AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #1 Skrevet 5. oktober 2022 Jeg lurer på om det å lese for barnet har mye å si for språket? Hørte en i barnehagen som er like gammel som barnet mitt hadde veldig mye bedre språk. Vi snakker mye med barnet vårt, forklarer og forteller, men ikke vært så flinke til å lese. Vi ser mye i bøker og forteller om det vi ser, men hun er ikke så interressert i å høre på at vi leser. Anonymkode: 6616d...ab9
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #2 Skrevet 5. oktober 2022 Ja, det er bra, men det holder å gjøre som du gjør,så kommer lesingen etterhvert. Du trener på kommunikasjon og konsentrasjon. Det vil alltid være store individuelle forskjeller når de er små så ingen vits å sammenligne. Selv søsken har kan ha vidt forskjellig språkutvikling Anonymkode: c5030...764 2 1
Daria Skrevet 5. oktober 2022 #3 Skrevet 5. oktober 2022 Å lese for og med barna - gjerne rim og regler når de er små - og lære dem i å bli glad i bøker er noe av det beste du kan gjøre for språkutvikling og -forståelse. 15 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #4 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg lurer på om det å lese for barnet har mye å si for språket? Hørte en i barnehagen som er like gammel som barnet mitt hadde veldig mye bedre språk. Vi snakker mye med barnet vårt, forklarer og forteller, men ikke vært så flinke til å lese. Vi ser mye i bøker og forteller om det vi ser, men hun er ikke så interressert i å høre på at vi leser. Anonymkode: 6616d...ab9 Hvor gammelt er barnet da? Anonymkode: 9f85b...e99
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #5 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvor gammelt er barnet da? Anonymkode: 9f85b...e99 Barnet er to år gammelt. Hun prater ok i lange setninger, men hører på de andre at dem ligger litt foran henne. Anonymkode: 6616d...ab9
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #6 Skrevet 5. oktober 2022 Har utdanning innen språkvitenskap, og forskning sier definitivt at verdien av å lese for og sammen med barna er enorm. I tillegg er det også veldig bra å ha bokhyller og bøker tilgjengelig, og at barn gjennom oppveksten blir utsatt for tekst. Det er ikke slik at dette kun skal skje på skolen. Også viktig at barna observerer foreldre og andre voksne lese (bok, aviser, etc). Anonymkode: 4ab31...d81 7
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #7 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Barnet er to år gammelt. Hun prater ok i lange setninger, men hører på de andre at dem ligger litt foran henne. Anonymkode: 6616d...ab9 To år er vel litt i yngste laget for å bekymre seg for sånne ting? Anonymkode: c84dd...590
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #8 Skrevet 5. oktober 2022 Barn er ulike, også når det kommer til språkutvikling. Kanskje ditt barn satser på andre fronter? Min nevø kunne sykle før han var 3, men snakket lite. Som 2.5-åring satte han sammen to ord bare, som "Jeg spise". Mitt barn sa sitt første ord 8 mnd gammel, og snakket i lange setninger 18 mnd gammel, men syklet ikke før hun var 7. Jeg og svigerinne min har nok lest like mye for barna våre. Men, generelt gir mye lesing større vokabular. Min nå 8-åring spurte meg her om dagen hva Pythagoras læresetning er, hun har hørt på Knerten og Lillebror. Anonymkode: e27c5...38a 2
Regnbuefisk Skrevet 5. oktober 2022 #9 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Barnet er to år gammelt. Hun prater ok i lange setninger, men hører på de andre at dem ligger litt foran henne. Anonymkode: 6616d...ab9 Helt greit at en to-åring ikke har helt roen eller interessen til å høre på en fortelling. Det kommer Synes det høres ut som dere gjør en kjempegod jobb mtp språk. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #10 Skrevet 5. oktober 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: To år er vel litt i yngste laget for å bekymre seg for sånne ting? Anonymkode: c84dd...590 To år er et perfekt tidspunkt å «bekymre» seg for sånne ting. Lesing har stor betydning for utvikling av ordforråd. Gjennom bøker møter man ord og uttrykk man ikke møter i hverdagen. Begynn å lese bøker, og fortsett slik du har gjort til nå så vil barnet ditt få det beste utgangspunktet for å utvikle språk😊Ha som vane å lese før legging for eksempel. Om barnet ikke liker å «lese» bøker finnes det mange fine vrimlebøker som også bygger opp begrepsforståelsen. Anonymkode: 16091...187 6 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #11 Skrevet 5. oktober 2022 Ja, lesing er viktig for språkutvikling og senere skolegang. Lest mye for våre og de har vært tidlig ute med språk og scoret høyt på språk test. Det handler nok ikke bare om lesing, men uansett viktig. Her er det nok også genetisk (jeg var også tidlig ute) og gode evner hos barna (utredet for ADHD, men hadde «bare» gode evner) Anonymkode: 38bdb...6e7 3 1
Sheik Skrevet 5. oktober 2022 #12 Skrevet 5. oktober 2022 Mitt barn hatet bøker fram til hun ble 6 år. Da begynte hun å få interesser for historier. Det er fint å lese bøker, men noen barn lærer mer av å se/bli forklart ting til. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #13 Skrevet 5. oktober 2022 Lesing er kjempebra! Men! Ikke alle toåringer har roen til å sitte å høre på lengre tekster. At dere peker mer og forteller hva dere ser, hva katten sier osv er alfa og omega. Samtidig tror jeg ikke det har noen sammenheng mellom godt språk og hvor mye en forelder leser dersom det er normal omsorg i hjemmet. Mitt første barn snakket tidlig og har hele tiden hatt et ganske godt vokabular, hun har vært middels interessert i bøker. Min andre elsker bøker og elsker å bli lest for, bla i dem og høre meg fortelle om alle bildene. Han sier kun mamma, is og hadet 😅 Anonymkode: b4863...d8d 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #14 Skrevet 5. oktober 2022 Lesing er veldig bra, men ikke bare hvilken som helst lesing, hvis man deltar aktivt, forklarer ukjente ord og utrykk, samt oppfordrer barnet til å gjøre frempek er det noe av det viktigste man kan gjøre for språket. Anonymkode: 3186f...833 3 1 1
Anonym9887 Skrevet 5. oktober 2022 #15 Skrevet 5. oktober 2022 https://forskning.no/barn-og-ungdom-litteratur-partner/15-minutters-hoytlesning-er-nok-til-a-gjore-underverker-for-ordforradet-til-barna/2050587 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #16 Skrevet 6. oktober 2022 Booste språket… Kanskje trenger du litt utvikling selv og. Anonymkode: 406f9...14c 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #17 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg lurer på om det å lese for barnet har mye å si for språket? Hørte en i barnehagen som er like gammel som barnet mitt hadde veldig mye bedre språk. Vi snakker mye med barnet vårt, forklarer og forteller, men ikke vært så flinke til å lese. Vi ser mye i bøker og forteller om det vi ser, men hun er ikke så interressert i å høre på at vi leser. Anonymkode: 6616d...ab9 Det var ikke mi heller når hun var to. Nå, ett år senere, leser vi ei hel bok på sengekanten hver kveld 🙂 Anonymkode: 59431...13e 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #18 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Booste språket… Kanskje trenger du litt utvikling selv og. Anonymkode: 406f9...14c Det gjør jeg! Ble ikke lest så mye for jeg heller.. Jeg ble utsatt for grov omsorgssvikt når jeg var liten, derfor har jeg brukt mye tid på å lære meg det jeg kan. Har vært opptatt av at mine barn ikke skal måtte gå igjennom det samme som meg, så tusen takk for at du ville påpeke det og ikke svare på det jeg spurte om! Skal ta det til meg 😊 Anonymkode: 6616d...ab9 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #19 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har utdanning innen språkvitenskap, og forskning sier definitivt at verdien av å lese for og sammen med barna er enorm. I tillegg er det også veldig bra å ha bokhyller og bøker tilgjengelig, og at barn gjennom oppveksten blir utsatt for tekst. Det er ikke slik at dette kun skal skje på skolen. Også viktig at barna observerer foreldre og andre voksne lese (bok, aviser, etc). Anonymkode: 4ab31...d81 Jeg er en lesehest og hadde trua! Alltid lest mye, huset fullt av bøker, barnet elsket å bli lest for. Hver kveld lest høyt for! Leste selv, men ble aldri lesehest som meg. Med tenåra forsvant interessen helt, mobil og tv er enklere tilgjengelig historiefortelling. Men lærte seg å skrive ganske bra, ord kommer lett. Anonymkode: 1543a...8ec 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå