AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #1 Skrevet 5. oktober 2022 Vi mistet nylig katten vår gjennom 14 år og vi har hatt et veldig enkelt husdyr som har vært mye ute, blitt passet av naboen når vi er på ferie og så videre. Nå er presset enormt på å få en hund fra vår eldste datter på 10 år. Hun yngste sørger fremdeles over katten og sier hun gjerne kan vente. Men presset vi får fra storesøster er så heftig der hun skriver lange brev om hvorfor vi skal ha hund, henger hundebilder opp på rommet sitt, blir sint når vi sier nei osv. Nå har i tillegg bestevenninnen hennes fått seg hund og følelsene er bare enda sterkere. Hun lover oss å gå tur hver dag og mener hun kommer til å bli mer lykkelig. Hun har til og med selv plukket ut hvilken hunderase og funnet navn.... Vi føler oss nærmest presset opp i et hjørne nå der vi selv ikke føler oss klare. Jeg har heller aldri hatt hund og vet ikke noe om hunder. Har dere noen erfaringer med dette presset og hvordan man bør håndtere det? Anonymkode: 1e1f6...dda
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #2 Skrevet 5. oktober 2022 Man sier «Nei», rett og slett. Anonymkode: 0aa02...61e 24 11
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #3 Skrevet 5. oktober 2022 Du sier at det er ikke aktuelt med hund og hvorfor og at hun kan skaffe hund når hun har flyttet hjemmefra og så sier at en hund er voksnes ansvar og derfor er det de voksne som bestemmer. Ferdig diskutert. Så får hun være sur. Anonymkode: deb8c...a8e 13 9
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #4 Skrevet 5. oktober 2022 Dere er foreldrene og må oppføre dere der etter! En hund skal aldri aldri aldri være et barns ansvar. Uten engasjerte voksne blir ikke dette et lykkelig hundeliv. Det skal dresseres, på kurs osv. Finn heller en liten hund i nabolaget som kanskje trenger ekstra lufting når eier er på jobb etc, og vent med hund til jenta er eldre. 10’ år er for ungt. Anonymkode: 8adbc...fe9 12 1 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #5 Skrevet 5. oktober 2022 Takk for innspill. Dette er en jente som ikke tar et nei for et nei, og blir ekstremt sur. En ny katt føles mer som vi kan ha overskudd til da både min mann og jeg har en hektisk hverdag, men hvis jeg nevner ordet katt blir hun bare enda surere. Anonymkode: 1e1f6...dda
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #6 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for innspill. Dette er en jente som ikke tar et nei for et nei, og blir ekstremt sur. En ny katt føles mer som vi kan ha overskudd til da både min mann og jeg har en hektisk hverdag, men hvis jeg nevner ordet katt blir hun bare enda surere. Anonymkode: 1e1f6...dda Da er det i hvert fall virkelig på tide at hun får oppleve et nei som forblir et nei uansett hvor sur hun blir. Anonymkode: 0aa02...61e 29 8
Norja Skrevet 5. oktober 2022 #7 Skrevet 5. oktober 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for innspill. Dette er en jente som ikke tar et nei for et nei, og blir ekstremt sur. En ny katt føles mer som vi kan ha overskudd til da både min mann og jeg har en hektisk hverdag, men hvis jeg nevner ordet katt blir hun bare enda surere. Anonymkode: 1e1f6...dda Hun er TI år. Du sier at hun må vente til hun bor for seg selv. At hun kan begynne å spare penger, for hund koster mye. Kanskje er det en hund i nabolaget hun kan bli kjent med? 7 6
RedPimpernell Skrevet 5. oktober 2022 #8 Skrevet 5. oktober 2022 Nei er nei. Det er ikke noe å diskutere. Barnet får bare være sur en periode. Deres jobb som voksne og sette grenser i eget hjem. 11 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #9 Skrevet 5. oktober 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for innspill. Dette er en jente som ikke tar et nei for et nei, og blir ekstremt sur. En ny katt føles mer som vi kan ha overskudd til da både min mann og jeg har en hektisk hverdag, men hvis jeg nevner ordet katt blir hun bare enda surere. Anonymkode: 1e1f6...dda Hvis hun sier ja til katt så har hun jo mistet muligheten til å få en hund så er jo klart at hun blir sur da. Med mindre dere voksne virkelig ønsker et nytt dyr så er det på tide å lære barna nei. Anonymkode: deb8c...a8e 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #10 Skrevet 5. oktober 2022 finnes det tilfeldigvis noen andre i nabolaget som allerede har hunder? kanskje det kan være en ide at barna får lov til å gå på tur med denne hunden hver dag, spesielt dersom hundeeieren allerede er på jobb hele dagen og ikke liker at hunden står i hundegård eller lignende alt for lenge. Dersom barna deres ikke har noe imot å gå på tur med hunden i all slags vær (på toppen av skolen / lekser, henge med venner på fritiden, og så videre) og dette er null problem for dem over en lengre periode, så kanskje dem er voksne til til å fikse deres egen hund også ? Anonymkode: 8764c...30d 2 2
skruf Skrevet 5. oktober 2022 #11 Skrevet 5. oktober 2022 (endret) Det er bare å stå i mot, evt være på tilbudssiden å si at nå er hun for ung til å ha en hund, men dere kan ta der opp til ny vurdering når hun blir f.eks 15/16. Da er dere ikke helt bastante på et nei, samtidig som dere er tydelige på at det er uaktuelt nå. (eller hun kan få låne adhd-fuglehunden vår i ei uke og bli kurert for ønske om egen hund😅) Vi har en hund og to katter, likevel spør jentungen her regelmessig om vi ikke kan få kattunge, for de er jo såååå søte. Og det er nei hver gang. Kattunger er små og søte en kort periode før de blir like store og late som de vi har fra før. Hun har også flere ganger spurt om en hund til, samme rase som den vi hadde før (en mye mere bedagelig familiehund enn den vi har nå, så blir det nei også der hver gang. Selv om den gamle hunden som vi mistet for 3 år siden var mest «min» hund og jeg savner den noe innmari så ser jeg begrensningene, det vil ikke funke med to hunder og to katter. Det er bare å fortsette å si nei og ikke la dere presse Endret 6. oktober 2022 av skruf 9 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #12 Skrevet 5. oktober 2022 Hun er vel ikke vant til å få et nei da. Stå på ditt. Et barn skal ikke ha ansvar for en hund. Anonymkode: e8167...1c3 8
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #13 Skrevet 5. oktober 2022 Du sier nei. Hvis hun har så lyst på hund kan hun vel gå tur med bikkja til venninnen sin... Anonymkode: 736a0...a01 6
nordlending Skrevet 5. oktober 2022 #14 Skrevet 5. oktober 2022 Hvis dere faktisk ender opp med hund, la for all del ikke ungen velge rase! 11
Tanuki Skrevet 5. oktober 2022 #15 Skrevet 5. oktober 2022 jeg skjønner datteren. Da jeg var på samme alder ELSKET jeg hunder! men foreldrene mine nektet, for "man blir så bundet av hund!. Så fort jeg fllyttet hjemmefra skaffet jeg meg 2 hunder og foreldrene mine har stilt opp som hundepassere. De elsker voffasene, og er ikke så mye styr som de hadde fryktet. Si det som det er, når datteren er eldre kan hun skaffe seg hund selv.
Sofakona Skrevet 5. oktober 2022 #16 Skrevet 5. oktober 2022 Finn en hund dere kan passe på i 2 ukers tid der hun har alt ansvar...gå tur før skolen, etter skoletid, hun må plukke opp bæsjen, gi mat og gå tur på kvelden. Og da går hunden før venner og data... Tro meg...jeg å ville ha hund og skulle gjøre alt...jeg gjorde ingen ting når vi fikk hund... Og om dere skaffer dere hund.. bruk laaaaang tid på å finne rase 5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #17 Skrevet 5. oktober 2022 Jeg var et barn som var ekstremt glad i dyr. Ingen av foreldrene mine var hverken spesielt interessert i eller erfarne med dyr. Jeg hadde i tillegg en venninne som hadde dyr av nærmest alle arter, og jeg var der HVER dag. Hang også masse i stallen, passet andres hunder osv. Maste høl i huet på foreldrene mine, som sa nei i årevis. Det var en stor sorg for meg, for det var virkelig noe som betydde veldig mye for meg. Fikk til slutt en hund, og elsket den himmelhøyt. Gikk masse turer med den, hadde hovedansvar for stellet og den var i perioder min aller beste venn. Er så inderlig glad for at jeg fikk den hunden. Når det er sagt, kjenner du din datter best. Er hun et barn som støtt maser seg til ting og aldri tar et nei for et nei? Er lovnadene mest sannsynlig tomme ord? Kommer hun sannsynligvis til å gå lei etter en stund? En hund er et enormt stor ansvar, det tar mye tid og er dyrt! De voksne må derfor både ha lyst, tid og krefter til å ta seg av den, siden man ikke kan forvente at barn skal forstå omfanget av ansvaret. Vi har hund igjen nå, og som voksen ble jeg tatt litt på senga over hvor mye jobb det faktisk var. Som barn nøt jeg jo stort sett bare godene av hundeholdet. Anonymkode: 11ce7...b7f 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #18 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): finnes det tilfeldigvis noen andre i nabolaget som allerede har hunder? kanskje det kan være en ide at barna får lov til å gå på tur med denne hunden hver dag, spesielt dersom hundeeieren allerede er på jobb hele dagen og ikke liker at hunden står i hundegård eller lignende alt for lenge. Dersom barna deres ikke har noe imot å gå på tur med hunden i all slags vær (på toppen av skolen / lekser, henge med venner på fritiden, og så videre) og dette er null problem for dem over en lengre periode, så kanskje dem er voksne til til å fikse deres egen hund også ? Anonymkode: 8764c...30d 10 åring alene på tur med hund? Hva med å be dem leke i trafikken istedenfor? Anonymkode: f00cf...9b0 9 3
Motelvibes Skrevet 5. oktober 2022 #19 Skrevet 5. oktober 2022 Det koster minst 2000kr å holde hund, per måned. Det er et stort ansvar, og det kan komme masse plutselige uforutsette utgifter… 1 2
Troyamin Skrevet 5. oktober 2022 #20 Skrevet 5. oktober 2022 Du kan si at dere kan vurdere hund når hun er blitt 16 år og klar for å ta vare på hunden helt alene. 5 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå