AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #1 Skrevet 5. oktober 2022 Har hørt at å ligge på ryggen er farlig for babyen. Problemet er at hver gang jeg våkner så har jeg snudd meg, og da sover jeg på ryggen. Ligger på ryggen i sofaen (ikke helt flatt), og har ikke tenkt over det før nå i det siste!! Har jeg skadet babyen i magen nå da?!! Hvordan unngå det på natta?? Hva gjør / gjorde du? Anonymkode: 144e4...b0f
mercury_ Skrevet 5. oktober 2022 #2 Skrevet 5. oktober 2022 Jeg har lest at det viktigste er å sovne på siden og så legge seg på siden igjen om man våkner på ryggen om natten. Hvor langt er du på vei? Det er vel uansett viktigst fra tredje trimester, men snakk med jordmor og se hva hun sier
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #3 Skrevet 5. oktober 2022 Du kan ligge på ryggen om du ikke merker ubehag. Det er beskjeden jeg har fått. Anonymkode: f9441...ea0 7
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #4 Skrevet 5. oktober 2022 mercury_ skrev (26 minutter siden): Jeg har lest at det viktigste er å sovne på siden og så legge seg på siden igjen om man våkner på ryggen om natten. Hvor langt er du på vei? Det er vel uansett viktigst fra tredje trimester, men snakk med jordmor og se hva hun sier 30 uker. Anonymkode: 144e4...b0f
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #5 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du kan ligge på ryggen om du ikke merker ubehag. Det er beskjeden jeg har fått. Anonymkode: f9441...ea0 Hva ubehag da? Jeg har egentlig ikke merket noe, men merker når jeg legger meg på høyre siden at det av og til er tungt å puste, men skifter ikke stilling da. Er det det samme med høyre side? Anonymkode: 144e4...b0f
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #6 Skrevet 5. oktober 2022 Lå på ryggen lenge, ca 25 uker, nå er jeg i uke 32, nå er det bare vondt og tungt så jeg ligger på sidene, dette er barn 3 Anonymkode: 5c2da...5b3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #7 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva ubehag da? Jeg har egentlig ikke merket noe, men merker når jeg legger meg på høyre siden at det av og til er tungt å puste, men skifter ikke stilling da. Er det det samme med høyre side? Anonymkode: 144e4...b0f Kvalm, vondt. Man KAN oppleve at livmor presser på pulsåren som går langs ryggen, men det er ikke alle som får det problemet. Å være tungpustet er ikke unormalt selv om du sitter oppreist fordi livmoren presser opp mot lungene. Å ligge på siden (uansett side) har jeg aldri hørt er risiko, da skal det være spesielle årsaker som du får beskjed om. Anonymkode: f9441...ea0 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #8 Skrevet 5. oktober 2022 Jeg kunne ligge på ryggen fram til jeg var 7 måneder på vei. Da opplevde jeg at livmoren presset på pulsåren slik at jeg ble svimmel om jeg lå på rygg, så da ble det å ligge på siden. Anonymkode: 6f86a...359
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #9 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Du kan ligge på ryggen om du ikke merker ubehag. Det er beskjeden jeg har fått. Anonymkode: f9441...ea0 Dette fikk jeg også vite. Lå på ryggen ved alle undersøkelser ved sykehuset og når jeg var innlagt, ingen av personalet som reagerte. Og jeg lå på ryggen helt til babyen ble født. Prøvde ligge på siden aktivt, men jeg våknet på ryggen hver eneste gang, og var kjempebekymret. Men jeg forstod det var ikke slik at det er farlig for alle; man skal prøve ligge på siden, men det er ikke slik at man skader babyen ved å ligge på ryggen så lenge man ikke føler noe ubehag. AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hva ubehag da? Jeg har egentlig ikke merket noe, men merker når jeg legger meg på høyre siden at det av og til er tungt å puste, men skifter ikke stilling da. Er det det samme med høyre side? Anonymkode: 144e4...b0f Du vil merke det. Og våkne av det om du har lagt deg på ryggen i løpet av natta. De sa til meg at det er ikke mulig å misforstå ubehaget eller sove gjennom det. Intens kvalme, svimmel, vondt. Nesten som et illebefinnende. De sa også at det er ikke farlig å merke ubehaget, og snu seg, det er ikke slik at det umiddelbart skjer noen skade på baby eller seg selv. Ubehaget slår inn før. Men jeg vet ikke hvordan det føles ut, for jeg har aldri opplevd det. Slo meg til ro med at jeg ville merke det om det var farlig Anonymkode: d517b...ffb 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #10 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Dette fikk jeg også vite. Lå på ryggen ved alle undersøkelser ved sykehuset og når jeg var innlagt, ingen av personalet som reagerte. Og jeg lå på ryggen helt til babyen ble født. Prøvde ligge på siden aktivt, men jeg våknet på ryggen hver eneste gang, og var kjempebekymret. Men jeg forstod det var ikke slik at det er farlig for alle; man skal prøve ligge på siden, men det er ikke slik at man skader babyen ved å ligge på ryggen så lenge man ikke føler noe ubehag. Du vil merke det. Og våkne av det om du har lagt deg på ryggen i løpet av natta. De sa til meg at det er ikke mulig å misforstå ubehaget eller sove gjennom det. Intens kvalme, svimmel, vondt. Nesten som et illebefinnende. De sa også at det er ikke farlig å merke ubehaget, og snu seg, det er ikke slik at det umiddelbart skjer noen skade på baby eller seg selv. Ubehaget slår inn før. Men jeg vet ikke hvordan det føles ut, for jeg har aldri opplevd det. Slo meg til ro med at jeg ville merke det om det var farlig Anonymkode: d517b...ffb Ok! Da hadde jeg nok merket det :) men da jeg har ligget på ryggen og våknet av det, så har jeg svettet noe helt ekstremt. Dynen og alt er vått.. kan det være pga jeg ligger på ryggen? Eller er det normalt å svette mye om natten i tredje trimester? ja jeg vet jeg bør spør jordmor! Men har ikke jordmor jeg kan gå til akkurat nå! Anonymkode: 144e4...b0f
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #11 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok! Da hadde jeg nok merket det men da jeg har ligget på ryggen og våknet av det, så har jeg svettet noe helt ekstremt. Dynen og alt er vått.. kan det være pga jeg ligger på ryggen? Eller er det normalt å svette mye om natten i tredje trimester? ja jeg vet jeg bør spør jordmor! Men har ikke jordmor jeg kan gå til akkurat nå! Anonymkode: 144e4...b0f Jeg er GLODVARM 😅 våkner om natta og må hive av meg dyna fordi det kjennes ut som at jeg er en levende ovn. Så det kan like gjerne bare være fordi du er gravid 😅 Anonymkode: f9441...ea0
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #12 Skrevet 5. oktober 2022 Jeg lå på ryggen så lenge som var komfortabelt for meg. Var vel rundt uke 30 at jeg begynte kjenne ubehag ved det Anonymkode: 547b4...3ba
Mercury1 Skrevet 5. oktober 2022 #13 Skrevet 5. oktober 2022 Jeg merket ingenting da jeg lå på ryggen i 1 og 2 svangerskap. Nå med nr 3 har jeg fått vena cava syndrom to ganger på jordmortime når jeg har ligget på benken og målt hjertelyden til fosteret. Hender jeg våkner på natta av at jeg ligger på ryggen, men da merker jeg ingenting.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #14 Skrevet 9. oktober 2022 Men er det like farlig om jeg legger en hotellpute bak meg, og sover på ryggen? At jeg ikke ligger helt flatt?? får så sykt vondt i hofter og lår av å ligge på siden hele tiden! Anonymkode: 144e4...b0f
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #15 Skrevet 9. oktober 2022 Jeg kjøpte en sånn gravidpute som hjalp meg å ligge på siden, men det var ikke alltid det funket det heller. Noen ganger våknet jeg på ryggen og hadde slengt puta på gulvet. 😂 Anonymkode: 64f2a...a9b
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #16 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men er det like farlig om jeg legger en hotellpute bak meg, og sover på ryggen? At jeg ikke ligger helt flatt?? får så sykt vondt i hofter og lår av å ligge på siden hele tiden! Anonymkode: 144e4...b0f Det er ikke noe som er farlig så lenge du ikke kjenner på at du blir uvell, svimmel etc. om en hotellpute gjør at du får det komfortabelt så kjør på Anonymkode: f9441...ea0
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #17 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men er det like farlig om jeg legger en hotellpute bak meg, og sover på ryggen? At jeg ikke ligger helt flatt?? får så sykt vondt i hofter og lår av å ligge på siden hele tiden! Anonymkode: 144e4...b0f Dette har jeg fått beskjed om å gjøre, og som alle andre her skriver, så lenge du ikke merker det ekstreme ubehaget man får så går det fint. Jeg har betennelse i begge hoftene og skal ligge minst mulig på siden. Ble derfor rådet til å ha pute under knærne og hotellpute fra korsryggen og opp for å forhindre vene cava (jeg har allerede opplevd det). Så kjør på Anonymkode: 7a1f1...6d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå