Gå til innhold

Når er det for sent å endre uvaner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en femåring. Har pga diverse omstendigheter havnet i en dårlig spiral med for mye skjerm etter barnehage og mye dårlig matvaner (nuggets, kjøttboller, etc). Og barnet maser etter sjokolade og is på ukedagene også..

disse omstendigheten vil endre seg på vårparten forhåpentligvis, men er redd for at vanene har satt seg til da🥺

Er det noen som har vært i en lignende situasjon og klart å endre det? At barnet ikke er blitt for vant med ultra prossesert mat og er klar for tur etter barnehage istedenfor skjerm? 

Før spiste vi bedre mat og var ute nesten daglig, så håper å komme dit igjen..

Anonymkode: edae7...5f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er mamma og bestemmer både mat og aktivitet.

Anonymkode: 5f111...158

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor vente til våren??

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er mamma og bestemmer både mat og aktivitet.

Ja, men om barnet nekter å spise middag når vi endrer på det, og det ikke endrer seg, er det jo fint å høre andres erfaringer..

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor vente til våren??

Diverse omstendigheter, som jeg skrev i HI. 

Skrevet

Du sier at sånn er det og ferdig med. At du lar deg overkjøre av en femåringen til våren blir for dumt.

Anonymkode: f131f...d52

• Liker 2
Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har en femåring. Har pga diverse omstendigheter havnet i en dårlig spiral med for mye skjerm etter barnehage og mye dårlig matvaner (nuggets, kjøttboller, etc). Og barnet maser etter sjokolade og is på ukedagene også..

disse omstendigheten vil endre seg på vårparten forhåpentligvis, men er redd for at vanene har satt seg til da🥺

Er det noen som har vært i en lignende situasjon og klart å endre det? At barnet ikke er blitt for vant med ultra prossesert mat og er klar for tur etter barnehage istedenfor skjerm? 

Før spiste vi bedre mat og var ute nesten daglig, så håper å komme dit igjen..

Ikke kjøp inn is og sjokolade på hverdager, og involver barnet i matlaging. Barn liker ofte det de lager selv!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, men om barnet nekter å spise middag når vi endrer på det, og det ikke endrer seg, er det jo fint å høre andres erfaringer.

Ja, hva tror du skjer da? At han sulter ihjel mens han ser på middagstallerkenen sin?

Anonymkode: 74f9c...01a

Skrevet
Luksusbia skrev (1 time siden):

Ikke kjøp inn is og sjokolade på hverdager, og involver barnet i matlaging. Barn liker ofte det de lager selv!

Takk for tips!

og jeg sa ikke at jeg kjøper is og sjokolade, bare at barnet maser om det 😂 

Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Takk for tips!

og jeg sa ikke at jeg kjøper is og sjokolade, bare at barnet maser om det 😂 

Høres ut som en helt normal femåring😅

Skrevet

Mas er én ting, men hva du gjør er viktigere. Femåringer er smarte og man kan jo bare forklare den hva som skjer med kroppen om man bare spiser godis. Og si nei, vi venter til helgen. Hver. Eneste. Gang. 

Du kan selvfølgelig dele engasjementet og snakke om hvilket godteri som er best og hva du også har lyst på. Jeg pleier å gjøre det slik, og være ærlig om at egentlig har jeg lyst til å drikke Pepsi og spise sjokolade til middag. Men fordi jeg vet at det ikke er bra for kroppen og at makrellen og brokkolien vi skal ha i dag gir kroppen mye mer næring, så velger jeg heller det for oss. Hun skjønner det tydeligvis veldig godt for hun preker hver gang fetteren hennes spiser godteri istedet for middag og sladrer til både meg og moren hans 😅

Anonymkode: c2210...48b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...