Gå til innhold

9 og 7 åring alene

Fremhevede innlegg

Skrevet

10 min- 3 timer på det meste mente jeg 😅 hun er 9 

Anonymkode: d9365...ccf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

for meg er ikke dette OK, jeg syns ikke en "på ni, snart ti år" skal ha ansvar for et mindre søsken på denne måten mens de sover / på nattestid. Jeg syns ikke det er OK med "naboen hører etter de" heller - men jeg er jo en gedigen hønemor.. 

Anonymkode: bbb5b...08b

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker det er greit.

Anonymkode: 2f3ac...b3a

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Regner med at de har en tlf de kan ringe med hvis de blir usikkre? Helt innafor.

Her sitter ungene med headsett på seg daglig. De hadde aldri hørt brannalarmen pga det. Så at barn ikke våkner av brannalarm på natta blir feil.

Anonymkode: 89c05...566

Dette er total feilslutning. Et våkent barn med headset vil merke en brann med sine andre sanser (lukt og syn). Et sovende barn vil dø.

• Liker 1
Skrevet

Vi startet ikke med å forlate dem alene på kvelden før eldste var gammel nok til å sitte oppe til vi kom hjem

Anonymkode: 0aec7...97a

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke barn, men jeg synes ikke dette er greit. Ikke på kvelden, mens foreldrene er ikke-kjørbare en annen plass. 

Anonymkode: 75738...50d

• Liker 1
Skrevet

Vi bor så grisegrendt til, at den siste bussen går til et busstopp fem minutter unna. Vi har faktisk vurdert at mannen skulle hente meg på busstoppet mens barna sov. Men gjør det ikke da det oppleves for risikofylt. Å skulle ta taxi er svindyrt, og er vanskelig å få taxi ut hit vi bor. Aldri i livet om jeg står alene på noen av de nærmeste terminalene og bestiller taxi derfra, det er masse dopsalg og horeri/hallik her vi bor. Mine foreldre har hentet meg eller mannen noen ganger, men vi kan liksom ikke basere oss på dem heller. Så vi har landet på å flytte mer sentralt. Våre venner bor ikke her ute på landet.

Anonymkode: 90d80...d60

Skrevet

Dette er greit! De er ikke for små. Herregud…. Overbeskyttelse kaller jeg det. 

Anonymkode: a41ba...4c8

• Liker 1
Skrevet

Jeg går mot strømmen og tenker det er greit. 7 og snart 10 år alene i 40 min mens de sover? 
Unger på den alderen går ofte ikke på sfo lenger og er da alene hjemme hver ettermiddag til foreldrene kommer hjem? Barn er da ofte uten tilsyn av foreldre/voksne i løpet av en vanlig dag.

Det verste som kan skje er brann eller en bilulykke. Noe som det er en svært liten sannsynlighet for. Viktig å drille barna i å komme seg ut om alarmen går (og greit å vite om barna faktisk våkner av en alarm-kanskje teste det ut på forhånd en grytidlig morgen?)

man kan også informere en slektning/nabo om at man drar ut og hvor lenge man blir borte. 

Ungene bør også vite hvem de skal ringe om de ikke får tak i mamma eller pappa.

Anonymkode: 65481...7e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg går mot strømmen og tenker det er greit. 7 og snart 10 år alene i 40 min mens de sover? 
Unger på den alderen går ofte ikke på sfo lenger og er da alene hjemme hver ettermiddag til foreldrene kommer hjem? Barn er da ofte uten tilsyn av foreldre/voksne i løpet av en vanlig dag.

Det verste som kan skje er brann eller en bilulykke. Noe som det er en svært liten sannsynlighet for. Viktig å drille barna i å komme seg ut om alarmen går (og greit å vite om barna faktisk våkner av en alarm-kanskje teste det ut på forhånd en grytidlig morgen?)

man kan også informere en slektning/nabo om at man drar ut og hvor lenge man blir borte. 

Det er stoooooor forskjell på å være alene hjemme på dag/ettermiddag og tidlig, tidlig kveld mens man fremdeles er våken og å være alene hjemme mens man sover! Det kan rett og slett ikke sammenlignes! Er man våken får man med seg mye, mye, mye mer enn når man sover! Og ting kan skje fort! Et hus kan bli overtent på veldig kort tid og bilen kan møte på noen ruspåvirkede sjåfører og frontkollidere... så nei, det er IKKE greit å forlate barn så lenge som det mens de sover!

Anonymkode: 7c40a...765

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er veldig stor forskjell på våken alene hjemme og sove alene hjemme

Anonymkode: 3618f...a91

• Liker 2
Skrevet

Nei, jeg har barn som er like gamle, hvis en av oss er ute på natta så tar vi taxi hjem . Tenker at det er mange år til vi kan gå fra de på natta. 

Anonymkode: dd828...523

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

To søsken, en syvåring og niåring (snart ti). Begge er trygge, selvstendige og vant til å være alene nå og da, typisk etter skoletid eller når det storhandles. Barna drilles jevnlig ifht brannvern, og blant annet det å ikke åpne døra for fremmede. Begge har telefon. 

Den ene forelderen er ute med venner en kveld og det inntas et glass vin eller tre. Ikke fyll, men heller ikke kjørbar. Den andre forelderen er hjemme med barna.

Rundt midnatt så drar hjemme-forelderen for å hente den andre. Barna vet på forhånd at dette skal skje på nevnte tidspunkt og den eldste får beskjed når forelderen drar. Eldste har da ansvar for yngste. Det er snakk om ca 40 min kjøretur om alt går som det skal. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 3dbe6...b26

Hadde aldri i livet gjort dette, nei. Foreldren som er ute, kan ta en taxi eller buss. Hvorfor tenker du at det er OK, å etterlate to så små barn midt på natten alene? 🤨

Anonymkode: 88fb0...78d

Skrevet

Nei! Stor forskjell på å være alene på dagtid og sovende i den alderen. Tenker primært på brann.

Skrevet

Jeg tenker også nei. Har selv barn i samme alder. Hva med å høre om en god nabo kan komme bort og sitte i huset mens den ene henter den andre? Jeg har gjort dette selv for en nabo.

Anonymkode: 10701...b15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...