Gå til innhold

Psykiatrisk eller fengsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis dere måttevelge, ville dere ha sonet på psykiatrisk eller fengsel?

Anonymkode: 8f27e...b13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen av delene. Begge frarøver all frihet og styrer en som individ slik at man står igjen uten egen personlighet og begge deler gjør en institusjonalisert sånn at man fungerer enda dårligere i samfunnet og blandt normale folk når man kommer ut igjen. 

Anonymkode: 88dde...63c

• Liker 1
Skrevet

Definitivt fengsel. Mye bedre helsetilbud, bedre oppfølging, flere aktiviteter, finere rom og mye mer medmenneskelighet

Anonymkode: 59aa5...311

• Liker 1
Skrevet

På psykiatrisk er det ihvertfall veldig slitsomt og støyete. Det er roping fra både psykotiske og rusede mennesker og alarmer som går av hele tiden og det trigget mine traumer fra da jeg var barn så ville valgt fengsel. 

Anonymkode: 07d99...e63

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Definitivt fengsel. Mye bedre helsetilbud, bedre oppfølging, flere aktiviteter, finere rom og mye mer medmenneskelighet

Du har ikke vært i fengsel skjønner jeg. Det har jeg og det er bare løgn og bedrag, folk som manipulerer, man risikerer å bli kastet kokende vann på, banket og utfryst om man ikke gjør som de andre innsatte sier, man bor på 7-14kvm og i flere av kvinnefengselene må man dele rom med andre , ofte andre som har store rusproblemer og abstinenser og holder deg våken hele natta og er sinte hele dagen, kvinnefengsler har nesten ikke noe aktivitetstilbud men bedre i mannefengsler, man kan ta VGS fag og lærerne er greie men fengselsbetjentene kan være maktsyke og nedbrytende og man får ikke den helsehjelpen man har krav på, besøksrommene er crap, byggene er eldgamle og stinker kloakk 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har ikke vært i fengsel skjønner jeg. Det har jeg og det er bare løgn og bedrag, folk som manipulerer, man risikerer å bli kastet kokende vann på, banket og utfryst om man ikke gjør som de andre innsatte sier, man bor på 7-14kvm og i flere av kvinnefengselene må man dele rom med andre , ofte andre som har store rusproblemer og abstinenser og holder deg våken hele natta og er sinte hele dagen, kvinnefengsler har nesten ikke noe aktivitetstilbud men bedre i mannefengsler, man kan ta VGS fag og lærerne er greie men fengselsbetjentene kan være maktsyke og nedbrytende og man får ikke den helsehjelpen man har krav på, besøksrommene er crap, byggene er eldgamle og stinker kloakk 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil tro sannheten er noe midt mellom der

Anonymkode: 99f16...a95

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kastet kokende vann på sier du? Har du noen gang vært på lukket psykiatrisk? Der er det enda galere folk. 

Skrevet

Det er jo ikke vanlig psykiatrisk man kommer på om man anses som farlig, men en spesiell sikret avdeling. Ev. en rusavd om det er det som er årsaken. 

Jeg ville aldri ha frivillig gått inn i et kvinnefengsel, ikke ett av dem som holder kvaliteten de egentlig skal ha. Hadde jeg vært mann, så kanskje. 

Anonymkode: 446ff...0fa

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er jo ikke vanlig psykiatrisk man kommer på om man anses som farlig, men en spesiell sikret avdeling. Ev. en rusavd om det er det som er årsaken. 

Jeg ville aldri ha frivillig gått inn i et kvinnefengsel, ikke ett av dem som holder kvaliteten de egentlig skal ha. Hadde jeg vært mann, så kanskje. 

Anonymkode: 446ff...0fa

Sikkerhetsavdelinger er der man kommer om man er allerede dømt for alvorlige lovbrudd som drap osv så det kan definitivt være farlige personer på vanlige avdelinger også. Når man er så syk som man er når man ender på akuttpsykiatrisk så er man ikke seg selv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du vært på Bredtveit??

Anonymkode: 8f27e...b13

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig med deg. Ville valgt psykiatrisk.

Skrevet

Psykiatrisk er jeg i vertfall kjent med.

Skrevet

Fengsel :) belteseng/tvangstrøye er ikke noe for meg :(  også i fengsel så får man tur i luftegård og rett på cella :) 

Skrevet

Psykiatrisk. Der får de dusje i varmt vann så lenge man vil, gå på do, de har eget bad.

I fengsel må man bæsje og tisse i bøtte på rommet om natta, kalde åpne dusjer med tilskuer, og be om å få lov til å gå på do når man må. Maten er grusom også. 

Anonymkode: 1c764...9e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

I fengsel må man bæsje og tisse i bøtte på rommet om natta, kalde åpne dusjer med tilskuer, og be om å få lov til å gå på do når man må. Maten er grusom også. 

Anonymkode: 1c764...9e5

Dette stemmer ikke. Jeg har sittet på både høysikkerhet og lavsikkerhet.

Der har man det fint nok. Kommer ann på deg selv, hvordan du oppfører deg.

Anonymkode: efa46...adc

• Liker 1
Skrevet

Premisset er jo helt ulogisk. Du velger ikke, noen avgjør det for deg, er du mentalt syk, så blir det psykiatrisk, er du skikket til å gjennomføre en rettsak, så blir det fengsel. Hva som er "best" er jo en tåpelig tanke, men har du mentale problemer, så er det jo åpenbart at psykiatrisk er best for deg. Fengsel kommer også i mange varianter, alt ettersom hva du er dømt for, men frihetsberøvelse er jo aldri bra, det er nettopp derfor det er straffen. Har du gjort mindre lovbrudd, så er du jo i et åpent fengsel, der har du kontakt med andre mennesker og gjøremål i løpet av dagen. Soner du i et høysikkerhetsfengsel, så er nok dagene lange, og jeg tror det gjør noe med psyken din ganske så fort. Heldigvis, så har vi et humant fengselsvesen i Norge, så jeg tror senskadene av en lang dom er minimale. Se på Amerikanske fengsel, et system som skaper voldelige og mentalt forstyrrede individer på grunn av forholdene de soner under.

• Liker 1
Skrevet
K.B. skrev (4 timer siden):

Premisset er jo helt ulogisk. Du velger ikke, noen avgjør det for deg, er du mentalt syk, så blir det psykiatrisk, er du skikket til å gjennomføre en rettsak, så blir det fengsel. Hva som er "best" er jo en tåpelig tanke, men har du mentale problemer, så er det jo åpenbart at psykiatrisk er best for deg. Fengsel kommer også i mange varianter, alt ettersom hva du er dømt for, men frihetsberøvelse er jo aldri bra, det er nettopp derfor det er straffen. Har du gjort mindre lovbrudd, så er du jo i et åpent fengsel, der har du kontakt med andre mennesker og gjøremål i løpet av dagen. Soner du i et høysikkerhetsfengsel, så er nok dagene lange, og jeg tror det gjør noe med psyken din ganske så fort. Heldigvis, så har vi et humant fengselsvesen i Norge, så jeg tror senskadene av en lang dom er minimale. Se på Amerikanske fengsel, et system som skaper voldelige og mentalt forstyrrede individer på grunn av forholdene de soner under.

Er det rus involvert så kan man søke om paragraf 12-soning. Dvs sone i rusbehandling. Så må ikke være mentalt syk for å sone i psykiatrien. 

Jeg personlig hadde valgt psykiatrisk. Men jeg fikk, pga min psyke samfunnstjeneste i stedetfor 8 mnd fengsel. De ville ikke en person som meg i vanlig soning. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...