Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Shadowlands - en film jeg bare måtte si litt om. Filmen ble laget i 1993, og ble Oscar-nominert til "Best writing" og "Best Actress" i 1994. Filmen vant derimot for "Best actor", og var norminert til "Best Actress" og "Best Film", "Best Screenplay - Adapted" i BAFTA-utdelingen. Vant også Alexander Korda Award for Best British Film, i tillegg til en andre rekke priser.

Forhåndsbestilte filmen på Play.com, og fikk den i posten i går. Ser at den allerede er utsolgt - ikke rart! En fantastisk rørende og dyp film!

Selve filmen, eller denne sanne historien, utspiller seg på 1930 - tallet og handler om en mann, dvs. C.S.Lewis, forfatteren bak Narnia - bøkene. Han lever et stille og tilbaketrukket liv, sammen med broren sin, og underviser på Oxford. Han har egentlig aldri før elsket noen eller kjent savn, med unntak av sin mor.

Så kommer en ung kvinne til Oxford, Joy Gresaham (Debra Winger), sammen med sønnen sin, helt fra Amerika, for å møte ham. Hun er en stor fan av forfatteren, og har skrevet mange brev til ham. Lewis lar Joy og hennes sønn bo i huset sitt, som han også deler med sin bror. Jack, som Lewis også blir kalt, og Joy, utvikler et vennskap. Det viser seg at Joy rømmer fra en voldelig alkolisert ektemann, men tilslutt drar hun tilbake til Amerika, og Jack's liv fortsetter som før. Så kommer Joy tilbake, skilt fra ektemannen, og bosetter seg i London med sønnen sin. Dette fører til at Joy og Jack utvikler et enda vamrere vennskap. For at Joy skal få lov til å bo i England permanent, gifter Jack seg med Joy, men det er bare et "teknisk ekteskap". Selvom de står hverandre nærme, klarer ingen av dem å få fram det de faktisk har på hjertet.

Så blir Joy alvorlig syk, hun får kreft. De vet begge at sykdommen bare har en dødelig utgang, og det er ikke heller før dette skjer, at de virkelig klarer å få satt ord på følelsene. De bestemmer seg for å bruke den siste tiden de har sammen til å bare være sammen, de gifter seg på "ordentlig", med prest. Og dealen mellom de to, den siste tiden er slik Joy sier det; We can't have the happiness of yesterday without the pain of today. That's the deal.

Og som Anthony Hopkins så fint sier det, i rollen som Lewis, i avslutningen av filmen;

Why love, if losing hurts so much? I have no answers anymore: only the life I have lived. Twice in that life I've been given the choice: as a boy and as a man. The boy chose safety, the man chooses suffering. The pain now is part of the happiness then. That's the deal.

Jeg vet ikke egentlig hva som rører meg mest ved denne filmen. Det at filmen faktisk er en sann historie om forfatteren C.S.Lewis' liv, feller at det faktisk bare er den triste historien, settingen, skuespillerne, stemningen. Jeg må innrømme at

jeg ikke grått så mye over en film siden Purpurfargen. Utrolig rørende, antagelig fordi jeg selv har mistet noen nære av kreft, og fordi jeg kan gjenkjenne ensomheten, og historien rundt.

Fantastisk film!

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wow!

Takk for godt filmtips, må få sett denne!

Skrevet

Bare hyggelig. Dessverre tror jeg ikke den har kommet til Norge enda.

Skrevet

Jeg tror jeg har sett den på tv. Eller var det en annen film med samme tema?

Uansett, bra.

Skrevet

Hmm, ja, det er mulig. Var det Anthony Hopkins som spilte hovedrollen?

Skrevet

Den finnes iallefall på vhs i Norge. Det er mange år siden jeg kjøpte en kopi. DVD versjonen mener jeg er å få tak i på Play nå.

Anthony Hopkins og Debra Winger spillte hovedrollene.

Skrevet (endret)

Ja, det er nettopp det jeg har sagt, at den kom ut på dvd nå. Jeg forhåndsbestilte den selv på Play.com, og er allerede utsolgt. Vet at den finnes på vhs, men pratet om dvd, siden det er det formatet som ganske mange har i dag, og det er det jeg selv bruker. ;)

Endret av yvonne
Skrevet
Ja, det er nettopp det jeg har sagt, at den kom ut på dvd nå.

Jepp, jepp, så det først etterpå. KAN du noensinne tilgi meg?

Skrevet

Shadowlands med A. Hopkins og D. Winger er sendt på NRK (trur eg). Det er en skjønn film.

Skrevet
Jepp, jepp, så det først etterpå. KAN du noensinne tilgi meg?

:) Ingen skade skjedd. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...