Gå til innhold

9 og 7 åring alene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

To søsken, en syvåring og niåring (snart ti). Begge er trygge, selvstendige og vant til å være alene nå og da, typisk etter skoletid eller når det storhandles. Barna drilles jevnlig ifht brannvern, og blant annet det å ikke åpne døra for fremmede. Begge har telefon. 

Den ene forelderen er ute med venner en kveld og det inntas et glass vin eller tre. Ikke fyll, men heller ikke kjørbar. Den andre forelderen er hjemme med barna.

Rundt midnatt så drar hjemme-forelderen for å hente den andre. Barna vet på forhånd at dette skal skje på nevnte tidspunkt og den eldste får beskjed når forelderen drar. Eldste har da ansvar for yngste. Det er snakk om ca 40 min kjøretur om alt går som det skal. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 3dbe6...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke greit, her får den forelderen som er ute ta en taxi eller få andre til å hjelpe seg. Barn på 7 og 9 har vel lagt seg  på denne tiden og en drar ikke fra så små barn når de sover. Hva om det skjer en ulykke på veien? Da kan de være alene hjemme en hel natt og lenger om ingen av dere dukker opp

Anonymkode: 720a6...3f2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med barna sover. Da tenker jeg det ikke er greit. Har barn i samme aldersgruppe som ikke våkner av brannalarmen.

Anonymkode: 83607...c92

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Regner med barna sover. Da tenker jeg det ikke er greit. Har barn i samme aldersgruppe som ikke våkner av brannalarmen.

Så da er det greit å forlate dem sovende alene!? 😲😱

Anonymkode: 86282...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så da er det greit å forlate dem sovende alene!? 😲😱

Sier jo at det ikke er greit?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med at de har en tlf de kan ringe med hvis de blir usikkre? Helt innafor.

Her sitter ungene med headsett på seg daglig. De hadde aldri hørt brannalarmen pga det. Så at barn ikke våkner av brannalarm på natta blir feil.

Anonymkode: 89c05...566

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sier jo at det ikke er greit?

Aha, var litt kjapp der visst 🙈😄

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke greit. Her får ikke 12-åringen engang være alene når hun sover. Hun har vært barnevakt for yngre søsken på kveldstid noen ganger, men da tidlig på kvelden og er vi max 5 min unna (og hun er våken så lenge vi er borte).

Anonymkode: d27c4...501

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vekker 9 åringen rundt midnatt?? Føler at barna er mer ansvarlig enn de voksne her.

Anonymkode: 1bd69...a7b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke man  skal gå fra sovende barn på natta, forskjell på å være alene hjemme på dagtid og nattestid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det. Ikke med 12-åringen heller, når det er snakk om nattestid. 

Anonymkode: d3082...622

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Vi hadde noen runder med det samme da de to eldste var 11, og lillesøster 5. Da var det snakk om fire minutters kjøretid hver vei. Endte på at det ikke var ok om de store hadde lagt seg. For mye ansvar og noe kan skje på veien.

Anonymkode: ad135...686

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelper lite med telefon om det er snakk om 40min køyretur uansett. Mykje kan skje på 40 min, både i bilen og i heimen.. Syns det også er rart å skulle vekke 9åringen ved midnatt? Ikkje innafor!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom modenheten til eldste ungen er på plass går det helt fint. La han eller hun være våken. Har gjort det mange flere ganger her, bare stas for den eldste å gjøre det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min har vært mye alene hjemme i 10-åring-3 timer siden hun var rundt 6. men jeg vil ikke dra mens hun sover fordi det er veldig utrygt å våkne alene om natten. Samtidig er det bare dere som kjenner deres barn og vet hvordan de vil reagere om noe skulle skje. Jeg ville i så fall sørge for at de vet hvem de kan ringe på til feks hvis noe skjer med dere. 

Anonymkode: d9365...ccf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...