AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #1 Skrevet 5. oktober 2022 Vi har ikke så stort hus og hadde sett for oss å invitere alle jentene i klassen (2.klasse). Det blir 10 jenter og det gikk liksom akkurat. Nå er det derimot bestemt på SU møte at alle barna i klassen skal invitere alle i hver bursdag. Altså 6 gutter og 10 jenter. Det blir 16 stk og jeg er litt overveldet. Har aldri hatt så mange personer hjemme hos oss før. 7-åringer er riktignok mindre i vekst, men de er ofte høyt og lavt og det kan være utfordrende å organisere i et lite hus😅 Er nesten litt vantro rundt at dette i det hele tatt er bestemt, men har ikke hørt noen klager. Kanskje noen tenker det samme men ikke tørr. Argumentet er å inkludert alle barna og forebygge mobbing. Veldig fin tankegang, men så lenge det er en logikk i hvem som blir invitert. Altså feks ALLE jentene og ALLE guttene. Så er det vel ikke ekskludering på samme måte? Begynner også å lure på om det er jeg som er litt uviten om hva som er vanlig å forvente i barnebursdager i dag. Da i starten av barneskolen. Hvor mange barn er det egentlig vanlig å ha i barnebursdager i dag egentlig? Her hadde vi 7 jenter på det meste mini gikk i bhg. 2 år utgikk som normalt pga Corona. Så dette ble en stor overgang. Hun er født i desember så utefeiring blir uaktuelt. Vi har heller ikke råd til å invitere 16 barn på Leos o.l Det har vel de færreste?! Tar gjerne i mot råd&tips😅 Anonymkode: d9dd2...ba4 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #2 Skrevet 5. oktober 2022 Det går nok helt fint med 16 barn, det er jo ikke så ille Mange har jo 16 jenter eller 16 gutter i en klasse, så dere er heldig med små klasser ihvertfall! I barnehagen til barna våre er det vanlig å invitere hele avdelingen med 18 barn og da kommer foreldre og. Det har gått fint også i små hus. Klart dere kan være ute om du vil det i desember, det er jo bare å kjøre ake-, skøyte- eller bålpannebursdag eller en kombinasjon. Siden det er en stund til desember er det sikkert flere som har bursdag før din,så da kan du hente inspirasjon fra andre bursdager. Lurt å holde det litt enkelt og husk å ha både start og stopp-tid på festen. Tiden går fort 👍 Kjempebra at alle inkluderes - jeg syntes det er dumt at det blir kjønnsdelt når de ofte er så mange som leker på tvers av kjønn. Anonymkode: ee0a2...5f6 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #3 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det går nok helt fint med 16 barn, det er jo ikke så ille Mange har jo 16 jenter eller 16 gutter i en klasse, så dere er heldig med små klasser ihvertfall! I barnehagen til barna våre er det vanlig å invitere hele avdelingen med 18 barn og da kommer foreldre og. Det har gått fint også i små hus. Klart dere kan være ute om du vil det i desember, det er jo bare å kjøre ake-, skøyte- eller bålpannebursdag eller en kombinasjon. Siden det er en stund til desember er det sikkert flere som har bursdag før din,så da kan du hente inspirasjon fra andre bursdager. Lurt å holde det litt enkelt og husk å ha både start og stopp-tid på festen. Tiden går fort 👍 Kjempebra at alle inkluderes - jeg syntes det er dumt at det blir kjønnsdelt når de ofte er så mange som leker på tvers av kjønn. Anonymkode: ee0a2...5f6 Ok, så her bekrefter du at dette er helt normalt altså. Det hjelper litt. Er vel bare å bite tenna sammen og stålsette oss. Fortsatt over 2 måneder til😅 Anonymkode: d9dd2...ba4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #4 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det går nok helt fint med 16 barn, det er jo ikke så ille Mange har jo 16 jenter eller 16 gutter i en klasse, så dere er heldig med små klasser ihvertfall! I barnehagen til barna våre er det vanlig å invitere hele avdelingen med 18 barn og da kommer foreldre og. Det har gått fint også i små hus. Klart dere kan være ute om du vil det i desember, det er jo bare å kjøre ake-, skøyte- eller bålpannebursdag eller en kombinasjon. Siden det er en stund til desember er det sikkert flere som har bursdag før din,så da kan du hente inspirasjon fra andre bursdager. Lurt å holde det litt enkelt og husk å ha både start og stopp-tid på festen. Tiden går fort 👍 Kjempebra at alle inkluderes - jeg syntes det er dumt at det blir kjønnsdelt når de ofte er så mange som leker på tvers av kjønn. Anonymkode: ee0a2...5f6 Takk for supre tips forresten👍🤗 Anonymkode: d9dd2...ba4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #5 Skrevet 5. oktober 2022 Det er bare dere som bestemmer hvor mange dere vil invitere. (Forøvrig bruker vi ha alle 18 jenter i barnets klasse på bursdag i en treroms på 70 kvm. Det er hektisk, men det går helt greit). Anonymkode: 2813d...6ff 5
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #6 Skrevet 6. oktober 2022 1. På alle skoler jeg har hørt om, har normen vært hele klassen eller alle av samme kjønn. 2. Samarbeidsutvalget - bestående av representanter fra foreldre og skole - kan ikke bestemme dette. De kan gå ut med en oppfordring om å be hele klassen, ikke mer. Foreldrene i hver enkelt klasse kan bli enige om at hele klassen skal inviteres, men det er fortsatt opp til den enkelte å følge dette. Ingen kan bestemme hvordan du/ditt barn skal organisere arrangementer på fritiden. Så enkelt. Anonymkode: d9a73...6b6 6
Nassenøff Skrevet 6. oktober 2022 #7 Skrevet 6. oktober 2022 Skulle jo tro at bare jentene er nok, det må jo dere få bestemme selv. Ta det eventuelt i skolegården eller en park.hagen. skriv klær etter vær. Tenn opp en grill, en langpannekake og ta med sitteunderlag. Fri lek ute. 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #8 Skrevet 6. oktober 2022 Hvis det bare er seks gutter er det jo et poeng å få inkludert dem også da. Hilsen mor til en haug gutter som bare vil leke «jenteleker» Vanligvis kan man låne gymsal eller kantine på skolen, eller leie et eller annet bygg ganske billig. Men jeg pleier å minne meg selv på at det bare varer i to timer, det tåler man 😅 Anonymkode: 7b424...1bc 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #9 Skrevet 6. oktober 2022 Jeg trodde at det var aller mest vanlig å bare invitere alle av samme kjønn? det var ytterst få som faktisk inviterte HELE klassen hjem til seg, nettopp fordi dette ville blitt alt for mange barn på en gang. Men FAU har vel egentlig ikke noe dem skulle ha sagt, dersom enkelte foreldre rett og slett nekter å gå med på dette? hva skal dem liksom gjøre da? rapportere foreldre til politiet eller noe, bare fordi foreldrene ikke har muligheten til å invitere seksten barn hjem til seg liksom? Anonymkode: 4d939...002 1 1
Millimani Skrevet 6. oktober 2022 #10 Skrevet 6. oktober 2022 Å invitere hele klassen, eller bare alle av samme kjønn, skal være opp til dere. Er det vanskelig å ha bursdagen hjemme, så kan det være muligheter for å låne/leie lokaler. Slik det er i dag kan man ha bursdagsselskap på McDonald's i kombinasjon med meny derfra, man kan ha bade-bursdag med en liten dukkert i bassenget før eller etter, gårdsbursdag, i det hele tatt. Mange muligheter til å være et annet sted enn hjemme. Kanskje har dere to som foreldre et stort oppholdsrom på jobben hvor de kan kose seg med maten, i tillegg til et rom som går an å bruke som "lekerom". Mange muligheter, det trenger ikke arrangeres hjemme 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #11 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi har ikke så stort hus og hadde sett for oss å invitere alle jentene i klassen (2.klasse). Det blir 10 jenter og det gikk liksom akkurat. Nå er det derimot bestemt på SU møte at alle barna i klassen skal invitere alle i hver bursdag. Altså 6 gutter og 10 jenter. Det blir 16 stk og jeg er litt overveldet. Har aldri hatt så mange personer hjemme hos oss før. 7-åringer er riktignok mindre i vekst, men de er ofte høyt og lavt og det kan være utfordrende å organisere i et lite hus😅 Er nesten litt vantro rundt at dette i det hele tatt er bestemt, men har ikke hørt noen klager. Kanskje noen tenker det samme men ikke tørr. Argumentet er å inkludert alle barna og forebygge mobbing. Veldig fin tankegang, men så lenge det er en logikk i hvem som blir invitert. Altså feks ALLE jentene og ALLE guttene. Så er det vel ikke ekskludering på samme måte? Begynner også å lure på om det er jeg som er litt uviten om hva som er vanlig å forvente i barnebursdager i dag. Da i starten av barneskolen. Hvor mange barn er det egentlig vanlig å ha i barnebursdager i dag egentlig? Her hadde vi 7 jenter på det meste mini gikk i bhg. 2 år utgikk som normalt pga Corona. Så dette ble en stor overgang. Hun er født i desember så utefeiring blir uaktuelt. Vi har heller ikke råd til å invitere 16 barn på Leos o.l Det har vel de færreste?! Tar gjerne i mot råd&tips😅 Anonymkode: d9dd2...ba4 Hva er logikken med å dele i jenter og gutter?Barn har venner uavhengig av kjønn. Må jo invitere de som barna leker med og trives med. Anonymkode: 84698...118 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #12 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Vi har ikke så stort hus og hadde sett for oss å invitere alle jentene i klassen (2.klasse). Det blir 10 jenter og det gikk liksom akkurat. Nå er det derimot bestemt på SU møte at alle barna i klassen skal invitere alle i hver bursdag. Altså 6 gutter og 10 jenter. Det blir 16 stk og jeg er litt overveldet. Har aldri hatt så mange personer hjemme hos oss før. 7-åringer er riktignok mindre i vekst, men de er ofte høyt og lavt og det kan være utfordrende å organisere i et lite hus😅 Er nesten litt vantro rundt at dette i det hele tatt er bestemt, men har ikke hørt noen klager. Kanskje noen tenker det samme men ikke tørr. Argumentet er å inkludert alle barna og forebygge mobbing. Veldig fin tankegang, men så lenge det er en logikk i hvem som blir invitert. Altså feks ALLE jentene og ALLE guttene. Så er det vel ikke ekskludering på samme måte? Begynner også å lure på om det er jeg som er litt uviten om hva som er vanlig å forvente i barnebursdager i dag. Da i starten av barneskolen. Hvor mange barn er det egentlig vanlig å ha i barnebursdager i dag egentlig? Her hadde vi 7 jenter på det meste mini gikk i bhg. 2 år utgikk som normalt pga Corona. Så dette ble en stor overgang. Hun er født i desember så utefeiring blir uaktuelt. Vi har heller ikke råd til å invitere 16 barn på Leos o.l Det har vel de færreste?! Tar gjerne i mot råd&tips😅 Anonymkode: d9dd2...ba4 her ber min kun de nærmeste, gjort det siden første klasse, og er bare 3-5 venner av 19 av samme kjønn i klassen Anonymkode: 3e638...a35 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #13 Skrevet 7. oktober 2022 Som flere sier, 16 er en normal mengde. Og siden det er desember vil jeg tro det ikke kommer så mange. Skjer alt for mye før jul. Snakker av egen erfaring både som novemberbarn og mor til førjulsbarn Anonymkode: 2a2f8...7f5 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #14 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hva er logikken med å dele i jenter og gutter?Barn har venner uavhengig av kjønn. Må jo invitere de som barna leker med og trives med. Anonymkode: 84698...118 For oss faller det på plass og hva man skal finne på. Vi har ikke plass til alle, ergo taler det mot bare jentene. Dersom det skal feires ute på en eller annen aktivitet så er det så dyrt at det ikke hadde latt seg gjøre å ha med alle. Ergo bare jentene. Jeg ser TS skriver at SU sier at alle skal inviteres. Dette kan du trygt se på som en anbefaling. Barnets egne ønsker og deres situasjon styrer hva dere bør gjøre. Men normen med alle av samme kjønn eller alle er et godt utgangspunkt i mine øyne. Det har aldri vært et problem at det gjøres på den måten. Så lenge de voksne normaliserer det og ikke begynner å klage så klager ikke barna heller Anonymkode: 0485f...e69 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #15 Skrevet 7. oktober 2022 Millimani skrev (20 timer siden): Å invitere hele klassen, eller bare alle av samme kjønn, skal være opp til dere. Er det vanskelig å ha bursdagen hjemme, så kan det være muligheter for å låne/leie lokaler. Slik det er i dag kan man ha bursdagsselskap på McDonald's i kombinasjon med meny derfra, man kan ha bade-bursdag med en liten dukkert i bassenget før eller etter, gårdsbursdag, i det hele tatt. Mange muligheter til å være et annet sted enn hjemme. Kanskje har dere to som foreldre et stort oppholdsrom på jobben hvor de kan kose seg med maten, i tillegg til et rom som går an å bruke som "lekerom". Mange muligheter, det trenger ikke arrangeres hjemme Alt dette koster penger per barn. Og bursdag på McDonalds? Har du bodd under en stein siden februar 2020? 😂 Anonymkode: 4fda5...80f
Millimani Skrevet 7. oktober 2022 #16 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Alt dette koster penger per barn. Og bursdag på McDonalds? Har du bodd under en stein siden februar 2020? 😂 Anonymkode: 4fda5...80f Her jeg bor er de forslagene jeg kom med veldig vanlige.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #17 Skrevet 7. oktober 2022 12 hours ago, AnonymBruker said: Alt dette koster penger per barn. Og bursdag på McDonalds? Har du bodd under en stein siden februar 2020? 😂 Anonymkode: 4fda5...80f Hva er feil med bursdag på macern? Det er ikke koronarestriksjoner nå Anonymkode: 2a2f8...7f5 1
Toyah Skrevet 7. oktober 2022 #18 Skrevet 7. oktober 2022 Har du Mc Donalds i nærheten. Vet ikke hva det koster nå, da det er noen år siden vi feiret der sist. Men den gang ble jeg veldig overrasket over hvor rimelig det var. Vi har hatt alle i klassen her hjemme en gang og det ble med den ene gangen. SU/FAU får si hva de vil. Vi forholder oss til alle av samme kjønn. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå