Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nyutdannet med master i informasjonssystemer. Jobber som IT-konsulent med grunnlønn på 560000. Ser mange eksempler på at folk innen IT kan ha svært høy lønn, hvordan fikk dere til det? Hyppige jobbskifter, lønnsforhandlinger?

hvordan skal jeg gå fram i første lønnsforhandling? Ville dere krevd mer enn inflasjon? 

Anonymkode: 408f3...97b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nyutdannet med master i informasjonssystemer. Jobber som IT-konsulent med grunnlønn på 560000. Ser mange eksempler på at folk innen IT kan ha svært høy lønn, hvordan fikk dere til det? Hyppige jobbskifter, lønnsforhandlinger?

hvordan skal jeg gå fram i første lønnsforhandling? Ville dere krevd mer enn inflasjon? 

Privat selskap btw

ts

Skrevet

Så grådig du virker. Handler alt om best mulig lønn? Er det bare det unge ansatte er opptatt av?

Anonymkode: 6c3ca...2f7

• Liker 2
Skrevet

Bytt jobb med jevne mellomrom.

Vær flink. Gjør en god jobb. Jobb mye. Vær tilgjengelig utenom arbeidstid. Ha ansvar. Produser resultater / kode raskt.

I konsulentbransjen stiger lønna en del når du går fra junior- til seniornivå.

Husk at høy lønn i IT-bransken får man av hard jobbing og gode resultater. Det er ikke offentlig sektor hvor lønna går opp bare fordi du blir eldre 

Anonymkode: c87a2...a3f

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så grådig du virker. Handler alt om best mulig lønn? Er det bare det unge ansatte er opptatt av?

Jeg er ikke TS, men alvorlig talt. De som går ut i jobb nå er den dårligst stilte generasjonen på over 50 år. Tror du man får kjøpt bolig spart og kjøpt bolig med den lønnen TS oppgir? Det vil ta mange, mange år! 

Lett for boomere å klage på unge høyt utdannede som vil ha god nok lønn til å leve et godt liv, når dere selv kjøpte enebolig for slikk og ingenting på 80-tallet. Skjerp deg!

Til TS: beste råd er å bytte jobb eller hente inn tilbud fra annen arbeidsgiver, dersom det går dårlig i årlige lønnsforhandlinger. 

Anonymkode: 25c0a...c37

• Liker 12
  • Hjerte 2
Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker grunnlønnen din er bra. Litt tålmodighet må man ha.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bytt jobb med jevne mellomrom.

Vær flink. Gjør en god jobb. Jobb mye. Vær tilgjengelig utenom arbeidstid. Ha ansvar. Produser resultater / kode raskt.

I konsulentbransjen stiger lønna en del når du går fra junior- til seniornivå.

Husk at høy lønn i IT-bransken får man av hard jobbing og gode resultater. Det er ikke offentlig sektor hvor lønna går opp bare fordi du blir eldre 

Anonymkode: c87a2...a3f

Jepp, sånn bortsett fra at det også er beste måten å bli utnyttet på. Ja, produser litt mer enn snittet, men er du tilgjengelig hele tiden tar arbeidsgiver deg også for gitt. Det betyr null lønnsøkning. 

Anonymkode: b6af8...0fa

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jepp, sånn bortsett fra at det også er beste måten å bli utnyttet på. Ja, produser litt mer enn snittet, men er du tilgjengelig hele tiden tar arbeidsgiver deg også for gitt. Det betyr null lønnsøkning

Anonymkode: b6af8...0fa

Det kommer veldig ann på hvor du jobber, der jeg jobber nå blir ekstra innsatts sett og belønnet rikelig.

Jeg jobber ikke innenfor ren IT men industriell automasjon som er beslektet, jeg har nesten doblet lønna mi over 8 år siden jeg var ferdig utdannet. Jeg har gjort en solid innsats uten å jobbe meg ihjel, har funnet meg en arbeidsplass der jeg passer godt inn og er flink til å hele tiden forbedre og utvikle meg og igjen gi videre til bedriften med å gjøre så godt jeg kan, ta tak der jeg ser det trengs og fokuserer på å gjøre en grundig jobb. 

Det er ikke noe hokus pokus, men det er veldig viktig å passe inn sosialt og hjelpe kollegaer, avdelingen og sjefen med hva du er god på. Jeg har en kollega som er håpløs faglig men han er så utrolig likanes og blid hele tiden og hans bidrag er god stemning.

Det å holde et bra trykk over mange år gir gode resultater, bare et halvt prosent mer lønn ekstra hvert år blir mye over tid. Det er da viktig å like hva du driver med siden da er det mindre sannsynlig at du sliter deg ut og det er lettere å være litt entusiastisk ovenfor faget og arbeidet.

Anonymkode: 7fd24...78a

• Nyttig 1
Skrevet

På disksusjon.no er det en egen lønnstråd for IT-sektoren. Ville spurt der om tips. De som er i den tråden er der jo fordi de er opptatt av lønn og det er jo typisk de som er mest opptatt av lønn som tjener best og som vet hvordan man går opp i lønn mest effektivt. 

Anonymkode: 7ecee...681

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

"bare et halvt prosent mer lønn ekstra hvert år blir mye over tid."

Nei, så lenge inflasjon er 5-15% taper de fleste pr. år nå fremover. Du må bytte jobb ofte, hvert 2. år så går du opp. Men å komme over 1 mill pr år er vanskelig.

Anonymkode: b6c15...e6d

Skrevet

Jobb smart, vær tålmodig, bli venn eller godt likt med sjefen, få erfaring og så bytter du jobb. Bruk jobbtilbud i lokale lønnsforhandlinger. 
Synes du har en bra startlønn. 

Evnt. forsøk å få deg jobb i det private, i finanssektoren er det generelt høye lønninger. 

Anonymkode: f00b2...a58

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Selvfølgelig er lønn den største faktoren? Hvorfor ellers jobber du, for å være grei? Du hadde sagt nei takk til høyere lønn? 

Syns overhodet ikke det er å være grådig at man prøver å heve lønnen sin til det man mener kompetansen ens er verdt. 

Anonymkode: 30716...84f

• Liker 5
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

"bare et halvt prosent mer lønn ekstra hvert år blir mye over tid."

Nei, så lenge inflasjon er 5-15% taper de fleste pr. år nå fremover. Du må bytte jobb ofte, hvert 2. år så går du opp. Men å komme over 1 mill pr år er vanskelig.

jeg mente, og burde ha skrevet, et halvt prosent ekstra i lønnsøkning vil bli mye over tid.

Startlønn på 500k og 5% økning i året over 10 år gir en lønn på 815k

Startlønn på 500k og 5,5% økning i året over 10 år gir en lønn på 854k, som gir en total på 188k akkumulert ekstra over perioden.

om du klarer å karre til deg 1% ekstra i lønnsøkning vil det være ca 380k over 10 år som vil være merkbart.

Poenget mitt er for å få den ene ekstra prosenten hvert år så må du stå på, og være et sted der det er mulig å få betalt for ekstra innsats. Jeg er en ingeniør by heart og elsker teknikk og en stabil hverdag. Jeg bruker 3-5 år på å komme skikkelig inn i en stilling, det å bytte arbeidsgiver hvert andre år ville ikke fungert for meg. I min bransje vil det være vanskelig å få en arbeidsgiver til å investere i deg dersom du bytter jobb hele tiden, arbeidsgiver vil anse at det er en stor risiko for at du bare hopper på neste gode tilbud som dukker opp og vil ikke bruke noen år på opplæring.

Når du sitter på spesiell unik kompetanse og erfaring så er mange norske bedrifter villige til å betale for å holde på deg. De siste årene har det blitt umulig å finne folk med teknisk kompetanse og bedrifter må belage seg på å gjøre opplæring selv som er meget kostbart, som gjør at bedrifter er villig til å strekke seg langt for å holde på nøkkelpersoner.

Jeg tjener knappe 750k som er plenty for meg, jeg kunne sikkert tjent mer om jeg var en hai, men når lønningene er såpass høye er det andre ting som spiller inn like tungt som lønn i valg av arbeidsplass. Jeg ønsker en ålreit hverdag uten urimelig mye mas og stress, jeg ønsker hyggelige kollegaer, jeg ønsker å jobbe i en bedrift og under en sjef som tar godt vare på sine ansatte. 

Anonymkode: 7fd24...78a

• Liker 2
Skrevet

Erfaring fra forskjellige systemer og prosjekter, at du holder det oppdatert, men det viktigste er egentlig at du får deg et navn i miljøet. Alle jobbytter her går via tidligere kollegaer eller ledere som trenger folk. Har du da den riktige kompetansen kan man be om høyere lønn, det er manko på folk i IT miljøet i dag. 

Anonymkode: 8acf2...085

• Liker 2
Skrevet

Som folk sier, bytt jobb. Men ikke for ofte. Ville sagt du burde jobbe et sted i minst 2år, slik at du ikke ser ut som du hopper fra jobb til jobb. I mellomtiden utvider kompetansen din, jo dypere og bredere kunnskap du har, desto mer jobbtilbud får du.

Hvis de spør hva du tjener i dag på jobbintervju.. lyv.. de legger seg nesten alltid rundt dagens lønn, kanskje 50tusen mer, selv om de kunne gått 150tusen eller mer over. Det er sleipt av dem, så da kan du også være sleip. Og jeg har byttet jobb 3 ganger i løpet av arbeidslivet mitt. 2 første gangene fikk jeg luselønn da jeg oppga nåværende lønn, 2 siste gangene fikk jeg mye mer enn de første!

Anonymkode: 93cd9...bf2

• Nyttig 1
Skrevet

Tjener 800´men jobber bare 80%. Hyggelige kolleger hjelper også. Husk å alltid gi inntrykk av at du har en vanskelig jobb og jobber hardt. Dessverre er image mest viktig i dag. Som regel kan lederen ganske mye mindre enn deg og har ikke andre muligheter til å vurdere deg.

• Liker 1
Skrevet

Skift jobb regelmessig, spesielt som nyutdannet. I begynnelsen er det ok å skifte jobb etter 1-2 år på samme sted. Etter 2-3 jobbskifter så burde du være på samme sted litt lenger, type 3-4 år, før du skifter igjen.

Startet selv med 500k for 4,5 år siden. Har hatt 3 ulike arbeidsplasser på den tiden, og ligger nå på 910k totalt (grunnlønn+bonus). Første stedet jobbet jeg 2 år, andre jobb i 1 år og er nå på tredje jobb som jeg har vært i 2,5 år nå. Trives her så tenker ikke å skifte med det første, med mindre jeg får et virkelig bra tilbud. 

Anonymkode: a9629...e0e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2022 den 9.53):

Herregud. Skjerp deg! Folk har jobbet knallhardt med å ta en utdanning innen programmering.  Jeg for min del har sittet med skole hver helg. Jeg har også gått på Høyskolen Kristiania som koster 300 000 kr i skolepenger. Så kommer kjøp av mac og bærbar windows pc kun til skolegang. For ikke å tenke på hvor mye man har tapt de årene på å ikke jobbe fulltid i stedet for å studere. 

Anonymkode: cb1e5...4f6

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...