Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt en såkalt kolikkbaby som har vært mye urolig pga magesmerter og grått mye. Har sjekket "alt" og det er ingen indikasjon på at det er noe annet galt med ham (vært hos lege, sjekket for allergier med blodprøve, barnelege på sykehuset, manuellterapeut). Gikk for tre uker siden over på melkefri diett, ble litt bedring, men var usikker på om det var fordi han nærmet seg tre måneder. 

I helgen var han igjen kjempeurolig og hadde sterke magesmerter, hylte og var utrøstelig. Det er en stund siden han har vært såpass plaget så jeg funderter over hva jeg hadde spist de siste dagene. Kom på at jeg spiste popcorn uten å sjekke om det var brukt smør da jeg var på teater og da jeg kontaktet dem fikk jeg vite at det er brukt smøressens med melkeprotein i. 

Det kan selvsagt være en tilfeldighet, men han ble påfallende verre de neste dagene og er enda mer sutrete etter han amming de siste dagene  

Er usikker på hvordan jeg skal gå frem nå. Har på en måte "ødelagt" dietten siden jeg fikk i meg mp etter tre uke så må kanskje begynne på nytt nå.

Noen med erfaring som kan dele råd?Høres dette ut som mpa? At han har vist bedring kan selvsagt være knyttet til det faktum at han nærmer seg "den magiske" tremånederen. 

Jeg vil veldig gjerne fortsette å amme så lenge jeg holder ut på dietten. Kan man få hjelp av ernæringsfysiolog for å få et balansert kosthold (uten å måtte betale for det selv)?

Noen leger i Oslo som er dyktige på mpa? På helsestasjonen har de ikke peiling på det. Fikk blant annet beskjed fra legen på seksukerskontroll at hvis det ikke var blod i bleien kunne det ikke være mpa. I ettertid har jeg lest at det ikke stemmer, at bare 25% (eller noe sånn) av barn med mpa har blod i bleien.

Anonymkode: 8fdfd...970

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En enkel blodprøve viser om babyen har mpa. Det må ordineres igjennom fastlege.

Min hadde ingen symptomer på mpa, før han ble introdusert for fast føde (med melk i). Han fikk utslett på kroppen. 

Anonymkode: 712ad...514

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

En enkel blodprøve viser om babyen har mpa. Det må ordineres igjennom fastlege.

Min hadde ingen symptomer på mpa, før han ble introdusert for fast føde (med melk i). Han fikk utslett på kroppen. 

Har tatt blodprøver, men det er to ulike typer mpa hvor den ene kan bekreftes med blodprøve, mens den andre typen krever at man fjerner mp gjennom kosten. Kan ikke veldig mye om dette, men at den ikke kan bekreftes/avkrefte gjennom blodprøve når de er så små vet jeg. Hvis ikke hadde de jo ikke satt mødre på melkefri diett om det var så enkelt å finne ut av.

• Liker 1
Skrevet

Er det utslag på blodprøven da? I så fall har babyen mpa. Hvis du er usikker på om babyen har mpa så holder du babyen unna melkeprodukter i kosten i minimum 6 uker. Dersom du ammer må du også holde deg unna melkeprodukter. Da vil du mest sannsynlig se en forskjell hvis baby har allergi. Dette måtte jeg gjøre. Hos oss var det så klart at han hadde allergi når han fikk utslett over hele kroppen, så vi fikk morsmelkerstatning på blå resept med en gang.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det utslag på blodprøven da? I så fall har babyen mpa. Hvis du er usikker på om babyen har mpa så holder du babyen unna melkeprodukter i kosten i minimum 6 uker. Dersom du ammer må du også holde deg unna melkeprodukter. Da vil du mest sannsynlig se en forskjell hvis baby har allergi. Dette måtte jeg gjøre. Hos oss var det så klart at han hadde allergi når han fikk utslett over hele kroppen, så vi fikk morsmelkerstatning på blå resept med en gang.

Som jeg skriver til AB over så finnes det to ulike typer MPA hvorav den ene vises på blodprøve og den andre ikke. Kan ikke veldig mye om akkurat det, men vet at det stemmer.

Har holdt meg unna i tre uker, men klarte å ødelegge det ved å spise popcorn, merket dog endring på ham etter det med mer magesmerter og uro. Ullevåll anbefaler melkefri diett i 4-6 uker.

Skrevet

Der fant jeg info om de to ulike typene melkeallergi på Astma og allergiforbundet. Det er altså ikke slik at man kan finne det ut ved hjelp av blodprøve:

Allergi mot kumelk kan ha ulike årsaker, og man skiller vanligvis mellom IgE-mediert og ikke IgE-mediert allergi. Førstnevnte kjennetegnes ved at symptomene kommer raskt etter eksponering for melkeproteinet (straksallergi), og man kan få mistanke om allergi mot melkeprotein ved å måle forhøyede verdier av IgE-antistoffer mot melk i blodet. Ved ikke IgE-mediert allergi kjenner man ikke til alle mekanismene som forårsaker reaksjoner hos melkeallergikeren. Man har per i dag ikke noe godt diagnostisk verktøy i form av blodprøver eller hudtester for å undersøke toleranse for melk dersom allergien ikke er IgE-mediert. I disse tilfellene må man foreta en eliminasjon og reintroduksjon av melkeprotein i kosten.'

• Liker 1
Skrevet

Babyen min hadde samme symptomer. Det viste seg å være eggallergi. 

Anonymkode: b9a54...5d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Babyen min hadde samme symptomer. Det viste seg å være eggallergi. 

Åh? Jeg spiser litt egg.

Hvordan gikk du frem for å finne ut av det? 

Måtte du kun kutte "hele" egg i kosten eller reagerte babyen på alle retter det er egg i?

Skrevet

TS igjen.

Kan legge til at jeg etter råd fra hs kuttet melk i to uker da han var tre uker gammel. Jeg kunne ikke noe om det (og det gjorde tydeligvis ikke helsesykepleier heller) så da jeg ikke opplevede noe særlig bedring etter to uker kuttet jeg dietten. Etter det fikk han grønne bleier noen dager før de gikk tilbake til normalen. Fant først ut etterpå at to uker var for lite og det var derfor jeg startet dietten på nytt for tre uker siden. Avføringen hans den siste måneden har vært ganske slimete, vet ikke om det er et tegn på at det kan være MPA.

Skrevet

Og Mpa er..?

Anonymkode: d9eb5...9bd

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Åh? Jeg spiser litt egg.

Hvordan gikk du frem for å finne ut av det? 

Måtte du kun kutte "hele" egg i kosten eller reagerte babyen på alle retter det er egg i?

Jeg fant det ikke ut før han spiste egg selv ved 8 måneders alder, dessverre. Da var det rett på akuttmottaket 😅 Husk at dersom du kutter ut melk må du kutte absolutt alt, spor av melk også. Det er melk i nesten alt, til og med noen tannkremer. 

Skrevet

Kan anbefale er Kvenshagen på Bedt helse Nordstrand. Null dilling, men kan babymager.

Anonymkode: 942a7...a5c

Skrevet

Har dere fått sjekket ut bevegeligheten i nakken hos en kiropraktor ? 

Anonymkode: f417a...481

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og Mpa er..?

Anonymkode: d9eb5...9bd

Melkeproteinallergi. Spør om råd fra de som har erfaring med det og følte ikke det var nødvendig å skrive hele navnet. Kommer også fram i HI :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fant det ikke ut før han spiste egg selv ved 8 måneders alder, dessverre. Da var det rett på akuttmottaket 😅 Husk at dersom du kutter ut melk må du kutte absolutt alt, spor av melk også. Det er melk i nesten alt, til og med noen tannkremer. 

Ja, det vet jeg. Har byttet tannkrem pga. Som jeg sier så spiste jeg ved en feil popcorn med mp i og merket en forverring dagene etterpå. 

Skrevet

Kan anbefale er Kvenshagen på Bedt helse Nordstrand. Null dilling, men kan babymager.

Er det barneleg1 på instagram? Har fulgt henne, vurderte å kontakte henne for en time.

Takk!

Skrevet

Har dere fått sjekket ut bevegeligheten i nakken hos en kiropraktor ? 

Anonymkode: f417a...481

Nei, er skeptisk til kiropraktor, men han har blitt undersøkt av fysioterapeut to ganger og har vært hos manuellterapeut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Postet svaret mitt før jeg var ferdig å skrive 😅

Uff, høres skremmende ut. Så babyen din reagerte ikke på egg gjennom morsmelk (hvis du ammet)?

Skrevet

Er det barneleg1 på instagram? Har fulgt henne, vurderte å kontakte henne for en time.

Takk!

Aner ikke, jeg følger ingen leger på insta. Ga god diagnostikk, forklaring og oppfølging til vårt barn med melkeproteinallergi i hvert fall. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aner ikke, jeg følger ingen leger på insta. Ga god diagnostikk, forklaring og oppfølging til vårt barn med melkeproteinallergi i hvert fall. 

Hehe, nei ser den. I desperasjon fant jeg henne på instagram og hun virket veldig kunnskapsrik. Sjekket nå og det er henne, da skal jeg besttille time. Håper jo at jeg tar feil og at det ikke er mpa, men greit å få hjelp til å orientere seg i denne jungelen av informasjon.

Får man det dekket eller er det privat?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...