Gå til innhold

Relasjon med mann med utrygg tilknytning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi begge er godt voksne og han har aldri vært i et forhold. Jeg har vært i flere langvarige hvor det siste forholdet inkluderte psykisk mishandling. Jeg var påvirket av dette da jeg traff denne veldig emosjonelt utilgjengelige mannen. Årene gikk og vi utviklet et nært og tett vennskap før det til slutt ble noe seksuelt mellom oss. 
Jeg innser jo såklart at mine egne issues påvirket situasjonen og gjorde at jeg antakelig fikk følelser der jeg ikke burde. Til slutt gikk jeg likevel lei av at det aldri kom noe videre. Dette merker han og prøver hardere og gir mer. 
spørsmålet er; Er innsatsen nå midlertidig for å få meg dit jeg var? Eller innser han at ting er verdt å jobbe mer for?

Jeg har ikke spesielt lyst å være fullstendig idiot og gi etter for fjas. Men det er en balanse mellom å være iskald og på kompromiss siden også. Erfaringsmessig kan vel neppe unnvikende mennesker snu? 
(merk; vi er godt voksne, ingen etableringsfase på gang eller utsikter om barn, det er altfor sent biologisk, man kan kanskje se igjennom fingrene med litt om vennskapet er bra da eller??)

Anonymkode: 5926b...608

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Erfaringsmessig kan vel neppe unnvikende mennesker snu? 

Klart de kan, men de må ville det selv og jobbe hardt for det.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

kan kanskje se igjennom fingrene med litt om vennskapet er bra da eller??

Er ikke vennskapet bra?

Klart man har litt andre hensyn å ta som voksen, særlig når man ikke har barn eller vil ha barn.

Anonymkode: d824d...625

• Liker 1
Skrevet

Du bør gjenkjenne ditt mønster om at tidligere usunne relasjoner får deg til å velge nok en usunn relasjon. Det er lettere å gå for en emosjonelt utilgjengelig mann fordi man innbiller seg at man ikke blir såret fordi man aldri får han helt og holdent uansett og dermed slipper å være sårbar men det er bare å bedra seg selv å tro på den illisjonen/forsvarsmekanismen. Såklart blir du såret og det han holder på med er hot and cold spill, akuratt som dine andre psykisk mishandlede partnere. Dette skaper avhengighet , håp og traumebånd og ditt mønster med traumebånd til sånne menn fra før gjør at du ikke gjenkjenner at det skjer igjen. Å lære dette i terapi var en øyeåpner for meg og jeg håper det kan hjelpe deg så du bryter båndet med denne mannen og lærer deg å gjenkjenne usunne mønstre i både deg selv og i potensielle partnere slik at du kan navigere bedre og få sunne forhold i fremtiden❤️

Anonymkode: a2225...e49

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du bør gjenkjenne ditt mønster om at tidligere usunne relasjoner får deg til å velge nok en usunn relasjon. Det er lettere å gå for en emosjonelt utilgjengelig mann fordi man innbiller seg at man ikke blir såret fordi man aldri får han helt og holdent uansett og dermed slipper å være sårbar men det er bare å bedra seg selv å tro på den illisjonen/forsvarsmekanismen. Såklart blir du såret og det han holder på med er hot and cold spill, akuratt som dine andre psykisk mishandlede partnere. Dette skaper avhengighet , håp og traumebånd og ditt mønster med traumebånd til sånne menn fra før gjør at du ikke gjenkjenner at det skjer igjen. Å lære dette i terapi var en øyeåpner for meg og jeg håper det kan hjelpe deg så du bryter båndet med denne mannen og lærer deg å gjenkjenne usunne mønstre i både deg selv og i potensielle partnere slik at du kan navigere bedre og få sunne forhold i fremtiden❤️

PS dette mønsteret og forsvarsmekanismen er som regel helt ubevisst og ikke sånn at man bevisst tenker at man skal gå for en emosjonelt utilgjengelig person.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Klart de kan, men de må ville det selv og jobbe hardt for det.

Er ikke vennskapet bra?

Klart man har litt andre hensyn å ta som voksen, særlig når man ikke har barn eller vil ha barn.

Jo, altså selve delen om å starte familie er ute av ligningen. Jeg har barn. Men, likevel, selv om må det fingere

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må sies at det kun har vært én tidligere partner som har vært psykisk ustabil. Så om det er et mønster kan jeg ikke si at det er. Bortsett ifra det har du rett, en partner som er koko er nok mer enn nok til å lage traumer. Men når det er sagt; alderen og den pragmatiske «det er ikke såå farlig» holdningen spiller også litt inn…

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er innsatsen nå midlertidig for å få meg dit jeg var? Eller innser han at ting er verdt å jobbe mer for?

Han høres ikke akkurat ut som en mann som sjonglerer damene…

Jeg tipper det siste er det som gjelder. Still bare krav til hva han må gjøre hvis han vil at en relasjon skal fungere. 

Skrevet

Du kjenner han jo godt, hva sier han, er han åpen og har innsikt i egne følelser?

Anonymkode: 69ea0...eef

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Må sies at det kun har vært én tidligere partner som har vært psykisk ustabil. Så om det er et mønster kan jeg ikke si at det er. Bortsett ifra det har du rett, en partner som er koko er nok mer enn nok til å lage traumer. Men når det er sagt; alderen og den pragmatiske «det er ikke såå farlig» holdningen spiller også litt inn…

Med mønster mener jeg fra barndommen og som har ført til at du ikke tar de røde flaggene på alvor og settles for less. Ett psykisk voldelig forhold preger en også mye. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Han høres ikke akkurat ut som en mann som sjonglerer damene…

Jeg tipper det siste er det som gjelder. Still bare krav til hva han må gjøre hvis han vil at en relasjon skal fungere. 

Nei. Han er ikke typen til å sjonglere damer. Han er for usikker og nervøs. Stille krav gjør jeg, og han svarer verbalt fint og reflektert nok på dem. Men det skjedde ikke nok i handling etter tydelige beskjeder. Det var det jeg gikk grundig lei og oppgitt av. Så nå som han merker at jeg er lei prøver han å ta seg sammen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Med mønster mener jeg fra barndommen og som har ført til at du ikke tar de røde flaggene på alvor og settles for less. Ett psykisk voldelig forhold preger en også mye. 

Jeg forstår at du konkluderer slik. Men akkurat dette tilfellet var mer komplisert enn barndomstraumer (ikke at det er ukomplisert, mener at det var mange flere faktorer enn akkurat det som spilte inn). Jeg blir ikke psykisk mishandlet heller av denne mannen som jeg omtaler i HI, han er aldri slem. Hans unnvikenhet er basert på egne traumer og usikkerheter. Dette forstår jeg og har derfor vært tålmodig, også fordi behovet for et veldig seriøst etablert forhold i min alder og omstendigheter er lav. Men jeg trenger likevel mer enn det han gir hvis dette skal være en relasjon med sex og følelser involvert. Rett og slett fordi mine følelser forsvinner uten den innsatsen. Det er det som har skjedd nå, som han merker og prøver å vinne meg tilbake ved å oppfylle de kravene jeg tidligere stilte. Dette er en relasjon som ble basert på et nært vennskap, så vennskapet vil alltid være der uansett. 
han er redd for å bli avvist, så jeg vurderte om innsatsen kom grunnet den angsten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...