Gå til innhold

Liten eller stor barnehage? Basic eller fancy?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår skal begynne i barnehagen neste år, og vi har sett oss ut to barnehager i nærområdet. Den som ligger nærmest har ca. 20 plasser og er ganske basic, uten at det er noe galt med det. Den ligger i nabolaget vårt, og det tar 6 minutter å gå dit. Bygningen er liten av størrelse og er ca. 30 år gammel. Fint og koselig uteområde med lekeplass og skog.

Den andre barnehagen har 60-70 plasser, er en friluftsbarnehage og har egen kokk i 100% stilling og minibuss som brukes til ekskursjoner. Bygget er 17 år gammelt og har stor lekeplass og stor skog. Det tar 30 minutter å gå, men bare 6 minutter å kjøre.

Begge barnehagene er kommunale. Gangavstand har lite å si, for til vanlig kommer vi til å kjøre bil uansett. Vet ikke prisen på noen av dem, men ser for meg at den største kanskje er litt dyrere? Med mindre prisforskjellen er enorm, har ikke det så mye å si uansett.

Lurer på hvilken barnehage dere ville valgt? Den største barnehagen er jo bedre på mange måter, men den ligger ikke i vårt nabolag. Er det så nøye egentlig? 😅

Anonymkode: 4e8cd...ea2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle barnehager har uansett makspris, så kommunale barnehager koster det samme. Det dere evt. må betale ekstra for i den med kokk er mat, det kan du sjekke på barnehagens nettside.

Jeg tenkte umiddelbart heller liten enn stor, men så leste jeg hvor liten det var snakk om. Og det synes jeg er for lite. En så liten barnehage vil neppe ha mer enn 2-3 barnehagelærere, og jeg synes det må være flere for å få et skikkelig fagmiljø. En så liten barnehagen hadde rett og slett ikke vært aktuelt for meg. 

Vi har barnehagen vår som nærmeste nabo, og det er jo digg det, men det hadde ikke vært verdt det om ikke barnehagen også var veldig bra. Den som ligger lengst unna dere har alle fordeler unntatt avstand, og da ville jeg utvilsomt valgt den. De fleste barn i Norge har mer enn 6 minutters reisetid til barnehagen.

Anonymkode: 81a4b...6e7

Skrevet

Tror fordelene med den store (og da er ikke størrelsen en av dem) hadde gjort at jeg hadde valgt den. Egen kokk betyr kanskje at alle måltider er inkludert? Friluftsbarnehage og egen minibuss (sjekk hva de gjør med sikring av barn i bil!) er begge fordeler jeg ville satt pris på. 

Hvis dere uansett kjører så har det ikke mye å si. Og dere blir kjent med ungene i nabolaget hvis dere gjør en liten innsats 😊

Skrevet

Er begge i samme skolekrets? Det tenker jeg også har noe å si. Slik at barnet begynner med noen de skal gå på skolen med senere

Skrevet
mariie skrev (1 minutt siden):

Er begge i samme skolekrets? Det tenker jeg også har noe å si. Slik at barnet begynner med noen de skal gå på skolen med senere

Ja, kom til å tenke på det og fikk sjekket det opp, og de ligger visst i samme skolekrets. Men jeg skjønner ikke helt det der, for det er jo flere skoler i samme krets? Aner ikke hvilken vi sogner til, den ene ligger omtrent vegg i vegg med barnehagen, men det er like langt å kjøre til begge skolene som er aktuelle. Kan man velge skole så lenge det er i riktig skolekrets? Jeg har ikke peiling, der jeg vokste opp var det kun en skole.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sønnen vår skal begynne i barnehagen neste år, og vi har sett oss ut to barnehager i nærområdet. Den som ligger nærmest har ca. 20 plasser og er ganske basic, uten at det er noe galt med det. Den ligger i nabolaget vårt, og det tar 6 minutter å gå dit. Bygningen er liten av størrelse og er ca. 30 år gammel. Fint og koselig uteområde med lekeplass og skog.

Den andre barnehagen har 60-70 plasser, er en friluftsbarnehage og har egen kokk i 100% stilling og minibuss som brukes til ekskursjoner. Bygget er 17 år gammelt og har stor lekeplass og stor skog. Det tar 30 minutter å gå, men bare 6 minutter å kjøre.

Begge barnehagene er kommunale. Gangavstand har lite å si, for til vanlig kommer vi til å kjøre bil uansett. Vet ikke prisen på noen av dem, men ser for meg at den største kanskje er litt dyrere? Med mindre prisforskjellen er enorm, har ikke det så mye å si uansett.

Lurer på hvilken barnehage dere ville valgt? Den største barnehagen er jo bedre på mange måter, men den ligger ikke i vårt nabolag. Er det så nøye egentlig? 😅

Vi har liten med 20 plasser. Vi er veldig fornøyd. Stabilt personale som har vært der i maaange år og som trives sammen. De finner på så mye artig med barna! Store barnehager bruker mer vikarer har ofte dårligere arbeidsmiljø mer sykemeldinger osv.  men det er jo umulig å vite. 

så det du må gjøre er å lese foreldreundersøkelsene som finnes på de to barnehagene på kommunen sin hjemmeside. Der kan du se hvordan de ro barnehagene har scoret. Jeg tipper den minste har scoret best. :)

Anonymkode: 4e885...869

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Som mor og erfaring i barnehage så vil jeg anbefale små barnehager, store barnehager har store barn som gjør som de vil og voksne som ikke følger med

Anonymkode: 6ac0b...b03

• Liker 4
Skrevet

Hadde valgt den store. Åpenbart at de har bedre midler og ressurser enn den lille og med mange barn er det aldri noen fare for å havne utenfor, og mangfold er viktig

Anonymkode: 8a866...64e

• Liker 2
Skrevet

Jenta vår går i en barnehage helt lik den andre du beskriver, bortsett fra at bygget er helt nytt. 

Synes det er helt supert at de har kokk i 100% stilling. Vi slipper å ta med matpakke, og barna får spennende, variert og næringsrik mat til alle måltider. I tillegg får de oppleve mye ute, og når hun blir større bruker de bussen til friluftsområder bhg-kjeden eier rundt om i regionen. Supergøy! 

Hos oss er de 15 barn på avdeling, med 5 voksne. (mulig det er en annen voksentetthet med de større barne, jeg aner ikke). Synes de voksne er kjempeflink å se alle barna, skape en trygg atmosfære og se alle barnas ulike behov, selv om det er en litt større barnehage. :) 

Skrevet

Hva er liten og stor? Mitt barn gikk i en med 120 barn, men det finnes større. Barnet trivdes godt i alle sine år der, og vi var veldig fornøyd. Men jeg dro rundt og sjekket uteområder og kikket inn vinduene (i helga!) før jeg søkte….

Anonymkode: e211c...353

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, kom til å tenke på det og fikk sjekket det opp, og de ligger visst i samme skolekrets. Men jeg skjønner ikke helt det der, for det er jo flere skoler i samme krets? Aner ikke hvilken vi sogner til, den ene ligger omtrent vegg i vegg med barnehagen, men det er like langt å kjøre til begge skolene som er aktuelle. Kan man velge skole så lenge det er i riktig skolekrets? Jeg har ikke peiling, der jeg vokste opp var det kun en skole.

Er begge barneskoler? Høres veldig rart ut med flere skoler i samme krets

Anonymkode: 93ded...369

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er begge barneskoler? Høres veldig rart ut med flere skoler i samme krets

Anonymkode: 93ded...369

Barnehagekullet til eldstemann siste året hadde barn som havnet på 5 ulike barneskoler, ingen av skolen er fulle så det er lov å velge skoler selv om det ikke er naturlig skolekretsgrense…

Hadde jeg fritt kunne velge barnehage hadde jeg gått for bhg med store utelokaler, stor garderobe og gode inneområder uavhengig av antall barn. Pga flytt gikk mine fra noe fantastisk til noe helt j. sammenlignet og likevel var den nye høyt ranket i kommunen. I den gamle bhg var det mange små rom med glassvinduer så man kunne se inn, men med muligheter for avskjerming og begrensning på hvor mange av gangen. Det ble servert varm mat hver dag og barna var mye ute i fine uteområder.  Vi var veldig naive når vi flyttet, men vi fikk avslag på bgh plass i to nabokommuner så vi måtte ha bhg plass før vi kunne flytte så kunne ikke være så kravstore. Hadde ikke eldstemann vært kommende skolestarter hadde vi ikke fått plass i denne kommunen heller… 

Anonymkode: 88f2f...866

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tar jo selvfølgelig den som det tar 6 minutter å gå til.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde valgt den lille. 

Anonymkode: f3afc...bb8

• Liker 4
Skrevet

Stor. Min gikk på stor barnehage med kokk og egen buss. Aldri vært så fornøyd før:) det som er fint med et slik stor barnehage er at skulle noen bli syke var de eventuelt flere ansatte å få hjelp av.

Jeg har jobbet i en barnehage der det var 2 avdelinger og 6 voksne. Når plutselig 2 ble syke og vi eventuelt ikke fikk vikar ble vi veldig alene og vi kunne ikke hjelpe hverandre.

Stor uteplass er jo også kjempeflott 

Anonymkode: b15cc...31d

Skrevet
EmKay skrev (25 minutter siden):

Jenta vår går i en barnehage helt lik den andre du beskriver, bortsett fra at bygget er helt nytt. 

Synes det er helt supert at de har kokk i 100% stilling. Vi slipper å ta med matpakke, og barna får spennende, variert og næringsrik mat til alle måltider. I tillegg får de oppleve mye ute, og når hun blir større bruker de bussen til friluftsområder bhg-kjeden eier rundt om i regionen. Supergøy! 

Hos oss er de 15 barn på avdeling, med 5 voksne. (mulig det er en annen voksentetthet med de større barne, jeg aner ikke). Synes de voksne er kjempeflink å se alle barna, skape en trygg atmosfære og se alle barnas ulike behov, selv om det er en litt større barnehage. :) 

Ja, det virker jo kjempegøy! De får delta i matlagingen også og lære om råvarene som blir brukt, og det er et stort pluss i boka mi i hvert fall! Og utrolig praktisk å slippe å styre med matpakke. 

prt90 skrev (3 minutter siden):

Tar jo selvfølgelig den som det tar 6 minutter å gå til.

Hvorfor det? Vi bruker bil til og fra jobb, har tenkt litt mer på det og jeg kan ikke se for meg et eneste tilfelle der vi heller går. Dessverre kan man kanskje si, men sånn er det.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Stor. Min gikk på stor barnehage med kokk og egen buss. Aldri vært så fornøyd før:) det som er fint med et slik stor barnehage er at skulle noen bli syke var de eventuelt flere ansatte å få hjelp av.

Jeg har jobbet i en barnehage der det var 2 avdelinger og 6 voksne. Når plutselig 2 ble syke og vi eventuelt ikke fikk vikar ble vi veldig alene og vi kunne ikke hjelpe hverandre.

Stor uteplass er jo også kjempeflott 

Anonymkode: b15cc...31d

Godt poeng! :)

Skrevet

Jeg ville valgt den nærmeste så barnet kan gå i barnehage med de i nabolaget og fremtidige klassekamerater 

Anonymkode: a6f2d...5bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor det? Vi bruker bil til og fra jobb, har tenkt litt mer på det og jeg kan ikke se for meg et eneste tilfelle der vi heller går. Dessverre kan man kanskje si, men sånn er det.

Det er jo helt sykt. Man kjører da ikke bil om det tar 6 minutter å gå 🤯

Anonymkode: 7cd67...9fe

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du besøkt barnehagene? Lest foreldreundersøkelsene? Det er godt mulig den store kun er bra på papiret. 
lager de mat i den lille og? I vår er det varmmat hver dag til tross for bare 20 barn. De baker og styrer på.. små barnehager er ofte familiebarnehager der det i realiteten ikke er to avdelinger. Da får store og små barn gå sammen. Dette er en veldig naturlig måte å lære på for barn. Husk at fra gammelt av var det ikke 8 3 åringer på en gang. Det var søskenflokker med ulike aldre. De små lærer av de store og de store lærer å ta hensyn til de små. Det blir også mindre konkurranse mellom de store barna, og barna kan mer ta ting i eget tempo. Om en fire åring har lyst å leke med en toåring så går det fint liksom. 

Anonymkode: 4e885...869

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er jo helt sykt. Man kjører da ikke bil om det tar 6 minutter å gå 🤯

Anonymkode: 7cd67...9fe

Eh, hæ? Vi kommer naturligvis til å levere barnet før jobb, og vi har ikke gangavstand til jobben. Dessuten ligger barnehagen på veien dit. Ikke så vanskelig å tenke seg til.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...