Gå til innhold

Ferdigrøyk vs rulletobakk? Er det noe forskjell annet enn pris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At røyk er dyrt i Norge vet vi alle… Men det er veldig stor forskjell på kostnaden om man røyker ferdigrøyk i forhold til rulletobakk. 

Om man røyker 20 om dagen koster det ca 4500kr i måneden med ferdigrøyk.
Om man får ca 70 røyk ut av en pakke tobakk så vil det koste ca 2600kr i måneden med rullings. 

I tillegg røyker man ofte færre røyk om dagen når man ruller selv, så da vil det være mer å spare.

Er det noen fordel med ferdigrøyk i forhold til rullings, annet enn at det er enklere? 

Anonymkode: de69b...0e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ingen fordel med ferdigrøyk annet enn at det er lettvint. 

Rullings smaker bedre, og den er sterkere. Så i tillegg til at det er billigere, så får man mer nikotin for pengene! 

• Liker 1
Skrevet
Furuholmen skrev (1 minutt siden):

Er ingen fordel med ferdigrøyk annet enn at det er lettvint. 

Rullings smaker bedre, og den er sterkere. Så i tillegg til at det er billigere, så får man mer nikotin for pengene! 

Jepp og jeg hadde sånn maskin og laga ferdig røyk av rullingsen av og til. 

Anonymkode: b2df9...cdd

Skrevet

Lukter like jævlig begge deler, så kjøp den billigste. Røyk er røyk. 

Anonymkode: fb8d7...565

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lukter like jævlig begge deler, så kjøp den billigste. Røyk er røyk. 

Det lukter mye mindre av rullings enn ferdigrøyk! 

• Liker 4
Skrevet

Du blir mer (fortere) gul på fingrene når du røyker rullings. 

Rullings er vel bedre for naturen? Siden filteret på sigarettene inneholder plast. 

Jeg synes rullings lukter mer og sterkere.

Opplever at de som røyker rullings røyker mer generelt enn de som røyker sigaretter, om de røyker mer fordi de røyker tobakk eller om de røyker tobakk fordi de røyker mer, aner jeg ikke. 

Anonymkode: 319b7...b9a

Skrevet

Filteret på ferdigrøyk holder jo igjen noe av den tjæren som er i røyken, da... til forskjell fra rullings, der alt går rett i lungene. Snacks....😆

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (7 minutter siden):

Filteret på ferdigrøyk holder jo igjen noe av den tjæren som er i røyken, da... til forskjell fra rullings, der alt går rett i lungene. Snacks....😆

Det er vel egentlig en myte!

Skrevet
Furuholmen skrev (2 minutter siden):

Det som sitter i filteret er fullt synlig for det blotte øye etter at sigaretten er ferdigrøyket. Det er vel ingen myte? For hvor blir det av det når man røyker rullings, der det ikke er noe filter? Svaret er jo at det seige brune tjære-greiene da dras rett ned i lungene i sin helhet.

Skrevet
Furuholmen skrev (4 minutter siden):

Njaaaaa.. jeg hosta opp noen jævlige brune slimkladder etter rullings kontra ferdigsigg

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet

Det er 46 gram tobakk i pakkene, så det er vanskelig å tyne mer enn 50 rullings av hver.  
Ferdigrøyk er ofte veldig tørre og forsvinne bare.  

Skrevet (endret)

Ferdigrøyk inneholder noe parfymegreier som får det til å lukte sterkere, og stinke lenger. Jeg har røyket i mange år, men sluttet. For at du skal kunne røyke så økonomisk og med minst mulig helseskader(haha) så anbefaler jeg å kjøpe Winnertip-filter og bare rive bort papiret. Winnertip-sigarettpapir smaker dritt. Gi meg Rizla.

Winnertipfilter er kortere enn ferdigrøyk-filter så jeg brukte Et og et halvt winnertip-filter til hver røyk jeg rullet. Madammen synes jeg så ut som en uteligger når jeg rullet, men det ble innmari mye billigere enn alternativene. Du slipper å "kaste tobakksresten" og du blir ikke gul på fingrene.

Det er naturligvis mulig å rulle nok til en hel dag, og så putte de i en tom ferdigrøykpakke. Det gadd aldri jeg. Uansett så var målet å bruke en uke på en hel tobakkspakke og alltid handle i Sverige/tax-free. Man får også billigere filtre enn Winnertip i bl.a. Polen.

Endret av Visningsnavnene
Skrevet
Million skrev (7 timer siden):

Det som sitter i filteret er fullt synlig for det blotte øye etter at sigaretten er ferdigrøyket. Det er vel ingen myte? For hvor blir det av det når man røyker rullings, der det ikke er noe filter? Svaret er jo at det seige brune tjære-greiene da dras rett ned i lungene i sin helhet.

Men det at det er sunnere å røyke med filter, eller mildere røyk er vel en myte!

Gjest Adobyen
Skrevet
Visningsnavnene skrev (10 timer siden):

Ferdigrøyk inneholder noe parfymegreier som får det til å lukte sterkere, og stinke lenger. Jeg har røyket i mange år, men sluttet. For at du skal kunne røyke så økonomisk og med minst mulig helseskader(haha) så anbefaler jeg å kjøpe Winnertip-filter og bare rive bort papiret. Winnertip-sigarettpapir smaker dritt. Gi meg Rizla.

Winnertipfilter er kortere enn ferdigrøyk-filter så jeg brukte Et og et halvt winnertip-filter til hver røyk jeg rullet. Madammen synes jeg så ut som en uteligger når jeg rullet, men det ble innmari mye billigere enn alternativene. Du slipper å "kaste tobakksresten" og du blir ikke gul på fingrene.

Det er naturligvis mulig å rulle nok til en hel dag, og så putte de i en tom ferdigrøykpakke. Det gadd aldri jeg. Uansett så var målet å bruke en uke på en hel tobakkspakke og alltid handle i Sverige/tax-free. Man får også billigere filtre enn Winnertip i bl.a. Polen.

Det finnes løse filtre på eBay til å legge inn i rullings. Jeg prøvde en gang, men klønet med å få det til.

Skrevet
Adobyen skrev (1 time siden):

Det finnes løse filtre på eBay til å legge inn i rullings. Jeg prøvde en gang, men klønet med å få det til.

Men har filteret egentlig noe å si? 

Anonymkode: 2dbf4...dfa

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Njaaaaa.. jeg hosta opp noen jævlige brune slimkladder etter rullings kontra ferdigsigg

Jeg syns jeg hoster mer av ferdigrøyk enn rullings. Også røyker jeg mye mer ferdigrøyk. Rullingsen varer liksom lenger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

At røyk er dyrt i Norge vet vi alle… Men det er veldig stor forskjell på kostnaden om man røyker ferdigrøyk i forhold til rulletobakk. 

Om man røyker 20 om dagen koster det ca 4500kr i måneden med ferdigrøyk.
Om man får ca 70 røyk ut av en pakke tobakk så vil det koste ca 2600kr i måneden med rullings. 

I tillegg røyker man ofte færre røyk om dagen når man ruller selv, så da vil det være mer å spare.

Er det noen fordel med ferdigrøyk i forhold til rullings, annet enn at det er enklere? 

Anonymkode: de69b...0e2

Rullings er best! Smaker bedre og er mer økonomisk.
Det er lettvint med ferdigrøyk, men jeg pleier uansett å rulle ferdig noen så jeg alltid har klart i pakka. 

Skrevet
Furuholmen skrev (10 timer siden):

Men det at det er sunnere å røyke med filter, eller mildere røyk er vel en myte!

Røyk er ikke sunt uansett 😂 Spiller ingen rolle om det er filter eller mild.
Grunnen til at det ikke finnes røyk som kalles mild/light er at de fant ut at mild ikke var mindre helsefarlig. Faktisk har forskning kommet fram til at det kan være værre med mild røyk, fordi man da røyker mer, og tar dypere drag for å få ønsket virkning.  

Gjest Adobyen
Skrevet

Statsbudsjettet er brutalt for oss røykere. Sånn er det med den saken.

Skrevet
Furuholmen skrev (19 timer siden):

Det lukter mye mindre av rullings enn ferdigrøyk! 

Jeg syns det lukter like sterkt og mye av begge. Røyk er røyk og det stinker død og fordervelse! Glad jeg ikke kjenner noen som er dumme nok til å røyke og påføre seg selv lungekreft på den måten. Kjenner selvfølgelig tidligere røyket, men alle har sluttet for lenge siden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...