AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #1 Skrevet 6. oktober 2022 Det har i det siste vært mye fokus på ultraprossert mat. Jeg lurer på om du spiser mye av det eller om du prøver å begrense og gå mer over til rene råvarer. Desto færre ingredienser desto bedre. Fedme, tarmkreft og diabtes type 2 er sterkt økende i befolkningen. Våre barn får i seg svært mange tilsetningstoffer som vi selv slapp å vokse opp med. For første gang har levealderen gått ned i USA og det er sterk grunn til å tro at ultraprossert mat har mye av skylden. Ca 60% av maten vi spiser er ultraprossert og dette øker. Det er mye som tyder på at vi kommer etter USA. Dette er tatt fra NOVA klassifiseringen til de som ikke vet hva det er. De fire kategoriene: 1) Uprosessert eller minimalt prosessert mat: Ubehandlet mat som bær, frukt og grønnsaker, ferskt kjøtt, egg og melk Minimalt prosessert mat er naturlig mat hvor man har fjernet uspiselige deler (eks. skall) eller utsatt for prosesser som tørking, knusing, fraksjonering, filtrering, risting, koking, fermentering, pasteurisering, kjøling, frysing, emballering eller vakuumering 2) Prosesserte kulinariske ingredienser: Ingredienser basert på gruppe 1-varer Ingredienser som er normale å bruke i matlaging hjemme og/eller på restaurant, Eksempler er salt, sukker, smør, matolje og honning 3) Prosessert mat: Dette er matvarer som er laget ved å blande matvarer fra gruppe 1 og ingredienser fra gruppe 2. Prosessene inkluderer ulike metoder for koking og bevaring av kvalitet, og er ment å bedre holdbarhet og/eller sensorisk kvalitet av gruppe 1 matvarer. Tilsetningsstoffer som antioksidanter og konserveringsmidler kan inngå Eksempler på produkter er saltede nøtter, hermetiserte bær, frukt og grønnsaker, fisk i olje, røkt eller saltet kjøtt og fisk, hjemmebakt brød, øl og sider. 4) Ultraprosessert mat Industriprodukter med mange ingredienser og flere av disse er uvanlige i kjøkkenet, eksempler er fargestoffer, emulgatorer og fortykningsmidler Ofte laget ved å kombinere flere prosesstrinn eller omfattende bearbeiding Eksempler på produkter er margarin, industribakt brød, kjeks, kaker, brus, sjokolade, iskrem, pølser og burgere. Anonymkode: 71d30...75a
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #2 Skrevet 6. oktober 2022 Ja, jeg vet hva det er. Vi spiser uansett aller mest ren mat, men jeg gidder ikke være hysterisk heller så jeg koser meg med knekkebrød med smøreost og gir barna mine frokostblanding og vi drikker brus og spiser smågodt. Det er helheten som teller og jeg får helt fnatt av de som tror man får kreft og dør av Havrefras til frokost eller Pepsi Max hver lørdag. Anonymkode: 100f4...5f3 6 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #3 Skrevet 6. oktober 2022 Jeg vet hva det er ja, men jeg har ikke noe valg om jeg skal få i meg mat. Alle har ikke helse til å lage maten sin selv. Dessverre, jeg savner min hjemmelagde mat, og er opptatt av sunn mat. Eneste valget mitt nå er fjordland. Anonymkode: d948a...39e 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #4 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg vet hva det er ja, men jeg har ikke noe valg om jeg skal få i meg mat. Alle har ikke helse til å lage maten sin selv. Dessverre, jeg savner min hjemmelagde mat, og er opptatt av sunn mat. Eneste valget mitt nå er fjordland. Anonymkode: d948a...39e Hvis du er langtidssyk kan du i mange kommuner kjøpe mat fra sykehjemskjøkkenet. Kanskje noe du kan sjekke ut? Anonymkode: a7aa9...53b 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #5 Skrevet 6. oktober 2022 Bryr meg ikke. Spiser det jeg synes er godt, og spiser relativt normalt. Anonymkode: 887a9...b26
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #6 Skrevet 6. oktober 2022 Har ingen tro på at jeg personlig spiser 60% ultraprossessert mat, men jeg har ikke regnet det ut naturligvis. I alle fall til middag som er det største måltidet her i hus, spiser vi som regel veldig bra. Spiser nok ganske bra i forhold til gjennomsnittet, men tar gjerne en sjokolade eller to på helg. Anonymkode: 59c06...5d7
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #7 Skrevet 6. oktober 2022 Jeg har ikke lyst å leve til jeg er 90 år uansett. Her er det toro mange ganger i uka, frossen pizza, dolemio og annet snacks. Anonymkode: e0c18...e2c 1 1
Tvist Skrevet 6. oktober 2022 #8 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg vet hva det er ja, men jeg har ikke noe valg om jeg skal få i meg mat. Alle har ikke helse til å lage maten sin selv. Dessverre, jeg savner min hjemmelagde mat, og er opptatt av sunn mat. Eneste valget mitt nå er fjordland. Anonymkode: d948a...39e Fjordland er ikke så ille, det er vel mye som ikke er ultraprosessert der. Bare forberedt .
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #9 Skrevet 6. oktober 2022 Vet godt hva ultraprosessert mat er, men gidder ikke å være hysterisk rundt det. Spiser stort sett en blanding av ren mat og ultraprosesert mat. Anonymkode: 55451...259 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #10 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det har i det siste vært mye fokus på ultraprossert mat. Jeg lurer på om du spiser mye av det eller om du prøver å begrense og gå mer over til rene råvarer. Desto færre ingredienser desto bedre. Fedme, tarmkreft og diabtes type 2 er sterkt økende i befolkningen. Våre barn får i seg svært mange tilsetningstoffer som vi selv slapp å vokse opp med. For første gang har levealderen gått ned i USA og det er sterk grunn til å tro at ultraprossert mat har mye av skylden. Ca 60% av maten vi spiser er ultraprossert og dette øker. Det er mye som tyder på at vi kommer etter USA. Dette er tatt fra NOVA klassifiseringen til de som ikke vet hva det er. De fire kategoriene: 1) Uprosessert eller minimalt prosessert mat: Ubehandlet mat som bær, frukt og grønnsaker, ferskt kjøtt, egg og melk Minimalt prosessert mat er naturlig mat hvor man har fjernet uspiselige deler (eks. skall) eller utsatt for prosesser som tørking, knusing, fraksjonering, filtrering, risting, koking, fermentering, pasteurisering, kjøling, frysing, emballering eller vakuumering 2) Prosesserte kulinariske ingredienser: Ingredienser basert på gruppe 1-varer Ingredienser som er normale å bruke i matlaging hjemme og/eller på restaurant, Eksempler er salt, sukker, smør, matolje og honning 3) Prosessert mat: Dette er matvarer som er laget ved å blande matvarer fra gruppe 1 og ingredienser fra gruppe 2. Prosessene inkluderer ulike metoder for koking og bevaring av kvalitet, og er ment å bedre holdbarhet og/eller sensorisk kvalitet av gruppe 1 matvarer. Tilsetningsstoffer som antioksidanter og konserveringsmidler kan inngå Eksempler på produkter er saltede nøtter, hermetiserte bær, frukt og grønnsaker, fisk i olje, røkt eller saltet kjøtt og fisk, hjemmebakt brød, øl og sider. 4) Ultraprosessert mat Industriprodukter med mange ingredienser og flere av disse er uvanlige i kjøkkenet, eksempler er fargestoffer, emulgatorer og fortykningsmidler Ofte laget ved å kombinere flere prosesstrinn eller omfattende bearbeiding Eksempler på produkter er margarin, industribakt brød, kjeks, kaker, brus, sjokolade, iskrem, pølser og burgere. Anonymkode: 71d30...75a Når du er så opptatt av det og prøver å formidle det videre burde du i det minste kunne terminologien. Ultraprosessert, ikke ultraprossert som du skrev tre ganger.. Anonymkode: efcca...6ff
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #11 Skrevet 23. oktober 2022 Ja, veldig klar over hva det er. Vi har spist råvarebasert i over 4 år, med minimalt av ultraprosessert mat. Nå unngår vi det så langt vi kan. Men opplever det ikke som å være hysterisk, det er bare blitt en vane. Og UPF byr i mot liksom. Har blitt vant til å lese på innholdsfortegnelsen, og da får du jo ikke lyst til å kjøpe sånt. Og smaksløkene endrer seg jo, så UPF smaker ikke godt på samme måten lenger heller. Vi har noen ting vi bruker fast da, som toro kjøttbuljongterning, en gårdsleverpostei som er akkurat innenfor UPF kategorien pga 1 stoff, mannen spiser innimellom potetgull og jeg innimellom mørk sjokolade. Og så spiser vi upf om vi får det servert hos andre. Anonymkode: 6000c...375
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #12 Skrevet 23. oktober 2022 Og i forhold til overskriften, så er jeg lykkelig vitende om hva det er 😉 Anonymkode: 6000c...375
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #13 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 6.10.2022 den 10.06): Det har i det siste vært mye fokus på ultraprossert mat. Jeg lurer på om du spiser mye av det eller om du prøver å begrense og gå mer over til rene råvarer. Desto færre ingredienser desto bedre. Fedme, tarmkreft og diabtes type 2 er sterkt økende i befolkningen. Våre barn får i seg svært mange tilsetningstoffer som vi selv slapp å vokse opp med. For første gang har levealderen gått ned i USA og det er sterk grunn til å tro at ultraprossert mat har mye av skylden. Ca 60% av maten vi spiser er ultraprossert og dette øker. Det er mye som tyder på at vi kommer etter USA. Dette er tatt fra NOVA klassifiseringen til de som ikke vet hva det er. De fire kategoriene: 1) Uprosessert eller minimalt prosessert mat: Ubehandlet mat som bær, frukt og grønnsaker, ferskt kjøtt, egg og melk Minimalt prosessert mat er naturlig mat hvor man har fjernet uspiselige deler (eks. skall) eller utsatt for prosesser som tørking, knusing, fraksjonering, filtrering, risting, koking, fermentering, pasteurisering, kjøling, frysing, emballering eller vakuumering 2) Prosesserte kulinariske ingredienser: Ingredienser basert på gruppe 1-varer Ingredienser som er normale å bruke i matlaging hjemme og/eller på restaurant, Eksempler er salt, sukker, smør, matolje og honning 3) Prosessert mat: Dette er matvarer som er laget ved å blande matvarer fra gruppe 1 og ingredienser fra gruppe 2. Prosessene inkluderer ulike metoder for koking og bevaring av kvalitet, og er ment å bedre holdbarhet og/eller sensorisk kvalitet av gruppe 1 matvarer. Tilsetningsstoffer som antioksidanter og konserveringsmidler kan inngå Eksempler på produkter er saltede nøtter, hermetiserte bær, frukt og grønnsaker, fisk i olje, røkt eller saltet kjøtt og fisk, hjemmebakt brød, øl og sider. 4) Ultraprosessert mat Industriprodukter med mange ingredienser og flere av disse er uvanlige i kjøkkenet, eksempler er fargestoffer, emulgatorer og fortykningsmidler Ofte laget ved å kombinere flere prosesstrinn eller omfattende bearbeiding Eksempler på produkter er margarin, industribakt brød, kjeks, kaker, brus, sjokolade, iskrem, pølser og burgere. Anonymkode: 71d30...75a Spiser det jeg vil spise så får andre gjøre det de vil. Alltid noe ny info om det ene eller det andre. Dietter og mat. Hva er bra og ikke. Spiser stortsett rent og sunt. Anonymkode: faf0b...054
Embla Othea Skrevet 23. oktober 2022 #14 Skrevet 23. oktober 2022 Selv om jeg prøver å spise mest mulig råvarebasert, koser jeg med med brødskivene mine til frokost. Det er helheten som teller 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå