Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor tidlig kan baby være på eget rom? Har en ganske fersk en, som er veldig rolig, men som lager så enormt mye lyder når hun sover, at det er umulig å sove ved siden av henne. Det er ikke litt lyder, men non-stop. Ingen gråt, bare lyder i søvne. Det er ikke mulig å bli vant til, og det er så himla høyt og mye. Så jeg begynner å tenke vi må sove hver for oss for at man skal få noe søvn om nettene, men når begynte dere med separate rom? Rommene våre er vegg i vegg, og vil høre om hun skulle gråte. Hun har aldri grått om natta, så jeg tror ikke akkurat det skulle være et problem. 

Anonymkode: b3b63...e6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi la vår inn på eget rom 2,5 mnd. Hører om folk som legger de der med en gang etter fødsel. Og det har gått fint.

Anonymkode: 2ed9a...cdc

• Liker 1
Skrevet

Fra første dag en kom hjem. men hadde babycall så hørte alt om det var noe. 

Anonymkode: 9f5c9...3a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fra første dag en kom hjem. men hadde babycall så hørte alt om det var noe. 

Det er ikke at dere ikke hører noe som er faren, men at barnet sover så tungt at det kan være større risiko for krybbedød. Ikke stor risiko selvfølgelig. 

Anonymkode: 6ba57...96c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er ikke at dere ikke hører noe som er faren, men at barnet sover så tungt at det kan være større risiko for krybbedød. Ikke stor risiko selvfølgelig. 

Anonymkode: 6ba57...96c

Men hva blir forskjellen da om en sover i eget rom eller ikke ? Det eneste en kan hindre det er at en våker over ungen og sjekker at den puster hele natta. Men regner med at en selv også hadde tenkt å sove på natta.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Men hva blir forskjellen da om en sover i eget rom eller ikke ? Det eneste en kan hindre det er at en våker over ungen og sjekker at den puster hele natta. Men regner med at en selv også hadde tenkt å sove på natta.

Jeg er ikke AB over her, men svarer på denne.

Har lest at det er fordi man vekker hverandre mer når man sover på samme rom og at babyen derfor ikke sover like tungt/dypt som igjen reduserer risiko for krybbedød.

Anonymkode: 0f1d7...c47

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Så i praksis få foreldre og barn til å sove dårligere for å hindre krybbedød. Tenker det er mer en teori enn noe som er konkludert med noe større forskingsprosjekt. Men link gjerne til forskningen på det om den eksisterer.

• Nyttig 1
Skrevet

Det er mulig det er en liten promille bedre for barnet å sove med foreldre, men jeg tror det er en litt større prosent bedre å ha en forelder som i alle fall har sovet litt i løpet av natta. Summen kan altså i noen tilfeller være bedre for noe annet enn det som anbefales generelt.

Anonymkode: d9e74...bc5

• Liker 1
Skrevet

Og ved samsoving spesielt så har en også alle som blir kvelt av foreldre som ruller over ungen, havner under dyner osv. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan noen klarer å legge et spedbarn i egen seng og på eget rom. Det må da føles helt unaturlig? 😔 

Anonymkode: 73566...ad6

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så i praksis få foreldre og barn til å sove dårligere for å hindre krybbedød. Tenker det er mer en teori enn noe som er konkludert med noe større forskingsprosjekt. Men link gjerne til forskningen på det om den eksisterer.

"The American Academy of Pediatrics recommends a safe sleep environment to reduce the risk of all sleep-related deaths. This includes supine positioning; use of a firm, noninclined sleep surface; room sharing without bed sharing; and avoidance of soft bedding and overheating."

" The pathophysiology of sleep-related deaths is complex and multifactorial, with the triple-risk model being the most widely accepted conceptual framework. This model proposes that SIDS occurs when an infant with intrinsic vulnerability (often manifested by impaired arousal, cardiorespiratory, and/or autonomic responses) undergoes an exogenous trigger event (such as exposure to an unsafe sleeping environment) during a critical developmental period."

Hentet fra https://publications.aap.org/pediatrics/article/150/1/e2022057990/188304/Sleep-Related-Infant-Deaths-Updated-2022

https://lub.no/om-barnedod/krybbedod/forebygging-av-krybbedod/la-barnet-sove-i-egen-seng/

Les gjerne mer om trygg soving på landsforeningen uventet barnedød. 

Jeg regner iallefall både lub.no og The American Academy of Pediatrics som sikre kilder. 

Endret av Shallan
La til et ekstra sitat
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi la babyen vår i en seng utenfor soverommet vårt fra starten. Han sov på stua i sin egen seng :) . 

Anonymkode: 55a7c...88f

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ser at noen andre har linket til sider det står mer om. Jeg leste det i en av Hedvig Montgomery sine bøker, men har også sett det flere andre steder. Jeg synes det gir mening.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Og ved samsoving spesielt så har en også alle som blir kvelt av foreldre som ruller over ungen, havner under dyner osv. 

Nå er det ikke nødvendigvis snakk om samsoving, men å sove på samme rom. Vi har baby i bedside crib, samsov litt i starten da det var amming hver time og uansett hvor trøtt jeg var kunne jeg aldri ha rullet over ungen, men det må selvsagt hver enkelt forelder vurdere. Jeg sover ikke tungt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er mulig det er en liten promille bedre for barnet å sove med foreldre, men jeg tror det er en litt større prosent bedre å ha en forelder som i alle fall har sovet litt i løpet av natta. Summen kan altså i noen tilfeller være bedre for noe annet enn det som anbefales generelt.

Anonymkode: d9e74...bc5

Vi kan bytte på å ha søvnløse netter, pga lyder, men det er ikke gråt eller behov, det er bare for å ligge og lytte til lydene og være i nærheten av babyen. Det hjelper heller ikke å ha henne oppå oss, eller inntil oss (mens vi er våkne) - lydene er der like mye. Har vurdert ørepropper, men det føles veldig feil å ha på samme rom. Da tenkte jeg det er bedre å ligge vegg i vegg med åpen dør, med litt avstand, og våkne når det trengs (eller ved alarm). Jeg prøver jo å le av det, og tenke at vi er heldig som ikke har en baby som gråter masse om natta, men det er snakk om ingen timer søvn på samme rom for det er så ekstremt høyt støynivå. Føler vi bruker opp energien vår og er søvnløse på absolutt ingenting produktivt eller nyttig. Er selvsagt noe helt annet å være våken fordi det trengs 🙈

Jeg skjønner ikke hvordan noen klarer å legge et spedbarn i egen seng og på eget rom. Det må da føles helt unaturlig? 😔 

Anonymkode: 73566...ad6

Babyen vår har ligget i egen seng fra hun kom hjem fra sykehuset. Hvorfor skal hun sove i vår seng? Hun har det helt perfekt i egen seng og får god og trygg søvn. Kan du utbrodere mer hvorfor det er så trist at de ligger i egen seng? Jeg syns ikke det er unaturlig. Hun får dekket masse behov for nærhet og kos i løpet av dagen. Babyen vår har sovet gjennom hele natten fra første stund med unntak av våre rutiner for mat og skift. 

• Liker 2
Skrevet

Ser at noen andre har linket til sider det står mer om. Jeg leste det i en av Hedvig Montgomery sine bøker, men har også sett det flere andre steder. Jeg synes det gir mening.

Nå er det ikke nødvendigvis snakk om samsoving, men å sove på samme rom. Vi har baby i bedside crib, samsov litt i starten da det var amming hver time og uansett hvor trøtt jeg var kunne jeg aldri ha rullet over ungen, men det må selvsagt hver enkelt forelder vurdere. Jeg sover ikke tungt.

De aller færreste tror vel at de skal rulle over på babyen eller kvele dem, og alle tenker vel at «det skjer ikke meg». 

Skrevet

Jeg brukte white noise som jeg syntes hjalp litt, og ørepropper også tror jeg. Det ødelegger jo litt av effekten ved å sove på samme rom, men det var praktisk og jeg våknet fort når det var gråt. Om ikke ørepropper så hjelper i hvert fall white noise litt. 

Skrevet

Jeg brukte søvnpodcast, anbefales! Hørte på babylyder og sjekka at babyen hadde sovna ordentlig i et kvarters tid. Så satte jeg på podcasten med timer, så den slo seg av etter en halvtimes tid. Innen da hadde jeg sovna, og våkna ikke før babyen ble enda mer urolig og ville ha mat. 

Anonymkode: 80795...71a

Skrevet

Her hadde vi lekegrind, og vugge som babyen sove i stua. Når vi la oss for natten så sove babyen i egen seng på vårt rom. 

Nå er lille 2/5 og vil ikke sove på eget rom så nå samsover vi har vel gjort det en stund. Funker fint for oss har det ikke travelt med at hun skal ligge alene når hun er så liten. 

Gjør det som funker best for deg/dere. 

Anonymkode: ccdc9...3f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De aller færreste tror vel at de skal rulle over på babyen eller kvele dem, og alle tenker vel at «det skjer ikke meg». 

Du vet at dette skjer svært svært sjeldent? Og når det gjør det så er det ofte pga foreldrene røyket eller lignende. Største delen av jordens befolkning samsover. 

Anonymkode: 78250...f41

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du vet at dette skjer svært svært sjeldent? Og når det gjør det så er det ofte pga foreldrene røyket eller lignende. Største delen av jordens befolkning samsover. 

Anonymkode: 78250...f41

På samme måte som at krybbedød også skjer ekstremt sjeldent om en tenker hvor mye høyere frekvens det har om babyen ligger på eget rom vs deler rom med foreldrene.

Det viktigste er at en finner noe som får livet til å virke bra for alle innvolverte. For eks babyen har lite igjen for å ha ekstra trøtte foreldre pga deling av soverom, forholdet har lite igjen for at mor driver samsoving osv. Så en må finne en kombinasjon som passer best for familien det gjelder og prioritetene en har. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...