt slapp kan du legge den i i iskaldt vann en liten stund før du skal spise den. Løk er ferskvare, ja. Du kan heller steke opp resten og fryse, om du kun bruker litt? Persille og andre urter kan du kjøpe på rot, da står det seg lenge. Brokkoli, purre, gulrøtter og slikt opplever jeg at har veldig lang holdbarhet. Men her gjelder det motsatte av salat, du må ta av plasten, og legge det i en skuff der du kan regulere luftfuktigheten. Avokado må kjøpes litt umoden om den er planlagt litt frem i tid. Er det lenge til jeg skal spise avokadoen får den ligge i kjøleskapet, uten plast, sammen med de andre grønnsakene. Trenger jeg den raskt får den ligge med eplene i romtemperatur et-par dager. Anonymkode: 86b8b...e53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #6 Del Skrevet 7. oktober 2022 Salat: Støtter ziplock, det er helt nødvendig for at salaten skal holde seg. Del salathodet opp i blader, legg i vann (gjerne i salatspinner om du har), skyll og spinn/tørk (i rent kjøkkenhåndkle om du ikke har spinner), og legg i tett ziplock-pose med luft i. Noen salattyper holder seg bedre enn andre, som feks hjertesalat og romanosalat. Lollo og ekeblad holder kortere. Spinat, mangold og alle typer urter (feks persille) behandles på samme måte. Jeg har abonnert på kasse med økologisk frukt og grønt i mange år - da lærer man seg hva som holder lengst, og hva som må spises fort. Plast er jo ellers veldig politisk ukorrekt om dagen, men det får altså grønnsaker til å holde bedre. Vask, tørk, pakk i plast og oppbevar kaldt - da er du kommet langt. Og planlegg middager etter grønnsakene, dvs de som holder seg dårligst (som salat og bladgrønnsaker) må tas først. Dermed må middager du kan ha salat til komme først etter handling. Mens middager du kan ha løk og rotgrønnsaker til/i kan komme sist, altså rett før neste handling. Smart også fordi det blir lettere å finne på ting til middag! Anonymkode: 648cd...1f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #7 Del Skrevet 7. oktober 2022 PS: Løk holder jo kjempelenge? Trikset er jo å bruke hele løken når du først tar en. Hvis en hel løk er for mye til en middag, kjøp en variant av småløk, som feks sjalottløk. Smaker mye bedre også. Det er altså en idé å bruke færre grønnsaker i én middag, feks lage en purésuppe av blomkål eller gulrøtter med en hel purre i (eller som jeg gjorde på mandag: med ett blomkål og fem purrer i ). Da unngår du små rester som ligger igjen, og som blir dårligere pga raskere bakterievekst fordi de allerede har blitt kuttet i. Anonymkode: 648cd...1f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #8 Del Skrevet 7. oktober 2022 Salat i pose full med luft holder over ei uke. Men kjøp ikke ferdig oppkutta, de holder jo kort tid. Jeg forveller og fryser, lager mos og stappe og har i frysern. Kål lager jeg til surkål, mange grønsaker kan syltes. Bruk fantasien så er det lett å ta vare på rådvarene. Anonymkode: 4f32b...6b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #9 Del Skrevet 7. oktober 2022 Kom på noen flere tips da jeg leste de siste svarene; Jeg kjøper løk i løsvekt. Man sparer penger. Og kan da kjøpe en god miks av smått og stort. Jeg planlegger ikke lunsj i detalj, men ser gjerne over hva jeg har av rester, eller grønnsaker som bør brukes. Så lunsj kan være grønnsakssuper, wok, fritatta, salater (bland med linser eller byggryn), wrap, eller en sandwich med alt fra salat til løk oppå. Jeg lager gjerne ting som syltet rødløk, sylted jalapenos, syltet gulrøtter-knutekål, surkål... Slik holder en evighet om du også steriliserer glasset du har det på. Anonymkode: 86b8b...e53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå