AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #1 Skrevet 5. oktober 2022 Denne artikkelen skriver nemlig at de som er utenlands på NAV ytelse må nå gi lyd ifra seg ellers stoppes ytelsene. Hva syntes dere om dette? Anonymkode: 0f4e0...2d8
Million Skrevet 5. oktober 2022 #3 Skrevet 5. oktober 2022 Høres ut som en grei idé. Ikke dumt. Kanskje sitter den thailandske kona til pensjonist Gunnar og hever pengene hans hver måned, to år etter at han døde hjemme og ble begravet i stillhet i Thailand. 20 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #4 Skrevet 5. oktober 2022 En Selvfølge. Jeg mister også lønna dersom jeg ikke gir lyd fra meg. Anonymkode: 96b98...9d9 9
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #5 Skrevet 5. oktober 2022 Det var en 1.april spøk, du er klar over det, TS? Anonymkode: c007c...2de 5 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #6 Skrevet 5. oktober 2022 Dette var flaut, TS. Anonymkode: b7940...417 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #7 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det var en 1.april spøk, du er klar over det, TS? Anonymkode: c007c...2de Nei det er ikke en aprilspøk, mine foreldre bodde en periode i Spania og da de fylte 65 år så måtte de sende inn leveattest. De måtte kontakte et norsk konsulat eller det lokale politiet for å få underskrifter og stempel på attesten som de sende tilbake til NAV. "Hvis du er bosatt i utlandet og får pensjon eller uføretrygd fra NAV, kan vi be deg om å levere leveattest." https://www.nav.no/leveattest For øvrig så er det veldig bra at NAV gjør dette, som nevnt over så kan vi ikke ha det sånn at noen kan sitte i utlandet å heve pensjonen til noen som er død. Anonymkode: 8fec6...687 5 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #8 Skrevet 5. oktober 2022 Det synes jeg er helt rett og rimelig. Det har vel vært noen saker der trygdemottaker har dødd uten at det er blitt meldt fra til norske myndigheter, og så har avdødes pårørende tatt utbetalingene. Anonymkode: e0b58...f53 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #9 Skrevet 5. oktober 2022 Håper de som har svart her er klar over at ikke alle nyheter som publiseres 1. April er tull🙈🤣 Anonymkode: bde03...2df 2 2
Million Skrevet 5. oktober 2022 #10 Skrevet 5. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Håper de som har svart her er klar over at ikke alle nyheter som publiseres 1. April er tull🙈🤣 Anonymkode: bde03...2df Enig. https://www.nav.no/leveattest Kort om leveattester Kopier lenke Hvis du er bosatt i utlandet og får pensjon eller uføretrygd fra NAV, kan vi be deg om å levere leveattest. Vi gjennomfører årlig leveattestkontroller for å sikre at utbetalingene går til riktig mottaker. Endret 5. oktober 2022 av Million
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #11 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det var en 1.april spøk, du er klar over det, TS? Anonymkode: c007c...2de AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dette var flaut, TS. Anonymkode: b7940...417 Eh. Flaut for dere tenker jeg. Det er fakta at noen må levere leveattest om de befinner seg i utlandet. Anonymkode: 24dae...282 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #12 Skrevet 5. oktober 2022 Skulle bare mangle. Å er det krise at de må bevise at de lever? Dør de uten at det blir gitt beskjed til Norge så er det et problem. Utbetalingene skal stoppes hvis personen ikke kan bevise at han faktisk lever. Anonymkode: 24dae...282
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #13 Skrevet 5. oktober 2022 Skulle bare mangle. Er nok en del av de som jobber i utlandet også (kjenner til et tilfelle selv, men tør ikke rapportere inn). Norge får en god del tilbake i økonomien når uføretrygdede bor her i landet, men ikke når de flytter fra. Det burde lønne seg å bo i Norge i forhold til å flytte utenlands med norske ytelser. Anonymkode: f3bc7...1cf 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #14 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det var en 1.april spøk, du er klar over det, TS? Anonymkode: c007c...2de AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Dette var flaut, TS. Anonymkode: b7940...417 Dere kunne med et enkelt søk funnet ut at dette ikke er aprilspøk. Anonymkode: c5fc1...a9e
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #15 Skrevet 5. oktober 2022 Synes jeg er helt ok, jeg er en av de som blir ufør og jeg flytter kanskje også. Anonymkode: ac9e3...3a0
Ullvott Skrevet 5. oktober 2022 #16 Skrevet 5. oktober 2022 Så mye som mange hyler over norske trygdeutgifter så burde alle være enige i at det er helt i orden å stoppe utbetalingene når mottaker er død! Det skulle bare mangle. 1 2
Mezzosoprena Skrevet 5. oktober 2022 #17 Skrevet 5. oktober 2022 Aprilspøk eller ikke - at man med jevne mellomrom må attestere at det er riktig mottaker som mottar pengene på NAV kan man da virkelig ikke klage på! Det eneste de krever at man man bekrefter at man lever! 1 1
Gjest Adobyen Skrevet 5. oktober 2022 #18 Skrevet 5. oktober 2022 Jeg har også lest at dette kan skje for hjemløse uten folkeregistrert adresse. Noen sover på sofaen hos andre og noen bor i en campingvogn. Jeg vet faktisk ikke hva som skjer med de uten fast bopæl.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #19 Skrevet 5. oktober 2022 Dette gjelder utlendinger bosatt i Norge og, hvert år må jeg følge min eldre nabo til politiet og få noen stempel og bekreftelser på at hun lever så hun kan få sin pensjon fra Finnland. Anonymkode: 5cedc...5a6
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #20 Skrevet 5. oktober 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Dette gjelder utlendinger bosatt i Norge og, hvert år må jeg følge min eldre nabo til politiet og få noen stempel og bekreftelser på at hun lever så hun kan få sin pensjon fra Finnland. Anonymkode: 5cedc...5a6 Jøss Anonymkode: 0f4e0...2d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå