Smørblomsten Skrevet 30. november 2005 #1 Skrevet 30. november 2005 Kjøpte bruktbil av privatperson for 3 mnd siden. Nå oppdager jeg (som vinteren har kommet) at innsiden av frontruta fryser til is! Sånn skal det iflg bilkyndige ikke være på en 2003-modell. Jeg vet at frontruta ble byttet ut, men den er nok ikke festet ordentlig og det kommer dermed fukt inn... Har jeg noen rettigheter og kan kreve dette utbedret av tidligere eier? Eller må jeg bare finne meg i en sånn 'skjult mangel' som oppdages i ettertid, siden bilen ble kjøpt 'som den er'?
Gjest Dalwhinnie Skrevet 30. november 2005 #2 Skrevet 30. november 2005 Ved privatkjøp stiller du dessverre svakt i slike situasjoner.
Eliza Doalot Skrevet 30. november 2005 #3 Skrevet 30. november 2005 Du har vel lite å stille opp med i forhold til tidligere eier, men er det en mulighet til å rette en klage til den som skiftet ruta? De har vel gjort en dårlig jobb?
Smørblomsten Skrevet 30. november 2005 Forfatter #4 Skrevet 30. november 2005 Du har vel lite å stille opp med i forhold til tidligere eier, men er det en mulighet til å rette en klage til den som skiftet ruta? De har vel gjort en dårlig jobb? ← Du sier noe der ja...men tidligere eier ER bilmekaniker og har gjort det selv, PÅ SIN ARBEIDSPLASS som er et autorisert merkeverksted! Så lurer veldig
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2005 #5 Skrevet 30. november 2005 Du sier noe der ja...men tidligere eier ER bilmekaniker og har gjort det selv, PÅ SIN ARBEIDSPLASS som er et autorisert merkeverksted! Så lurer veldig ← På verkstedet som privatperson ja,en det blir noe annet enn om verkstedet hadde jobben. Hvorfor ie ta kontakt med selger. Kan jo hende han er velvillig ?
Eliza Doalot Skrevet 30. november 2005 #6 Skrevet 30. november 2005 Du sier noe der ja...men tidligere eier ER bilmekaniker og har gjort det selv, PÅ SIN ARBEIDSPLASS som er et autorisert merkeverksted! Så lurer veldig ← Da ville jeg prøvd meg mot han. Kan ikke helt skjønne hvordan han kan lure seg unna et ansvar der. Du fikk vel beskjed om at utskiftingen var gjort av en fagperson, og da bør jo jobben være deretter. Selvom det er tidligere eier, som er bilmekaniker, som har gjort det? Uansett vil det jo være fryktelig dårlig reklame for han å ikke utbedre feilen...
Gjest Varg-Menja Skrevet 30. november 2005 #7 Skrevet 30. november 2005 Privatpersoner er egentlig pliktige til å følge opp slike ting, selv om man som kjøper står svakere enn mot ett firma, som jo gir garanti osv. Men prøv å snakk med han, dersom han jobber med dette kan han kanskje hjelpe deg å ordne det på rimeligste måte om ikke annet. Dersom du vet hvor han bor/jobber fungerer det ofte å henge på han lenge nok til at han blir lei av deg og gjør noe med saken.
Chiquita Skrevet 30. november 2005 #8 Skrevet 30. november 2005 Kjøpsloven gjelder jo også ved privatkjøp - finles litt i den du
Gjest Dalwhinnie Skrevet 30. november 2005 #9 Skrevet 30. november 2005 Kjøpsloven gjelder jo også ved privatkjøp - finles litt i den du ← Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke ved kjøp fra privatpersoner. Utdrag: § 1. Alminnelig virkeområde Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov. Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet. Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Smørblomsten Skrevet 30. november 2005 Forfatter #10 Skrevet 30. november 2005 Da ville jeg prøvd meg mot han. Kan ikke helt skjønne hvordan han kan lure seg unna et ansvar der. Du fikk vel beskjed om at utskiftingen var gjort av en fagperson, og da bør jo jobben være deretter. Selvom det er tidligere eier, som er bilmekaniker, som har gjort det? Uansett vil det jo være fryktelig dårlig reklame for han å ikke utbedre feilen... ← Ja, han jobber jo som mekaniker på verkstedet, men har fikset det på fritiden med tilgang til verkstedet...Likevel bør jobben være gjort ordentlig synes jeg. Derimot kom jeg til å tenke på at bilen fortsatt har 1 år igjen av garantien, så kanskje jeg skal stikke innom selve verkstedet istf å ta det med selger!?!?
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2005 #11 Skrevet 1. desember 2005 Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke ved kjøp fra privatpersoner. Utdrag: § 1. Alminnelig virkeområde Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov. Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet. Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. ← Riktig, men kjøpsloven gjelder jo uansett! Selsvsagt har du et krav mot selger, men det kommer til å bli dyrt og tidkrevende å prøve å gå til sak mot han. Spør han om utbedring, men kommer du ingen vei er det kanskje like lett å bare skifte selv.
Smørblomsten Skrevet 1. desember 2005 Forfatter #12 Skrevet 1. desember 2005 Steike så dårlig service merkeverkstedet utøver "Hva mener du VI skal gjøre med det da?" var svaret vi fikk når vi tok en tlf og forklarte problemet og at garantien ikke har gått ut enda. Har snakket med kompis som jobber i bransjen, og han sa at de ofte oppfører seg sånn fordi de ikke tjener noe på å reparere ting ved garanti-saker. Vi som kunder med ny bil hvor garantien ikke har utløpt har visst krav på utbedring...
Gjest Varg-Menja Skrevet 2. desember 2005 #13 Skrevet 2. desember 2005 Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke ved kjøp fra privatpersoner. Utdrag: ← Men her var det da uansett snakk om kjøpsloven...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå