Gå til innhold

Svart hår og blå øyne til hvitt hår og brune?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det normalt at barnet blir født med kullsvart hår og blå øyne, og bytter hårfarge til kritthvitt hår med brune øyne etter noen måneder? 

Anonymkode: 09714...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår gikk fra nesten svart til platina blond hvertfall. Øynene er fortsatt blå da, men vi er bare blåøyde i familien 

Anonymkode: fca81...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det normalt at barnet blir født med kullsvart hår og blå øyne, og bytter hårfarge til kritthvitt hår med brune øyne etter noen måneder? 

Mitt inntrykk er at det er helt normalt for barn å skifte både hårfarge og øyenfarge fra den de har når de blir født.

Jeg ble selv født med helt mørkt hår og blå øyne. Men så ble jeg helt lysblond og fikk brune øyne etter noen måneder.

Det samme med alle brødrene mine også. Alle ble født med blå øyne (som mange andre norske barn) men de ble brune etter hvert og blonde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så drastisk forskjell høres veldig rart ut. Spesielt øyenfargen. Jeg hadde forstått det om håret var BRUNT og gikk til blondt. Veldig rart å først få blå øyne og så blir de mørke. 

Anonymkode: b9620...02c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barn er født med blå øyne. Det betyr at de har lite pigment. Så får de pigmentene etterhvert og sin arvede øyenfarge. 

Anonymkode: b195f...bea

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Så drastisk forskjell høres veldig rart ut. Spesielt øyenfargen. Jeg hadde forstått det om håret var BRUNT og gikk til blondt. Veldig rart å først få blå øyne og så blir de mørke. 

Ikke rart i det hele tatt. Både mørkt til blondt hår og blå til brune øyne er helt normalt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tomas77 skrev (1 minutt siden):

Ikke rart i det hele tatt. Både mørkt til blondt hår og blå til brune øyne er helt normalt. 

😂 helt normalt🤦‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nei, det er ikke rart i det hele tatt! Det er da helt normalt for hvite barn, å bli født med blå øyne og endre fargen i løpet av første leveåret. Det er sånn det er. Bortsett fra de som får blå øyne da, de beholder jo fargen 😄 Men de som etter hvert får grønne, grå og brune endres jo fra babyblå etter at de er født.

Og håret barn har i fosterlivet er jo noe helt annet enn håret som vokser ut etter at de er født. Babyer skifter hår da. Både farge (ofte) og kvalitet. Mitt barn hadde ikke hår i det hele tatt da han ble født, mens naboens unge hadde en real mohikaner-sveis av sølvfarget hår jeg aldri har sett maken til på en baby!

Endret av Million
la til noe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine ble født med mørkt nyfødthår som falt gradvis av i løpet av de første månedene. Håret som vokste ut var gyllenblondt. Begge hadde også helt lys blå øyne da de ble født, som gradvis har mørknet til brunt i løpet av det første året. Så ikke uvanlig, i alle fall! 

Anonymkode: dfd6c...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle babyer blir født med blå øyne. Øyenfargen endrer seg til de er rundt året. Google hvis du vil se kilder på det. 

hårfargen forandrer seg også mye generelt gjennom livet. Mange som blir født med svart år, er blonde som barn og mørkhåret som voksne igjen feks

Anonymkode: ac082...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så kjip forandring. Hadde vært bedre omvendt. Mørkt hår og blå øyne er noe av det vakreste som finnes.

Anonymkode: 50b30...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.10.2022 den 1.20):

Vår eldste hadde helt mørkt hår og blå øyne ved fødsel, er nå lys blond med brune øyne, håret lysnet ganske kjapt, og øynene endret gradvis farge. Jeg er lys med blå øyne, far er mørkhåret med brune øyne. Vil tippe det da er helt normalt iaf. 

Anonymkode: bf8d5...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...