Gå til innhold

Barn vil til mor..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er far.

Hei. Min datter på 5 er veldig knyttet til sin mor, og hver legging er veldig vanskelig pga hun vil så grådig hjem til sin mor og sove med henne. Hun sover på samme rom som mor, men har eget rom. Hos meg har vi bare ett soverom som vi deler. Hun trives med det og liker ikke å sove aleine. Vi har alltid hatt en 50/50 samværs-fordeling på en uke hver. 

Vi finner på mye gøy sammen og leker mye. I det siste har hun sluttet å si «glad i deg» ved legging, men sier det alltid automatisk til mor.. 

Flere som opplever lignende, hvor barnet desperat vil tilbake til den andre forelderen selvom alt virker bra ellers? Tar veldig gjerne imot tips til å imøtekomme dette og gjøre det bedre.. barnet vil være hos mor hele tiden, men trives ellers på dagtid og snakker lite om mor da.

Dette har vart i noen måneder, og bygget seg opp etter ex-stemoren hennes flyttet ut tidlig i år. 

Anonymkode: 71acd...c6e

• Hjerte 1
Skrevet

mhm da må hun vel få komme en liten tur til mor da ? 🙂 

Skrevet
2 minutter siden, Maskinfører said:

🙈 Det er jo ingen løsning å komme "en liten tur til mor" når barnet er hos far som bor i et annet hus. Les teksten da. 

TS alle barn er spnn- når jeg legger vår datter vil hun bare ha pappa og når han legger vil hun bare ha mamma.

Du må bare fortsette å være trygg og god pappa, og fortsette å jobbe med deres relasjon, skape deres egne greier, gode minner, osv.

Anonymkode: 75a61...79f

• Liker 13
Skrevet
Maskinfører skrev (4 minutter siden):

Det har vi begynt med, men det lager problemet større da separasjonsangsten bare blir større

• Liker 1
Skrevet

Hun høres utrygg ut. Først forsvinner mor 50% ut av livet, så stemor helt vekk. I tilegg er du halveis ute av livet hennes også ( hvis dere deler 50/50)

Anonymkode: 105eb...e0f

• Liker 2
Skrevet

Det du beskriver er helt normalt for barn hvor foreldrene ikke bor sammen. Det kan være sårt i visse situasjoner at den andre forelderen er borte. Ofte er det i leggesituasjoner barnet ditt for tid og ro til å savne mor? Jeg har ingen løsning på problemet, men har du snakket med jenta om hvorfor hun vil til mor når hun skal legge seg? Og hva du kan gjøre for at leggingen går bedre for jenta di? Hvordan reagerer du når datteren din sier at hun vil til mor?

Anonymkode: 4627e...a11

• Liker 4
Skrevet

Er det vits å ha henne så lenge som en hel uke alene? Hva med å besøke henne hoss mor oftere eller finne på ting med henne ute oftere og ikke  henne i mer enn 3 dager på overnatting. Hvis hun vil mer være hoss mor på nettene synes jeg hun burde få det. Foreldre burde sammarbeide mer isammen  selv om dem ikke er isammen ikke rart hun får seperasjonsangst når hun ikke får tilbringe tid med den ene forelder på en hel uke 

Anonymkode: 16e0c...52c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det vits å ha henne så lenge som en hel uke alene? Hva med å besøke henne hoss mor oftere eller finne på ting med henne ute oftere og ikke  henne i mer enn 3 dager på overnatting. Hvis hun vil mer være hoss mor på nettene synes jeg hun burde få det. Foreldre burde sammarbeide mer isammen  selv om dem ikke er isammen ikke rart hun får seperasjonsangst når hun ikke får tilbringe tid med den ene forelder på en hel uke 

Anonymkode: 16e0c...52c

Utdypet ikke samværet helt, men vi har ca 2 dager innimellom den uken hvor den andre forelder henter i barnehage og tilbringer dagen med henne :) Samt video-ringing annenhver dag ca. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det du beskriver er helt normalt for barn hvor foreldrene ikke bor sammen. Det kan være sårt i visse situasjoner at den andre forelderen er borte. Ofte er det i leggesituasjoner barnet ditt for tid og ro til å savne mor? Jeg har ingen løsning på problemet, men har du snakket med jenta om hvorfor hun vil til mor når hun skal legge seg? Og hva du kan gjøre for at leggingen går bedre for jenta di? Hvordan reagerer du når datteren din sier at hun vil til mor?

Hun forklarer seg bare med at det er der hun vil sove, ingenting spesifikt utover det. Reagerer vel egentlig bare i støtte, og prøver å få henne på andre tanker, uten å komme noen vei. 
har du noen formening om hvor lenge en slik «fase» varer? Det er relativt nytt her

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Utdypet ikke samværet helt, men vi har ca 2 dager innimellom den uken hvor den andre forelder henter i barnehage og tilbringer dagen med henne :) Samt video-ringing annenhver dag ca. 

Hun forklarer seg bare med at det er der hun vil sove, ingenting spesifikt utover det. Reagerer vel egentlig bare i støtte, og prøver å få henne på andre tanker, uten å komme noen vei. 
har du noen formening om hvor lenge en slik «fase» varer? Det er relativt nytt her

Nei, har ingen formening om det, for alle barn er ulike. Men syns du reagerer på en fin måte. Mange vil nok ende opp med å bli frustrert i lignende situasjon, særlig når det samme situasjon skjer over tid. Det er forståelig det også, men da er det viktig at man sier unnskyld til barna våre etterpå. Men gjerne støtt henne i følelsene hennes (typ «jeg skjønner at du blir trist/sint når du egentlig vil til mamma»), og hjelp henne til å sortere ulike følelser og tanker rundt at hun vil til mammaen. 

• Liker 3
Skrevet

Mine har også hatt sånne faser selv om vi bor sammen. Det beste er bare å være trygg for dem og hjelpe dem å forstå og tåle følelsene sine. Jeg kan ikke se for meg at det blir bedre av at du er mindre sammen med henne. Fortsett med å være god pappa❤️

Anonymkode: 4acda...521

• Liker 1
Skrevet

Mitt eldste barn har alltid "dystre" tanker ved legging - da er alt galt - hun bekymrer seg for venner, eller har vondt i beinet, snakker om døde familiemedlemmer, er redd for sin egen død etc. etc. 

Det er som om legging gir tid og rom til å tenke på vanskelige ting, som hun ellers ikke tenker noe på, men det er ikke nødvendig at det stikker så dypt. Når jeg spør henne om dagen om hun tenker på noe, eller alt er bra, så er alt somregel tipp topp. 

Vær trygg og god. Så tenker jeg at hun og du tåler at ting er litt vanskelig akkurat da.

Anonymkode: af559...b6f

• Liker 2
Skrevet

Har du snakket med mor om hvordan hun møter barnet om barnet evt forteller henne at hun vil sove der mer? Viktig at begge foreldrene viser at de er enige og trygge på situasjonen. Hvis du fortsetter å støtte henne på den måten du skriver at du gjør og mor gjør det samme så tipper jeg det vil gå seg til helt fint. Hvor lang tid det tar kommer an på barnet og hvordan hun er som person. 
ikke så rart at hun reagerer når stemor har flyttet ut, da er det noe stort i livet som forandrer seg. 

Anonymkode: 66e03...f13

Skrevet

Jeg tenker at det er naturlig at barnet kjenner på savn til den andre forelderen ved legging?

Trygg barnet på at det er naturlig å savne, vis forståelse og si at du er der og passer på.

Anonymkode: 35019...b1b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er far.

Hei. Min datter på 5 er veldig knyttet til sin mor, og hver legging er veldig vanskelig pga hun vil så grådig hjem til sin mor og sove med henne. Hun sover på samme rom som mor, men har eget rom. Hos meg har vi bare ett soverom som vi deler. Hun trives med det og liker ikke å sove aleine. Vi har alltid hatt en 50/50 samværs-fordeling på en uke hver. 

Vi finner på mye gøy sammen og leker mye. I det siste har hun sluttet å si «glad i deg» ved legging, men sier det alltid automatisk til mor.. 

Flere som opplever lignende, hvor barnet desperat vil tilbake til den andre forelderen selvom alt virker bra ellers? Tar veldig gjerne imot tips til å imøtekomme dette og gjøre det bedre.. barnet vil være hos mor hele tiden, men trives ellers på dagtid og snakker lite om mor da.

Dette har vart i noen måneder, og bygget seg opp etter ex-stemoren hennes flyttet ut tidlig i år. 

Hun er ikke klar for å være borte 1 uke fra mor. Sett henne først, og sats på litt kortere tid borte fra mor, når hun ikke er klar. Dette forandrer seg, men kan ikke presses frem.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er far.

Hun er liten og vil til mamma.... min snart 4 åring vil også mye til med og jeg er sammen med barnefar. Kan dere ikke ha noe annet enn 50/50 til Hun blir større. Hva med å heller hente fra barnehagen oftere eller noe. 

Anonymkode: 3aedc...374

• Liker 2
Skrevet
Tatja skrev (14 minutter siden):

Hun er ikke klar for å være borte 1 uke fra mor. Sett henne først, og sats på litt kortere tid borte fra mor, når hun ikke er klar. Dette forandrer seg, men kan ikke presses frem.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hun er liten og vil til mamma.... min snart 4 åring vil også mye til med og jeg er sammen med barnefar. Kan dere ikke ha noe annet enn 50/50 til Hun blir større. Hva med å heller hente fra barnehagen oftere eller noe. 

Det er ikke farlig å savne. Å møte barnet på at savn er normalt og en del av livet er å bygge et robust barn. Å bygge oppunder savnet med å bekrefte for barnet at far ikke er en like god omsorgsperson som mor, er etter min mening å dulle med barnet på en uheldig måte. Dette er et barn som har levd med denne situasjonen en god stund, og som er vant til og med far som omsorgsperson. Erfaringen fra mødre som lever i et (ansvarsskjeivt?) parforhold er kanskje ikke så relevant. Det er ikke synd på barnet, det har ingen fare.

• Liker 2
Skrevet

50/50 deling av mennesker kommer til å slå oss som samfunn hardt i trynet om 10-20år. Tenk å aldri ha et hjem. Tenk å måtte flytte hver uke. Alltid rastløs aldri hjemme. 50/50 er ingenting annet enn egoistisk løsning for foreldrene uten å ta barnas beste i betraktning. 

• Liker 3
Skrevet
Tatja skrev (24 minutter siden):

Dette 👏🏼

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er ikke farlig å savne. Å møte barnet på at savn er normalt og en del av livet er å bygge et robust barn. Å bygge oppunder savnet med å bekrefte for barnet at far ikke er en like god omsorgsperson som mor, er etter min mening å dulle med barnet på en uheldig måte. Dette er et barn som har levd med denne situasjonen en god stund, og som er vant til og med far som omsorgsperson. Erfaringen fra mødre som lever i et (ansvarsskjeivt?) parforhold er kanskje ikke så relevant. Det er ikke synd på barnet, det har ingen fare.

Hun har ligget i magen til moren sin i 9 måneder. Der var tryggheten hennes. Det tar tid til hun tar igjen det med far og bygger like trygg forhold. Så lenge det er en i par som føder, så er det slikt. Det samme gjelder jo i forhold når det er 2 mødre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun har ligget i magen til moren sin i 9 måneder. Der var tryggheten hennes. Det tar tid til hun tar igjen det med far og bygger like trygg forhold. Så lenge det er en i par som føder, så er det slikt. Det samme gjelder jo i forhold når det er 2 mødre.

Dette er et fem års barn som har levd i to hjem i minimum ett år, sannsynligvis lenger. Jeg tror de 9 månedene er tatt igjen , og at dette er helt vanlig foreldresavn som alle barn med to hjem kan kjenne på.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...