Gå til innhold

IVF privat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva var grunnen til at dere valgte å gå privat? 

Hvor gikk dere?

Hvilket forsøk ble du gravid?

Andre erfaringer?

Del alt du vil, vil vite så mye som mulig. Vi vurderer å gå privat etter å ha prøvd i 2,5 år og tidligst oppstart IVF i det offentlige, blir i mars…

Anonymkode: d7151...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke Så lenge til mars heller :) men største forskjellen, privat, er jo pris. Du må betale for alt selv og et forsøk blir fort 70 000kr. I det offentlige betaler du jo kun inntil egenandel for medisinene dvs ca 16000 mener jeg den er på nå. Så du sparer fort 50 000 hos det offentlige da, på et vanlig forsøk.

Anonymkode: 7eb50...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke Så lenge til mars heller :) men største forskjellen, privat, er jo pris. Du må betale for alt selv og et forsøk blir fort 70 000kr. I det offentlige betaler du jo kun inntil egenandel for medisinene dvs ca 16000 mener jeg den er på nå. Så du sparer fort 50 000 hos det offentlige da, på et vanlig forsøk.

Anonymkode: 7eb50...23a

Mulig det ikke er lenge til mars, men det er tidligste oppstart, og vi ble henvist i april. Når mars mnd kommer har vi prøvd i 3 år. Synes hver eneste dag er uutholdelig, så for meg er det innmari lenge til mars

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet også om priser osv, er ikke det jeg spør om :) vil ha erfaringer med det private, ikke grunner til å velge offentlig. Men takk for at du svarte, men har du noen erfaringer med å gå privat som du vil dele? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvor gikk dere?

Andre erfaringer?

• Slippe og vente, samt at det private tilbyr en komfort, trygghetsfølelse og oppfølging som det offentlige helsevesenet ikke kan tilby.
  • Medicus
  • Vi ga opp etter fem forsøk. Det var åpenbart ikke meant to be.
  • Kan absolutt anbefale Medicus på varmeste. Fantastiske og kompotente mennesker, og du føler det svært godt ivaretatt i alle steg i prosessen. 

Anonymkode: 225de...bdd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk privat pga alder, hadde ikke kommet til i det offentlige. Brukte en klinikk i Norge og en i utlandet. Den medisinske behandlingen var stort sett lik, men oppfølgingen bedre i utlandet. Vi var ikke helt fornøyd med informasjonsflyt i Norge, men når alt kommer til alt så var nok kvaliteten på det medisinske like bra. 4 forsøk i Norge og 3 i utlandet før vi lykkes. Alderen var vårt problem. 

Anonymkode: 7aa64...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen: Ventetid i det offentlige. Med lav AMH og ønske om flere barn ville vi bare komme i gang etter å ha prøvd så lenge på egenhand. I tillegg er det ekstremt lite og dårlig kommunikasjon i det offentlige og all energi/frustrasjon vi bruker på å følge opp folk til å gjøre jobben sin kostet for mye. Så vi tok kontakt med Hausken og fikk oppstart samme måned.

Kor: Hausken Bergen

Hvilket forsøk: Er gravid etter 2. ferskforsøk, men bare 5+5 så fortsatt veldig tidlig

Andre erfaringer: Kommunikasjon og oppfølging var for oss lett verdt pengene. Man kan sende melding i portalen og få svar samme dag i arbeidstid, dei ringer viss det er noe, dei gjør den jobben dei skal gjøre, og ved småfeil rettes det umiddelbart og med en ydmykhet en kan sjå lenge etter i det offentlige. I utgangspunktet tror eg ikkje den private opplevelsen vår hadde opplevdes så fantastisk hadde ikkje det offentlige vore så forferdelig dårlige i vårt tilfelle. Vi står strengt tatt fortsatt i kø i det offentlige men tør ikkje å trekke timen før 14 dager før i tilfelle frøet vårt ikkje sitter, og vi må begynne hele bøtteballetten på nytt - og dermed sikkert laaaang ventetid.

Har du pengene, men ikkje tiden, så kjør på. Du kan alltids kjøre parallell-løp, bare vit at det offentlige ikkje er så gira på dette, og du må vere hormonfri når du er til utredning offentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Mulig det ikke er lenge til mars, men det er tidligste oppstart, og vi ble henvist i april. Når mars mnd kommer har vi prøvd i 3 år. Synes hver eneste dag er uutholdelig, så for meg er det innmari lenge til mars

Synes det er litt leit å si at det ikke er lenge til mars, for det er så forståelig at det føles som en evighet for dere! Når man står midt oppi det føles hver måned som et år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.10.2022 den 10.55):

Hva var grunnen til at dere valgte å gå privat? Jobbet på sykehuset og venterommet til Fertilitetsseksjonen er et sted hvor mange kollegaer går forbi. De brukte også Callback telefonsystem, noe jeg hater som pesten. Liten fleksibilitet.

Hvor gikk dere? Medicus i Trondheim.

Hvilket forsøk ble du gravid? Første innsett.

Andre erfaringer? Veldig grei prosess, lite bivirkninger, ikke belastende. Likte å være "betalende kunde" og at det var en person i telefonen, fast behandler, fleksibilitet i timer. Fine lokaler med privat rom og servering før og etter uttak. 

Del alt du vil, vil vite så mye som mulig. Vi vurderer å gå privat etter å ha prøvd i 2,5 år og tidligst oppstart IVF i det offentlige, blir i mars…

Anonymkode: 8d445...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var først hos st Olavs. Så hos spiren. 

På den medisinske behandlingen var den ingen forskjell, synes jeg. Etter at st Olavs fikk crypho synes jeg de var like lett å få tak i som spiren, faktisk innimellom kortere ventetid på å bli oppringt hos st Olavs enn spiren.

Forskjellen er i hvor behagelig alt er. Hos en privstklinikk får du gjerne eget rom, du ligger ikke på 8 mannsrom etter uttak.

Alt i alt ikke mer fornøyd med privat tilbud, selv om jeg opplevde call back som veldig stressende den tiden det var eneste måten å komme i kontakt med klinikken på - som satt, crypho forbedret dette stort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var grunnen til at dere valgte å gå privat?

Det er veldig kort ventetid og vi fikk godt inntrykk av klinikken når vi var på utredning. Har ikke prøvd offentlig, men har ikke fått det beste inntrykket etter å ha hørt andres historie. 

Hvor gikk dere?

Hausken

Forhåpentligvis dette (forsøk 2). Håpefull 😊

Andre erfaringer?

Veldig fornøyd med valget hittil. Det koster, men jeg føler meg godt ivaretatt. Jeg har også inntrykk av at de private klinikkene har mer tid til hver pasient og kan tilpasse behandlingen bedre til hver enkelt enn hva man har mulighet/midler til i det offentlige. 

Anonymkode: e56b3...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.10.2022 den 10.55):

Hvor gikk dere?

Andre erfaringer?

Vi tok selve utredningen privat hos Medicus, de har filial i Oslo og Trondheim mener jeg. Glad vi tok utredningen privat for da slapp vi å gå gjennom fastlegen, henvisninger og alt det så vi sparte nok en del tid vil jeg tro. Tror vi betalte rundt 5000 for utredningen hvis jeg ikke husker feil. 

Jeg syns jeg fikk like informasjon fra Medicus, og at det var litt rotete med pristilbudet de kom med, så valgte å stoppe ved utredningen og heller bli henvist videre til Riksen. 

Anonymkode: d602f...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...