Gå til innhold

Nå også avgift på bilens vekt..


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke så urimelig med avgift på vekt egentlig. Men, det må snart gå en grense. Fra før har vi avgift på (pigg-)dekk, drivstoff(diesel/bensin/el), eierskap dvs årsavgift uansett bruk, utslipp av eksos, i tillegg avgift etter hvilken vei du velger(bomringer), og nå altså avgift etter hvor mye bilen veier. Det eneste som gjenstår nå er en generell kilometeravgift på toppen av dette berget med avgifter. Kunne ikke denne besettelsen etter å hente inn penger fra nordmenn komme til uttrykk på en mindre hysterisk måte? 

Den dagen kilometeravgiften kommer selger jeg bilen og flytter til et normalt land hvor livet handler mer om å leve, og mindre om skatt. 

Anonymkode: 80c88...73c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg glemte forreste at bilen også inngår i regnestykket for formueskatt. Verden, med Norge selvsagt helt i front, er blitt splitter pine gal.

Anonymkode: 80c88...73c

  • Liker 1
Skrevet

Elbilsom får vektavgift, takk og lov!

Anonymkode: f132a...95a

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Elbilsom får vektavgift, takk og lov!

Anonymkode: f132a...95a

Når en først skal ha avgifter på alt er dette selvsagt riktig. Personlig synes jeg alle burde ha krav på minst en gratis mopedbil. Så livsnødvendig er faktisk bilen i Norge, med vårt klima og våre avstander. Bil er like nødvendig for en velfungerende familie i Norge som en handikappet som trenger gåstol eller andre framkomstmidler for å bevege seg. Norske biler burde vært subsidiert framfor skattlagt. Det er det riktige. I stedet spekulerer politikerne i dette behovet på en usympatisk måte. Tenk om de krevde en straffeskatt på uføre mennesker som er avhengige av gåstol? Utgangspunktet er faktisk ikke så ulikt. Veldig få kan leve et anstendig liv i Norge uten bil.

Anonymkode: 80c88...73c

  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Når en først skal ha avgifter på alt er dette selvsagt riktig. Personlig synes jeg alle burde ha krav på minst en gratis mopedbil. Så livsnødvendig er faktisk bilen i Norge, med vårt klima og våre avstander. Bil er like nødvendig for en velfungerende familie i Norge som en handikappet som trenger gåstol eller andre framkomstmidler for å bevege seg. Norske biler burde vært subsidiert framfor skattlagt. Det er det riktige. I stedet spekulerer politikerne i dette behovet på en usympatisk måte. Tenk om de krevde en straffeskatt på uføre mennesker som er avhengige av gåstol? Utgangspunktet er faktisk ikke så ulikt. Veldig få kan leve et anstendig liv i Norge uten bil.

Anonymkode: 80c88...73c

Det spørs helt hvor du bor/jobber. Mannen min klarer seg helt uten bil. Han kunne fint ha leid bil de gangene det var behov. Jeg  derimot trenger i til jobb iom at det ikke går buss dit 

Anonymkode: 16b3a...cff

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke så urimelig med avgift på vekt egentlig. Men, det må snart gå en grense. Fra før har vi avgift på (pigg-)dekk, drivstoff(diesel/bensin/el), eierskap dvs årsavgift uansett bruk, utslipp av eksos, i tillegg avgift etter hvilken vei du velger(bomringer), og nå altså avgift etter hvor mye bilen veier. Det eneste som gjenstår nå er en generell kilometeravgift på toppen av dette berget med avgifter. Kunne ikke denne besettelsen etter å hente inn penger fra nordmenn komme til uttrykk på en mindre hysterisk måte? 

Den dagen kilometeravgiften kommer selger jeg bilen og flytter til et normalt land hvor livet handler mer om å leve, og mindre om skatt. 

Anonymkode: 80c88...73c

Det er lurt å legge ved kilder...

Anonymkode: 0f0c7...437

Skrevet

Ja, selvfølgelig må vi legge utgiftene på veier på bileiere. Det er jo de som bruker de. Alle de som ikke har bil bruker jo ikke veiene. De spiser mat som kommer opp av et hull i gulvet. Bussen de tar til jobb og skole svever over alt og alle uten å tøtche bakken. De ansatte på universitetet, høyskoler og kollegaer de har, bor i skrivepulten sin. Sykehuset de trenger når de blir syke bygges rundt sengen deres iløpet av sekunder. Dette selvfølgelig inkludert leger, sykepleiere, renholdere og alt som trengs av mat og medisiner. Som også bor der til de er frisk selvfølgelig. Når de skal ha sin velfortjente backpackertur etter endte studier tar de selvsagt bybanen til Flesland. Den oppsto jo på et papir og ble bare lagt ned av IT - ingeniører via Zoom. 

Takk for meg. 

Anonymkode: b8790...8cd

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Når en først skal ha avgifter på alt er dette selvsagt riktig. Personlig synes jeg alle burde ha krav på minst en gratis mopedbil. Så livsnødvendig er faktisk bilen i Norge, med vårt klima og våre avstander. Bil er like nødvendig for en velfungerende familie i Norge som en handikappet som trenger gåstol eller andre framkomstmidler for å bevege seg. Norske biler burde vært subsidiert framfor skattlagt. Det er det riktige. I stedet spekulerer politikerne i dette behovet på en usympatisk måte. Tenk om de krevde en straffeskatt på uføre mennesker som er avhengige av gåstol? Utgangspunktet er faktisk ikke så ulikt. Veldig få kan leve et anstendig liv i Norge uten bil.

Anonymkode: 80c88...73c

Veldig variabelt med bosted det da. Jeg kan gå uker uten å ha behov for å røre bilen. Kollektivtransport løser det meste, og sykkel og en gåtur fikser resten. 

At staten skal sponse mopedbil og subsidiere vanlig bil er jo ikke optimalt for samfunnet. 

Skrevet

Snart så kommer de med Veiprising (AP Takstameter) i hver bil i hele Norge og folket får konk :( 

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja, selvfølgelig må vi legge utgiftene på veier på bileiere. Det er jo de som bruker de. Alle de som ikke har bil bruker jo ikke veiene. De spiser mat som kommer opp av et hull i gulvet. Bussen de tar til jobb og skole svever over alt og alle uten å tøtche bakken. De ansatte på universitetet, høyskoler og kollegaer de har, bor i skrivepulten sin. Sykehuset de trenger når de blir syke bygges rundt sengen deres iløpet av sekunder. Dette selvfølgelig inkludert leger, sykepleiere, renholdere og alt som trengs av mat og medisiner. Som også bor der til de er frisk selvfølgelig. Når de skal ha sin velfortjente backpackertur etter endte studier tar de selvsagt bybanen til Flesland. Den oppsto jo på et papir og ble bare lagt ned av IT - ingeniører via Zoom. 

Takk for meg. 

Anonymkode: b8790...8cd

Nå betaler bileiere mer enn for veier og vedlikehold. Bla subsidierer de buss/trikk/bane /sykkelstier m m

Anonymkode: 74b9c...58c

Skrevet

I tillegg til dette burde de innføre en avgift på førerens vekt; denne avgiften kunne man kalle helseavgift på bilkjøring - desto mer man veier, desto sunnere er mosjon.

Avgiften kunne innføres slik at det er avgiftsfritt opp til 60 kilo, og deretter betaler man for eksempel 1 krone + moms for hver kilo man veier for hver 10. kilometer man kjører. Slik at en person som veier 100 kilo vil måtte betale 4 kroner + moms ekstra for hver kilometer på veien, og dette kunne forhåpentligvis få flere til å jogge eller bruke sykkel i stedet.

Samtidig ville dette føre til økt sysselsetting i distriktene da man måtte innføre en offentlig ordning med obligatorisk veiing av bilførere, og ansette offentlig ansatte byråkrater for å administrere dette, både for å kontrollere selve veiingen og holde kontroll på IT-systemene som kontrollerte dette.

Hvis man ønsker flere avgifter, har jeg flere gode idéer på lager; avgifter får man aldri nok av. :ironi:

Anonymkode: 7de6e...725

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...