Gå til innhold

Hva skjer når en alenemor er for syk til å ta vare på barnet og ikke får hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer når en alenemor er for syk til å ta vare på barnet og ikke har hjelp, og ikke har en far eller besteforeldre i bildet? 
er det bv man må kontakte da? Og hva kan evt de hjelpe med? 

har de noe kortvarig løsning? 

Anonymkode: 3ee7e...bc2

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En alenemor uten familie og uten noen form for nettverk? 

Anonymkode: 03365...8af

Skrevet

Det kommer jo litt an på om det er langvarig  sykdom eller om det er omgangssyke som slår deg ut i ett døgn.

• Liker 4
Skrevet

Kommunen kan bidra med avlastning. Det spørs jo litt hva du mener med «syk». 

Anonymkode: eb734...a10

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

En alenemor uten familie og uten noen form for nettverk? 

Anonymkode: 03365...8af

Ja. Har noe smått nettverk men ingen som kan hjelpe 

Skrevet

Hva slags syk er det snakk om da?

Anonymkode: 27b7c...92c

Skrevet
Pillarguri skrev (40 minutter siden):

Det kommer jo litt an på om det er langvarig  sykdom eller om det er omgangssyke som slår deg ut i ett døgn.

Det er mer langvarig, men akutte tilfeller innimellom. Moren venter på avlastningshjem, men hun klarer snart ikke mer og vurderer å plassere de i fosterhjem, pga 1 helg i mnd vil ikke være nok. Og hun har presset seg for mye, og er helt på tuppen hver dag. 

Skrevet

Langvarig sykdom? Kontakt barnevernet. Sykdom et døgn eller to? La barna gå for lut og kaldt vann, dvs iPad, frossenpizza og potetgull i sofaen. 

Anonymkode: 5b05b...25a

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er mer langvarig, men akutte tilfeller innimellom. Moren venter på avlastningshjem, men hun klarer snart ikke mer og vurderer å plassere de i fosterhjem, pga 1 helg i mnd vil ikke være nok. Og hun har presset seg for mye, og er helt på tuppen hver dag. 

Hvor er faren til disse barna? 

Skrevet

vanskelig å tro at hun virkelig har hørt med HELE nettverket sitt - inkludert barnehage/skole/andre foreldre. Selv hadde jeg sagt ja 95% av tiden dersom en hvilket som helst forelder i vennekretsen til mine barn spurte om vi kunne ha barnet/barna deres en natt eller en helg. På kort varsel også. 

(Unntak for når vi skal på ferier som alt er bestilt og betalt, og juleaften for da kommer masse familie langveisfra og det er fullt overalt her.)

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor er faren til disse barna? 

Hvilken rolle spiller det all den tid han ikke er der eller kan/vil hjelpe?

Anonymkode: a3b92...2d7

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Uff… Ville Aldri kontaktet bv. Den er stort sett inkompetente på sykdom og barnas reaksjoner. 
kontakt heller røde kors eller andre hjelpe instanser. Det finnes tilbud hvis man bare leter. 

Anonymkode: 78843...73c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilken rolle spiller det all den tid han ikke er der eller kan/vil hjelpe?

Anonymkode: a3b92...2d7

Hvis mor er for syk til å ta seg av barna er jo far den første som må få den infoen før eventuelt barnevernet tar over barna. Han burde få muligheten til å ta seg av barna om ikke annet få informasjonen? 

Skrevet

Er det langvarig sykdom, er det ikke så mye annet å gjøre enn å kontakte barnevernet. Det viktigste er at barna blir ivaretatt, best mulig. Det er mye barnevernet kan bidra med, det er jo ikke sikkert at det er nødvendig med fosterhjemsplassering. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hva skjer når en alenemor er for syk til å ta vare på barnet og ikke har hjelp, og ikke har en far eller besteforeldre i bildet

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis mor er for syk til å ta seg av barna er jo far den første som må få den infoen før eventuelt barnevernet tar over barna. Han burde få muligheten til å ta seg av barna om ikke annet få informasjonen? 

markerte og understreket for deg hva TS skrev i HI. Hva mer trenger du å vite om faren for å evt kunne svare på spm som TS stiller? 

Anonymkode: 9dfa7...39f

• Liker 1
Skrevet
Veggdyret skrev (4 minutter siden):

vanskelig å tro at hun virkelig har hørt med HELE nettverket sitt - inkludert barnehage/skole/andre foreldre. Selv hadde jeg sagt ja 95% av tiden dersom en hvilket som helst forelder i vennekretsen til mine barn spurte om vi kunne ha barnet/barna deres en natt eller en helg. På kort varsel også. 

(Unntak for når vi skal på ferier som alt er bestilt og betalt, og juleaften for da kommer masse familie langveisfra og det er fullt overalt her.)

Det jeg stusser over her er at far ikke er aktuelt å informere? Mange fedre som tar tak når de må og er krise. 

Skrevet

Hvis mor er sliten så sjekk jern og d-vitamin. Går barnet i barnehage? Kanskje en ung assistent som kan være barnevakt? Mor må legge seg med barnet om kvelden og samle krefter. Husarbeid i andre rekke.

Skrevet

Dette skjedde med meg da barnet mitt var lite 💔

Jeg skadet meg i en ulykke og barnet måtte flytte til faren.

Etter et par år ble faren så psykisk ustabil, at barnevernet ble koblet inn og barnet mitt endte i fosterhjem, og bor der enda på 13 året.

Nå er jeg såpass frisk at jeg ønsker barnet tilbake, men hen ønsker å fortsette å bo i fosterhjemmet fordi det er det hen er vant til.

Helt jævlig men kan ikke tvinge hen til å flytte tilbake til meg.

Anonymkode: ecdea...c2e

• Hjerte 5
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det jeg stusser over her er at far ikke er aktuelt å informere? Mange fedre som tar tak når de må og er krise. 

Men nå står det jo faktisk i HI at far "ikke er i bildet" så da må man jo forholde seg til det. For alt vi vet er han død eller sitter i fengsel.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva skjer når en alenemor er for syk til å ta vare på barnet og ikke har hjelp, og ikke har en far eller besteforeldre i bildet? 

Eneforsørger mener du vel. Problemstillingen er den samme uansett om det er mor eller far som forsørger barn alene.

Anonymkode: 68601...461

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...