AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #1 Skrevet 5. oktober 2022 Vekta bare øker og øker, og nå veier jeg 78 kilo fordelt på 165 cm. Full av vann og fettvalker. Skal begynne å trene i neste uka, men det er ofte vanskelig å komme seg på treningssenter fordi jeg har fire barn. Hormonbildet er komplisert, jeg har både lavt stoffskifte og for mye testosteron i kroppen. Gikk ytterligere i vekt etter oppstart av Levaxin, så vurderer å droppe det igjen (det samme skjedde sist - vekta økte og økte). Etter de to eldste barna veide jeg 54 kilo. Har vært sylslank store deler av livet. Etter at de to siste barna kom, økte vekta til 61 kilo - fortsatt helt greit og innenfor. De tre siste årene økte vekta altså fra 61 til 78 kilo, uten at jeg endret kosthold eller treningsvaner. Så jeg er egentlig rådvill. Har prøvd forskjellige opplegg, og ingenting har fungert. Lavkarbo medfører kraftig daglig hodepine, slapphet og så store konsentrasjonsvansker at jeg ikke fungerer i jobb. Periodisk faste medfører at jeg er konstant sulten, slapp (holdt på å sovne bak rattet et par ganger, sovnet på møtene på jobb osv) og tenker på mat HELE tiden. Ingen av disse metodene førte til noe særlig vektnedgang, det gikk så forbanna sakte (a la 1 kilo ned i måneden). Legen har konstatert at jeg har sykt lav forbrenning. Han har faktisk ikke sett noe lignende noen gang. Det skyldes mest sannsynlig det overskytende testosteronet kombinert med astmamedisin (kortison) og lavt stoffskifte. Han sier at det eneste som mest sannsynlig vil fungere, er veldig lavt kaloriinntak kombinert med daglig trening, og da snakker vi om kondisjontrening. Jeg vil gjerne høre deres hete tips - hva har fungert for dere med vanskelig helsebilde og VELDIG lav forbrenning? Anonymkode: 08bb9...7eb
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #2 Skrevet 5. oktober 2022 Jeg har kun lav forbrenning og det eneste som har fungert er å telle kalorier og trene 5 ganger i uken,styrke kombinert med kondisjon. Har selv 3 barn og det er vanskelig å få til logistikken men jeg har innsett at jeg må prioritere helsen min og da lager jeg tid til trening. Anonymkode: 0c72c...7a4 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #3 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har kun lav forbrenning og det eneste som har fungert er å telle kalorier og trene 5 ganger i uken,styrke kombinert med kondisjon. Har selv 3 barn og det er vanskelig å få til logistikken men jeg har innsett at jeg må prioritere helsen min og da lager jeg tid til trening. Anonymkode: 0c72c...7a4 Bruker du noe app for kaloritelling? Jeg prøvde meg på Lifesum, og det har for så vidt fungert, så kan gjerne prøve igjen. Her er jeg alene med barna mandag-torsdag, så det er så å si umulig å få trent de dagene. Anonymkode: 08bb9...7eb
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #4 Skrevet 5. oktober 2022 Mysimba? Jeg har gått ned fra 86 til 73 med det. Forsetter å gå nedover. Trening hjelper i hvert fall kun minimalt på vektnedgang, noen legger faktisk på seg fordi apetitten øker når man trener. Anonymkode: 36b90...2de 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #5 Skrevet 5. oktober 2022 (Jeg har forrtvrig også lavt stoffskifte og en forbrenning som ikke tåler sukker eller karbo særlig bra...) Anonymkode: 36b90...2de
Enkefrue Skrevet 5. oktober 2022 #6 Skrevet 5. oktober 2022 Gikk ned fra 75 til nå 60 kg. Har brukt roede appen. Spist magert men kost meg i helg. Alltid mett og teller kaloriene. Må forbrenne mere enn man spiser. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #7 Skrevet 5. oktober 2022 Ozempic hjalp meg ned 20 kilo. Mistet lysten på ALT av godteri og småspising. Lavere matlyst og vekta gikk radig nedover. Etterhvert måtte jeg slutte med det, det begynte nesten å «skrangle» i skjellettet da jeg beveget meg. ( Vil si jeg ble veldig tynn) Tok en sprøyte i uka og alltid på en fredag så helgen var totalt utelukket for all usunn mat. Anonymkode: 648e5...02d
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #8 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bruker du noe app for kaloritelling? Jeg prøvde meg på Lifesum, og det har for så vidt fungert, så kan gjerne prøve igjen. Her er jeg alene med barna mandag-torsdag, så det er så å si umulig å få trent de dagene. Anonymkode: 08bb9...7eb Bruker også lifesum. Spiser veldig proteinrik mat. Føler at etter den tredje så går jeg veeeldig sakte ned i vekt. Veldig irriterende. Er nede på 62 kg nå. Målvekt er 58 så ikke så veldig mye igjen. Men skal fortsette å trene for å vedlikeholde. Anonymkode: 0c72c...7a4 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #10 Skrevet 5. oktober 2022 Hvorfor vente helt til neste uke med å trene? Om du ikke vil spise deg slankere så må aktivitetsnivået opp, og det ganske mye om du vil ned i vekt. Kanskje 1-2 timer hver dag. Kan du ta med ungene ut så dere kan være aktive sammen kanskje? Eller ta fri fra jobb så du får trent skikkelig. Anonymkode: abb13...c63
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #11 Skrevet 5. oktober 2022 Spis nok proteiner, og ikke småspis mellom måltidene. Kaloritelling i tillegg. Jeg har i hvert fall lært at jeg må spise nok og ikke drive med miniporsjoner. Det fører til at jeg overspiser usunne ting fordi kroppen higer etter noe som øker blodsukkeret kjapt. Heller spise nok når jeg spiser, så jeg ikke går rundt og er sulten. Anonymkode: 963df...226 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #12 Skrevet 5. oktober 2022 be legen din vurdere deg for oppstart av ozempic for å få fart på sakene, det den gjør er å kicke inn når du spiser og blodsukkeret stiger, dersom du i tillegg beveger deg mer, trenger ikke være trening på helsestudio, kan være nok å ta med ungene ut og gå hver dag vil du garantert merke forskjell, så når du har kommet ned i en akseptabel vekt kan du ved hjelp av kosthold og mosjon (kalorier inn lavere enn forbrenning) holde vekten, men det fordrer en endring i forhold til hva du putter inn - noe ozempic hjelper deg med fordi du ikke er fysen overhode mens du tar medisinen.. Anonymkode: cf88d...039
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #13 Skrevet 5. oktober 2022 Og trening er ikke viktig for vektnedgang, det er godt for kropp og psyke. Jeg har imidlertid ikke trent når jeg har gått ned mye, fordi jeg blir så mye mer sulten når jeg trener. Og da er det fort gjort å spise for mye. Anonymkode: 963df...226 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #14 Skrevet 6. oktober 2022 Dere som foreslår Ozempic: Er det ikke sånn at man må han enten diabetes og/eller en veldig høy BMI for å få den på blå resept? TS har jo ikke noen særlig høy BMI og hun nevner ikke noe om diabetes heller. Jeg går på Saxenda, men det er fordi jeg hadde begynnende diabetes og veldig høy BMI. Da fikk jeg den på blå resept. Hadde aldri hatt råd til den uten det. Anonymkode: dec16...d09 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #15 Skrevet 6. oktober 2022 Spis litt mindre. Så enkelt er det faktisk.. Vanskelig å gjennomføre, men enkelt i teorien. Trenger ikke noe fancy dietter og pes og styr. Anonymkode: fa639...0b9
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #16 Skrevet 6. oktober 2022 Ozempic. Legen må ville skrive det ut, og du må betale det selv så lenge du ikke har diabetes 2. En sprøyte koster 1190kr og varer i 4 uker. Det er en sprøyte som du setter i buken en gang i uka. Den demper sultfølelsen, og forsinker tømmingen av magesekken. Det var legen som foreslo det - jeg har brukt det i 4 uker og det fungerer. Anonymkode: 105b2...24d
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #17 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere som foreslår Ozempic: Er det ikke sånn at man må han enten diabetes og/eller en veldig høy BMI for å få den på blå resept? TS har jo ikke noen særlig høy BMI og hun nevner ikke noe om diabetes heller. Jeg går på Saxenda, men det er fordi jeg hadde begynnende diabetes og veldig høy BMI. Da fikk jeg den på blå resept. Hadde aldri hatt råd til den uten det. Anonymkode: dec16...d09 Ozempic er kun godkjent på blå resept for de med diabetes 2. Alle andre må betale selv. Om man ikke får dekt Saxenda - så er Ozempic et mye rimeligere alternativ. Anonymkode: 105b2...24d 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #18 Skrevet 6. oktober 2022 Øke kjøttinntaket og senke inntaket av resten! Og kutte sukker og snacks. Anonymkode: fdfad...f06 7 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #19 Skrevet 7. oktober 2022 Gikk ned 17 kg fra januar til juni ved hjelp av Mysimba. Anonymkode: 20306...a67
n_97 Skrevet 7. oktober 2022 #20 Skrevet 7. oktober 2022 Prøv My fitnesspal appen. Ellers er det bare å telle hver eneste kalori og logge ALT du putter i munnen. Du får en grei milligramsvekt for et par hundrelapper. Jeg har samme problem som deg, to legespesialister mener vektøkningen kommer av en medisin jeg begynte på. Jeg veide opp hvor mye margarin jeg hadde på brødet, hvor mye olje jeg bruke i wok osv. Kuttet 15 kalorier her, 15 der. Også er det utrolig mye kalorier i sjokolade, den lille sjokoladen jeg litt for ofte kjøpte på butikken fikk kaloribudsjettet til å sprekke så det suste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå