Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nøyaktig klokken 11.00 fredag 7. oktober går døren på Nobelinstituttet opp og komiteleder Berit Reiss-Andersen kommer ut med nyheten hele verden venter på: Da får vi vite hvem som mottar Nobels Fredspris 2022. 

Det er registrert 343 kandidater til Nobels Fredspris for 2022, hvorav 251 personer og 92 organisasjoner. 

Regimekritikerne Svetlana Tikhanovskaja fra Belarus og Aleksej Navalnyj fra Russland trekkes fram som favoritter til å motta årets fredspris. Hos bookmakerne er Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj en favoritt til å motta prisen. Fristen for å nominere kandidater utløp imidlertid 31. januar, altså en drøy måned før Russland invaderte Ukraina, så det er lite sannsynlig at han får prisen. (Dagsavisen)

...

Så hvem får fredsprisen i år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde vært gøy om det var Attenborough, men skulle ikke forundre meg om det var Thunberg, eller WHO 😣🙄

• Liker 1
Skrevet

Det blir iallfall interessant å se om de for en gangs skyld gir prisen til noen som faktisk jobber for fred, franfor å gjøre prisutdelingen til en eneste stor vits der det eneste formålet er å støtte opp under komiteens politiske synspunkter.

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Enda en tulling skrev (4 minutter siden):

Det blir iallfall interessant å se om de for en gangs skyld gir prisen til noen som faktisk jobber for fred, franfor å gjøre prisutdelingen til en eneste stor vits der det eneste formålet er å støtte opp under komiteens politiske synspunkter.

Enig

• Liker 2
Skrevet
Sweetheaven skrev (14 minutter siden):

Hadde vært gøy om det var Attenborough, men skulle ikke forundre meg om det var Thunberg, eller WHO 😣🙄

Herregud da spyr jeg 🤢🤮

(ikke av Attenborough😊)

• Liker 2
Skrevet

Synes ingen bør få den i år.

Det er ikke noe krav om at prisen må gis hvert år. Det har skjedd flere ganger siden prisen ble opprettet at ingen har fått, men en del år siden sist.

• Liker 3
Skrevet

Håper det blir meg.  Jeg har ikke gjort noe for å bidra til verken krig eller fred.

Hadde alle andre bidratt like lite så hadde det vært fred i verden 😀

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Sweetheaven skrev (På 5.10.2022 den 17.56):

Hvertfall ikke Thunberg. Da håper jeg på Attenborough. Var rart Zelensky ikke var innblandet. 

Skrevet
Stina234 skrev (Akkurat nå):

Håper det blir meg.  Jeg har ikke gjort noe for å bidra til verken krig eller fred.

Hadde alle andre bidratt like lite så hadde det vært fred i verden 😀

Hadde alle vært som dere damer, da hadde det garantert ikke vært krig. Våpen ville aldri vært oppfunnet i en slik verden.

Skrevet
7 hours ago, Made4u said:

Hadde alle vært som dere damer, da hadde det garantert ikke vært krig. Våpen ville aldri vært oppfunnet i en slik verden.

For noe tull. Kvinners hevngjerrighet, sjalusi og ønske om makt har vært årsaken til mange kriger. Enten direkte selv eller vi sine menn, friere eller andre. Kvinnelige fangevoktere har ikke stått tilbake for sine menn i grusomhet i konsentrasjonsleirer og tilsvarende.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
On 10/5/2022 at 5:56 PM, Sweetheaven said:

Thunberg gjorde en kjempeinnsats i å gjøre folk, og spesielt de unge, oppmerksom på klimakrisen. Det er vel ingen enkeltperson som har oppnådd mer enn henne de siste ti år. Men hennes innsats har druknet de aller siste årene i koronna og krig. Hvis hun skulle fått prisen så burde det vært for noen år siden og ikke nå.

• Nyttig 1
Skrevet
Bag skrev (6 timer siden):

Thunberg gjorde en kjempeinnsats i å gjøre folk, og spesielt de unge, oppmerksom på klimakrisen. Det er vel ingen enkeltperson som har oppnådd mer enn henne de siste ti år. Men hennes innsats har druknet de aller siste årene i koronna og krig. Hvis hun skulle fått prisen så burde det vært for noen år siden og ikke nå.

Seriøst? Da mister prisen fullstendig sin troverdighet.  Et barn med verdens største skylapper.  Utallige meningsløse kommentarer fra henne. 

• Liker 3
Skrevet
13 hours ago, Made4u said:

Og ikke så mye annet heller 🙈

Skrevet
16 minutter siden, Stina234 said:

Seriøst? Da mister prisen fullstendig sin troverdighet.  Et barn med verdens største skylapper.  Utallige meningsløse kommentarer fra henne. 

Jeg vet ikke hva du mener er hennes skylapper og meningsløse kommentarer. Hennes budskap er i all hovedsak at vi har en miljøkrise og at vi bør lytte til forskerne. Det er det mange som er enige i og hevder så det er ikke så orginalt. Men hun har klart å skape oppmerksomhet rundt dette på en måte som ingen andre har gjort. Det er imponerende.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...