Gå til innhold

Diskusjonsforum: Hvilke bruker du? Hvilke unngår du?

Meningsmålingen er anonym og hvem som stemmer på hva er ikke offentliggjort  

40 stemmer

1. 1. Jeg er bruker av..

• Egmontparaplyen (Kvinneguiden, Doktoronline, BF)
      36
    • Utenlandske forum
      13
    • Andre (Diskusjon o.l.)
      11
  2. 2. Hva kan du ta med deg videre?

• Vennskap og sosiale relasjoner
      10
    • Veiledning og hjelp
      20
    • Råd og støtte
      21
    • At jeg har funnet et sted hvor jeg kan dele
      17
    • Annet (gjerne del)
      16
  3. 3. Hvorfor er du pålogget akkurat nå?

• For å poste
      8
    • For å lese (egne tråder)
      7
    • For å lese (andres tråder)
      31
    • Jeg er innom, fordi det er en vanesak
      22
    • Brukeren min ble opprettet for én enkeltsak, men jeg har blitt værende
      3
    • Jeg ønsker å delta for det sosiale
      10

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nettforum har stort sett blitt regnet for å være en ‘døende sjanger’ i mange år. Sett bort fra Reddit er det ikke mange som henger igjen.

Men, i Norge har vi egentlig ganske mange diskusjonsforum. KG, freak, doktoronline, diskusjon, paranormal osv. Den siste er vel strengt tatt ikke i bruk, men det er nå så.

Hvilke bruker du? Hvilke bruker du ikke? Hvorfor?

Anonymkode: 1259a...385

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Nettforum har stort sett blitt regnet for å være en ‘døende sjanger’ i mange år. Sett bort fra Reddit er det ikke mange som henger igjen.

Det er vel fordi Reddit har alt. I stedet for å være på ett forum for å diskutere politikk, ett forum for å diskutere film, osv kan man haven konto på Reddit og diskutere alt mellom himmel og jord.

Anonymkode: 77f04...b28

• Liker 4
Skrevet

Foretrekker: 

Quora.

Diskusjon.no

Unngår: 

VGD-forumet

Reddit.

Anonymkode: 329c9...b98

• Liker 1
Skrevet

Foretrekker: Flashback, Quora, KG (tross elendig moderering)

Unngår: VGD og Fridiskusjon, som er en fortsettelse av VGD med de samme brukerne. Veldig mye persondebatt, avsporinger, hersketeknikker og slikt der. Diskusjon.no ble jeg utestengt fra uten at jeg vet hvorfor, er et solid forum, men brukte det ikke ofte selv.

Anonymkode: 05250...217

• Liker 1
Skrevet

Er kun her inne, var på VGD tidligere 

Skrevet

Bruker Reddit og KG. Mest Reddit.

Anonymkode: 9ce67...f4d

• Liker 3
Skrevet

Jeg er her fordi ingen vil ha meg til venn og familien min bryr seg ikke om meg, så KG erstatter alle vennskap, mor, far og psykolog for meg. Holder meg gående mht .behov innen  "sosial samvær"

Anonymkode: 6313d...d3a

• Liker 1
  • Hjerte 6
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Unngår: VGD og Fridiskusjon, som er en fortsettelse av VGD med de samme brukerne. Veldig mye persondebatt, avsporinger, hersketeknikker og slikt der. Diskusjon.no ble jeg utestengt fra uten at jeg vet hvorfor, er et solid forum, men brukte det ikke ofte selv.

Forstår ikke helt hvorfor man skulle foretrekke Flashback og unngå Fridiskusjon - det stemmer at det er de samme brukerne som på VGD da forumet ble opprettet som et svar på VGD-s katastrofale omlegging sommeren 2021, men ellers har jeg positive erfaringer med Fridiskusjon; Ukraina-tråden er for eksempel svært opplysende i forhold til siste nytt i krigen, og er det en viktig fotballkamp, er Fridiskusjon det eneste stedet i Norge der diskusjonen i løpet av kampen pågår for fullt. Er man interessert i retro fotball, og vil diskutere for eksempel engelsk fotball fra 1980-årene, vil man få fornuftige og opplysende svar i forhold til dette; det er ikke måte på hvor mye kunnskap om fotballhistorie enkelte der har.

VGD er så å si dødt, og det er trolig bare et spørsmål om tid før det legges ned for godt.

Flashback er et glimrende forum i seg selv, men dette er ikke et sted for lettkrenkende eller hårsåre sjeler, så jeg ser ikke helt motsetningen der; både i Fridiskusjon og Flashback er listen for ytringsfrihet lagt høyere enn på KG, noe som kan føre til ting som avsporinger og personfokus, men har ikke inntrykk av at dette overskygger selve diskusjonen.

Ellers har man Freak.no som i utgangspunktet skulle være Norges svar på Flashback og Reddit, og en stund så det lovende ut, men etter 22. juli og stengningen av pyroforumet, har forumet forfalt til de grader, og mestparten av diskusjonene der nå handler om dop, slik at forumet er helt uinteressant for folk som har andre interesser.

Savner gamle SOL Debatt og Hegnar Online; mange troll og mye tull som følge av stor takhøyde i debatten, men slik blir det når man lar ytringsfrihetens dører stå åpne. Men i motsetning til KG kan jeg ikke huske å ha lest en eneste tråd om kjønnsorganets størrelse der.

Anonymkode: 3ba0c...153

• Liker 3
Skrevet

Bruker diskusjon.no. 

Er innom her og leser nå og da, det er god underholdning. 

Jeg leser mye på alle forumene som er nevnt i tråden, men det er bare på diskusjon.no og her at jeg har opprettet bruker. 

Anonymkode: 65a2e...a31

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Forstår ikke helt hvorfor man skulle foretrekke Flashback og unngå Fridiskusjon - det stemmer at det er de samme brukerne som på VGD da forumet ble opprettet som et svar på VGD-s katastrofale omlegging sommeren 2021, men ellers har jeg positive erfaringer med Fridiskusjon; Ukraina-tråden er for eksempel svært opplysende i forhold til siste nytt i krigen, og er det en viktig fotballkamp, er Fridiskusjon det eneste stedet i Norge der diskusjonen i løpet av kampen pågår for fullt. Er man interessert i retro fotball, og vil diskutere for eksempel engelsk fotball fra 1980-årene, vil man få fornuftige og opplysende svar i forhold til dette; det er ikke måte på hvor mye kunnskap om fotballhistorie enkelte der har.

Fridiskusjon har de samme brukerne fra VGD som konsekvent driver persondebatt, avsporinger, kommer med stråmenn etc. Og det modereres ikke vekk på FD heller. Flashback blir i det minste moderert og utestenger de verste av dem.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.10.2022 den 15.16):

Det er vel fordi Reddit har alt. I stedet for å være på ett forum for å diskutere politikk, ett forum for å diskutere film, osv kan man haven konto på Reddit og diskutere alt mellom himmel og jord.

Anonymkode: 77f04...b28

Gode poeng, jeg opplever det dog. som at modereringen virkelig varierer i kvalitet. Det er jo enkeltbrukere som utvelges av hver enkelt ''kategori''. Og, det kommer tydelig frem at det er mange maktsyke moderatorer som går igjen og igjen som mods over flere ''communities'', uten og egentlig reelt bidra.

Tittelen på denne er ganske usmakelig, men det er en underholdningsverdi der:

Denne understreker den feilaktige modereringen på Reddit:

AnonymBruker skrev (På 5.10.2022 den 17.01):

Foretrekker: 

Quora.

Diskusjon.no

Unngår: 

VGD-forumet

Reddit.

Anonymkode: 329c9...b98

Hva er det som gjør det?

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er vel lenge siden noen egentlig migrerte fra VGD. Visste ikke at det faktisk var en greie enda? Er det ikke litt som fb, kun de gamle som henger med?

Topsi skrev (17 timer siden):

Er kun her inne, var på VGD tidligere 

Hva gjorde at du tok en overgang?

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Bruker Reddit og KG. Mest Reddit.

Anonymkode: 9ce67...f4d

Synes du at det er enkelte elementer her på KG mtp. spillerom og variasjon av emner?

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er her fordi ingen vil ha meg til venn og familien min bryr seg ikke om meg, så KG erstatter alle vennskap, mor, far og psykolog for meg. Holder meg gående mht .behov innen  "sosial samvær"

Anonymkode: 6313d...d3a

Trist.

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Bruker diskusjon.no. 

Er innom her og leser nå og da, det er god underholdning. 

Jeg leser mye på alle forumene som er nevnt i tråden, men det er bare på diskusjon.no og her at jeg har opprettet bruker. 

Hva er det som gjør at du kun har bruker på to av forumene?

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fridiskusjon har de samme brukerne fra VGD som konsekvent driver persondebatt, avsporinger, kommer med stråmenn etc. Og det modereres ikke vekk på FD heller. Flashback blir i det minste moderert og utestenger de verste av dem.

Jeg er ikke helt kjent med flashback, det var vel gjort et forsøk på et eller annet tidspunkt å lage en norsk versjon? Men nå er det vel kun den danske som står?

Synes det er gøy å se at tråden ble litt aktiv!

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva gjorde at du tok en overgang?

Jeg slutta på VGD for en god stund siden, hadde for mye å gjøre, så kom jeg bare aldri tilbake. Så når jeg Google ting kom det alltid opp KG-tråder, så jeg kikket litt her inne før jeg meldte meg inn

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva er det som gjør at du kun har bruker på to av forumene?

Tja. Tidsbruk, antar jeg. Hvis jeg skulle deltatt i flere forum ville jeg brukt mer tid på å gå tilbake til diskusjoner og følge med i tråder. Jeg sitter nok på forum som jeg gjør... 

Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet

Freak.no er bra. Mye kompetanse på ulike felt.

anbefaler å sjekke ut emnene der som spriker fra a-å (-typiske KG emner)

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er ikke helt kjent med flashback, det var vel gjort et forsøk på et eller annet tidspunkt å lage en norsk versjon? Men nå er det vel kun den danske som står?

Den svenske også

Anonymkode: 7cb70...992

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er vel lenge siden noen egentlig migrerte fra VGD. Visste ikke at det faktisk var en greie enda? Er det ikke litt som fb, kun de gamle som henger med?

Hva mener du? Er ikke lenge siden folk migrerte fra VGD til Fridiskusjon, det skjedde med den nye versjonen av VGD som fikk siste rest til å rømme. FD ble da i praksis nye VGD da det stort sett var de samme brukerne.

Skrevet

Jeg er bare her nå etter hvert og jeg sier med hånda på hjertet; vi trenger et par skikkelig store, nye forumer. :jepp: 

• Hjerte 1
Skrevet

Diskusjon.no

Men KG er morsomst, det er så ekstremt tydelig mangel på kunnskap om elementære ting innen samfunn og økonomi her. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.10.2022 den 14.43):

Men, i Norge har vi egentlig ganske mange diskusjonsforum. KG, freak, doktoronline, diskusjon, paranormal osv. Den siste er vel strengt tatt ikke i bruk, men det er nå så.

Hvilke bruker du? Hvilke bruker du ikke? Hvorfor?

Bruker mest Reddit. Og noe kg. Føler Reddit er mer nyansert og mer brukbart. Nå er jeg på den hyggelige delen av Reddit da, typ Houseplants.. 

Skrevet

Av (relativt) tradisjonelle forumplattformer bruker jeg KG, reddit, nff (freak.no) og titter innom enkelte tråder på diskusjon.no med jevne, men lange mellomrom (er lite aktivitet der). Hvert forum har sitt bruksområde for min del. KG for å surre og røre litt, samt se på horribel moderering, reddit for å i hovedsak lese, diskusjon.no fordi der er en del som har samme hobby som meg, og nff av vane i hovedsak - vært der i mange, mange år.

Anonymkode: 1e971...63a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...