Gå til innhold

Et lite kattespørsmål

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på en liten ting som jeg ikke klarer å finne ut av i mine bøker. Hannkatten min har av og til en tendens til å skrape rundt matbollen sin. Han gjør slik med labbene som en katt gjør når man nettopp har vært på toalettet. Han tar noen labbeslag rundt matbollen sin så går han videre. Hvorfor gjør han dette? Er det noen som vet.

Har mange kattebøker og har lest mye litteratur omkring katter, men finner ikke denne type atferd beskrevet. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje han "graver ned" maten for å ha forsyninger til senere?

Det er jo en kjent adferd fra hundeverden.

Vibeke  :briller:

Takk for respons Vibeke.

Det står alltid mat fremme til dem og det har det alltid gjort. Men det trenger jo ikke bety at instinktene ikke kommer frem. Trodde kanskje det kunne være noe "galt", men det er det kanskje ikke. Vel vel, jeg observerer, tenker, fundere og av og til "bekymrer" meg som den hønemora jeg er. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikkel har nok godt kontakt med urkatten i seg  :wink:

:ler2: Håper det, nå ligger han bak en madrass på vakt etter den lilla "faikemusa" jeg har laget. :ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har katten din gjort dette alltid? Eller henger det sammen med at du f.eks. har gått over til annen type kattemat?

Jeg kjøpte en gang boksemat til katten vår. Han er vant med tørrfor (199 kroner for 3 kg, takk...) men jeg tenkte "forandring fryder" og skulle glede ham...

Jeg gravde litt av innholdet ut på et fat, og satte foran ham. Pus ville ikke ha denne maten, han bare snuste på den. Deretter snudde han seg bort, og skrapte i golvet - som katter gjør etter de har gjort fra seg og skal grave over. Dette gjentok seg; han snuste, snudde seg og klorte på golvet. Han bare fortsatte og fortsatte med denne merkelige atferden; det så ganske snodig ut!

Min konklusjon på dette, var at maten luktet så ubehagelig at han ikke bare nektet å spise den, han prøvde til og med å grave den ned!

Ellers er det jo vanlig at katter klorer på møbler etc. Dette gjør de visstnok ikke bare for å markere revir, men det skal visst være et uttrykk for at katten har det godt og trives. Om jeg ikke husker helt feil, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:P

Alle katter har " duftkjertler" under potene.

Det er for å markere at denne matplassene er min........ :blunke:

De fleste tror også at kattene kvesser klørne på møbler osv. Men det er for markere sin duft.

I kinnene har de også en sånn duftkjertel.

Så når katten stryker kinnet langs leggen din er det også for å legge igjen sin duft.

Hilsen en med tre kloke katter. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Missuganda

Her var det mange teorier på denne spesielle atferden. Men, vet noen om noe aktuell litteratur på akkurat dette. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...